Laponia skrev:
Rubrik
Efterbehandling, en form av misslyckande?
Nu vet jag att jag är inne och tafsar på ett känsligt område, men jag måste få veta om det är några andra som kanske har samma åsikt i denna fråga eller om jag helt står ensam.
Påstående 1.
Jag anser att allt form av efterjustering av fotografier är en from av misslyckande.....
Påstående 2.
........Många säger då att man inte behöver bry sig hur bilden blir då man kan fixa detta efteråt. Men för mig verkar detta vara ganska ologiskt att föra på en foto sida.
Frågeställning
Nu undrar jag om det bara är jag kvar som vill ta bra bilder med kameran och anser att fotografering faktiskt är det man gör med en kamera och inte med en dator?
Påstående 3.
.....kameran är en dator och att den efterbehandlar bilderna, men jag anser även att dessa människor bara är töntiga och försöker vrida det man säger för att skydda sig. ......
Frågeställningarna dina är ju klar.
Du har fått svar.
De flesta tycker inte som du när det gäller fråga 1. De anser inte att efterbehandling är lika med misslyckande.
Fråga 2. Tycker jag också är besvarad. De flesta vill ta bra bilder med kameran, men ingen anser sig fotografera med datorn, däremot liksom du förbättra bilderna.
Att inte svaren behagar dig, ger dig ingen rätt att påstå att folk inte begriper eller inte har en egen åsikt.
Dina påstående är tyvärr både generaliserande och nedlåtande, vilket gör att en sådan här tråd gärna tar stickspår.
Mycket bra formulerat men du missade en smärre detalj.
Rubriken är som sagt:
"Efterbehandling, en form av misslyckande?" och skriven som en fråga och inte ett påstående.
Sedan kommer frågan:
"Nu vet jag att jag är inne och tafsar på ett känsligt område, men jag måste få veta om det är några andra som kanske har samma åsikt i denna fråga eller om jag helt står ensam." där jag även fårtydligar att jag vet att det är ett känsligt område. Men huvudfrågan rör mina åsikter.
Nu kan inte follk känna till mina åsikter så jag pressenterar dem samt att jag förklarar varför jag har dessa åsikter.
Det som du kallar för påståenden har jag erdan formulerat som "åsikter" och du kan därför inte nämna om dem till påståenden utan att vrida på inehållet i det jag skrev.
Du visar upp ett påstående, men klipper bort det som gör det till en åsikt. Det du visade var detta:
Jag anser att allt form av efterjustering av fotografier är en from av misslyckande..... men visade inte det huvudsakliga i mitt argument som löd
ör om man måste korrigera t.ex. färgerna i efterhand så har man misslyckats med att återge färgerna när man tog bilden och måste man öka skärpan har man troligen misslyckats med fokus osv." där jag förklarar på ett ungefär vad jag menar med olika former av misstag.
Du upprepar sedan detta på alla punkter vilket känns lite olustigt då man ofta tar bort det huvudsakliga syftet och visar upp ett falskt syfte.
För det viktigaste är min förklaring till mina påståenden. Det är som jag säger detta:
-Vist är mot ras blandning. Men jag anser dock att mäniskan är en och samma ras och att att rasblandning betyder att man blandar sina anlag med en annan for av humanider typ gorilla eller shimpans.
Vist kommer jag då se ut som ett svin om man bara citerar mig med "Vist är jag mot ras blandning" och utesluter den viktiga delen som förtydligar min åsikt.