Nekomy skrev:
I denna tråd möter man ofta nått som liknar "Äh, varför bry sig om exponering när man har levels och curves i Photoshop?" och i filter tråden "Äh, varför använda filter när man nästan kan simulera dessa i photoshop?"
Jaså, du läser in något mellan raderna som inte jag uppfattat. Däremot så är det många som inte tycker en bild är misslyckad bara för att dom behöver efterbehandla den. Den enda som sätter likamed tecken mellan efterbehandling och ditt ovan påstående är du själv.
Eftersom du också efterbehandlar bilder, så måste du också tillhöra ovan kategori, eller....?
De få som kommit med konkreta råd och kommentarer som rör fotografering (det man gör med kameran) har oftat drunknat i en storm av datatermet och förslag på att man hällre skall editerar bilden i datorn än anstränga sig för att ta bra bilder med kameran.
Har jag heller inte uppfattat. Däremot har det kommit förslag om alternativ till ex.vis att gänga på ett filter på objektivet. Sak-skälen för detta har varit att filter kan vara dyra, alternativt av dålig kvalite som försämrar kamerans prestanda.
Inte hellre...
Vad gäller att en bild blir misslyckad, så verkar du vara av den uppfattningen att kameran är felfri, bara den är rätt inställd. Ev. fel kan bara uppkomma genom felhanteringen av kameran, dvs slapphet. (Rätta mig om jag har fel).
Jag var uppe i Ishotellet och fotade för 1 vecka sedan. Kamerans whitebalance var i automatikläge. Detta resulterade i ett fruktansvärt blåstick på bilderna. Alltså ett misslyckande. (Lita inte på automatiken). Efter att ha efterbehandlat bilden så fick jag enligt egen mening ett acceptabelt resultat.
exempelbild:
http://www.megapixeln.net/4images/details.php?image_id=49
För egen del tycker jag inte att det var ett misslyckande, snarare en lärdom. Att jag sedan kunde kompensera min egen/kamerans brist i PS betydde att jag kunde behålla bilderna.