Annons

Ef 24-105 4l Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
JJag har en känsla av att Canon har kommit med 24-105 eftersom de insett potentialen i de prylarna som ligger strax under de dyraste 2,8-orna. De seriösa amatörerna som vill ha proffskvalietet till en lägre peng med ngr få uppoffringar har ju bra alternativ här.

Vem säger att alla proffs vill betala dyra pengar för kvalitet och släpa på ljusstyrka i onödan. Många proffs förbannar att de är tvingade att använda tunga 2,8-zoomar.

froderberg skrev:
Vem säger att alla proffs vill betala dyra pengar för kvalitet och släpa på ljusstyrka i onödan. Många proffs förbannar att de är tvingade att använda tunga 2,8-zoomar.

Inte vet jag, inte jag iaf!!

Jag pratar om vilken grupp konsumenter Canon riktar sig till.

Helt uppenbart så riktas den nya 24-105 till ett semiprofft segment. Inte minst när den hamnat i kit med 5D. Såklart kan de prylarna användas profft, men det säger jag heller inget om:)

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
50 1,2L IS hehe ja, den hade varit finfin den. Själv så väntar jag på en fullgod (LÄS: kompromisslös!) 500 2,8L DO IS USM,, i samma format som nuvarande 500 f4L IS USM. Men detta pratar vi tyst om och inte mera här!:)

Om den sedan är skarp så köper jag absolut oxå en sådan!!

Nu kör ju inte jag Canon, men har en 24-120VR till min D100.
Med FF som på 5D vore 24-105 en idealzoom för mig för de porträtt jag gör. Perfekt område, och slippa släpa på en massa olika optik.

Tidigare idag hämtade jag 24-105:an..och snart hämtar jag en EOS 350D!
Första intrycket av objektivet var ju att den är gedigen och med lagom vikt.
Känns mycket bra på kameran (10D), bättre än vad jag trodde!
Jag var på gränsen till nervsammanbrott, om jag får överdriva lite, innan jag fick se bilderna i datorn..
Valium gick det åt minsann! :)
Blev genast lugn av den väldigt fina färgåtergivningen och bra skärpa!
När det gäller distorsion, mm så är Pt Lens Valiumet i sammanhanget! Zoomomfånget är väldigt bra, zoom- och fokusringarna är bland de bästa jag har använt och bildstabiliseringen fungerar mycket bra. Skall jag klaga på något så är det priset..men allting kostar..så även denna glugg!

Förövrigt så har jag under många tidigare år ägnat mig åt tung Hi-Fi och har lyssnat på musikåtergivningen från diverse utrustning som kostat upp till c:a 1 miljon kronor (CD, för-slutsteg och högtalare).
Man kan ALLTID hitta fel, oavsett pris, och går man in för att analysera så finns det både för- och nackdelar. Upplever att det är samma sak med kameror och objektiv. Jag vill inte fastna i "jakten på det optimala", för det finns inte, vad jag vet..! Huvudsaken är att det man använder passar de krav och behov som man själv har och av första intrycken med 24-105:an så är jag helnöjd!

M.v.h: Benny

Härligt att höra benny!
Onekligen så är det en högkvalitativ lins, få har nog belägg nog fär att klaga på den! Arkitektfotograferna har nog ändå inget större intresse och behov för en sådan zoom...:)

Mvh Niclas,

froderberg skrev:
Det finns många pressfotografer, särskilt kvinnliga som klagar på tyngden.

Finns inte så många proffs på FS...

Ja just det, jag svarade på din fråga "Vem säger att alla proffs vill betala dyra pengar för kvalitet och släpa på ljusstyrka i onödan."
med att jag inte sett någon påstå att "alla proffs vill betala dyra pengar för kvalitet och släpa på ljusstyrka i onödan." Jag ifrågasatte inte mening två i ditt inlägg, jag tror du missförstod mej.

Själv ogillar jag tyngden av 70-200/2.8L IS och byter gladeligen när/om det kommer ett 70-200/4L IS.

Calle S skrev:
Nu kör ju inte jag Canon, men har en 24-120VR till min D100.
Med FF som på 5D vore 24-105 en idealzoom för mig för de porträtt jag gör. Perfekt område, och slippa släpa på en massa olika optik.

Men du är ju inte riktigt proffs Calle, bara semiproffs? ;)

Niclasfoto skrev:
Jag pratar om vilken grupp konsumenter Canon riktar sig till.

Helt uppenbart så riktas den nya 24-105 till ett semiprofft segment. Inte minst när den hamnat i kit med 5D. Såklart kan de prylarna användas profft, men det säger jag heller inget om:)

Varför skulle inte 24-105:an rikta sig till proffs? Jag tror knappast Canon ser så på saken, men jag ska kolla med dem.

När Canonfolket pratar så pratar de om A, B och C-optik. A är L optik med dess mekanik. B optik är nästan lika bra optiskt men enklare mekaniskt. C är enklare konsumentkonstruktioner.

A-serien är L-objektiven.
B är tex 28/1,8 och 85/1,8. De med guldring.De kan kansle kallas semiproffs om man absolut ska sätta en etikett på dem.

Säger inte att den inte fungerar till proffs och jag säger inte att den inte alls riktar sig till proffs. Alla olika typer av fotografer har alla olika motivation/behov av hela Canons sortiment, men det är ju ingen hemlighet att den dyraste serien riktar sig till de som kräver det bästa...

Det jag menar och det jag skriver är att den rättså säkert riktar sig till stor del till en publik som inte är proffs utan seriösa entusiaster. Alltså konsumenter som är villiga att betala ett högre pris än de rena konsumentprodukterna.

Jag är 100% ÖVERtygad om att Canon ser det som ett stort relativt outnyttjat segment att fiska ekonomi ur. Alltså de som gärna sparar ngr kronor men som får högklassig kvalitet ändå. Många amatörer droppar idén om att köpa nytt när priserna ligger i nivå med de dyraste 2,8linserna.

Med 100% säkerhet så har Canon analyserat intresset hos fotofolket och förstått att det finns en köpstark grupp som gärna betalar det där lite lägre men ändå rättså höga produktpriset...Uppenbart, så fungerar det ju inom alla branscher. Ingen slump att Canon släpper högklassiga f4,linser:)!!

Kul att se din kategoriska indelning av Canonfolket:)

Senast ändrad:
Jag ser det inte som att 5D regelrätt och totalt riktar sig till det yrkesmässigt potentiellt intresserade segmentet utan till både proffs och köpstarka konsumenter. 24-105 lanseras ju till stor del samman med detta nya dslr,hus. Då är det ju inte långsökt att Canon fiskar kunder (100% medvetet är jag övertygad om!!) från både proffsen och de köpstarka konsumenterna.

Mvh Niclas,

Jag förstår hur du tänker, men jag tycker att du gör det onödigt svårt.

Visst finns det en stor marknad för ljussvagare, lättare och billigare L-optik med bibehållen kvalitetet. Det finns ingen anledning att inte sälja sådana gluggar.

Men att dela in L-optiken i proffs och semiproffs är lätt missvisande.
Det finns ruskigt många entusiaster köper de dyraste gluggarna. Det finns gott om folk med pengar. Därför tycker jag att det är klokt att prata om kvalitetsnivåer istället för om proffs och semiproffs när det gäller själva optiken.

Då det är till nytta att prata om proffs och icke-proffs är mer när man ska sälja och serva. Själva prylarna köps ju av båda kategorierna, men kraven på service och säljorganisation skiljer.

Niclasfoto skrev:
Jag ser det inte som att 5D regelrätt och totalt riktar sig till det yrkesmässigt potentiellt intresserade segmentet utan till både proffs och köpstarka konsumenter. 24-105 lanseras ju till stor del samman med detta nya dslr,hus. Då är det ju inte långsökt att Canon fiskar kunder (100% medvetet är jag övertygad om!!) från både proffsen och de köpstarka konsumenterna.

Nu pratar du mot dig själv. Du säger att prylarna är till för båda grupperna. Fine. Då är det väl enklare att prata om kvalitetsklass. En och samma kvalitetsklass kan tilltala två grupper köpare. Så slipper man skilja på om kunden är proffs eller inte.

Ok, om man säger så här då...

Vilket skulle ni föredra att ha som allaroundobjektiv, men samtidigt med bästa möjliga bildkvalité?

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM
Eller
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

froderberg skrev:
Nu pratar du mot dig själv. Du säger att prylarna är till för båda grupperna. Fine. Då är det väl enklare att prata om kvalitetsklass. En och samma kvalitetsklass kan tilltala två grupper köpare. Så slipper man skilja på om kunden är proffs eller inte.

Men alltså ett grymt högt hallå, jag skiter blank (Glossy!) om folk är proffs eller inte, tro mig:)!

Min poäng är att jag är 100% övertygad om att Canon har ett strategiskt syfte med sin lansering av sina prylar och däribland f4,linserna. Och jag menar att de riktar sig till en bredare grupp bland konsumenterna och inte enbart de mest köpstarka, däribland många proffs.

Du behöver inte köpa det jag skriver Magnus, överh ej:)!

froderberg skrev:
Men du är ju inte riktigt proffs Calle, bara semiproffs? ;)
Ha! Jag vet inte hur man ska klassa mig:) Men semiproffs eller helproffs eller vad som helst; till det jag plåtar skulle 24-105:an vara perfa till ett FF-hus. Att den vinjeterar en del gör inget till det jag plåtar.

Just kombon 5D och 24-105 motsvarar det jag suktar efter.

Christoffer Glans skrev:
Vilket skulle ni föredra att ha som allaroundobjektiv, men samtidigt med bästa möjliga bildkvalité?

Canon EF 24-70mm f/2.8L USM
Eller
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM

Det beror ju hur viktigt det är med ljusstyrka...
Det är inte så lätt att få enkla svar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar