Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ef 24-105 4l Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
niklasl skrev:
Den funktionen klarar väl inte alla typer av distorsion? PTlens har däremot en databas med parametrar för olika objektiv (och för zoomar, olika brännvidder) och funkar som plugin till olika PS-versioner. Kolla här: http://www.epaperpress.com/ptlens/index.html. Skulle en viss kombination av optik och kamerahus inte finnas kan man skicka bilder till upphovsmannen som räknar fram korrektionsfaktorerna. Mac-ägare kan kolla här: http://www.kekus.com/software/plugin.html (Lensfix).

Tack för en mycket intressant länk, Niklas! Vilka förändringar/försämringar i bildkvalitet skall man räkna med när man rätar upp distorsion i PS?

Per Krook skrev:
Tack för en mycket intressant länk, Niklas! Vilka förändringar/försämringar i bildkvalitet skall man räkna med när man rätar upp distorsion i PS?

Vad jag sett är det inte någe, men går man in o hårdgranskar bilderna i 100-200% så syns det säkert någe. Men om något av detta syns i tryck eller på slutgiltiga utskrifter...det tror inte jag.

Janne H skrev:
Vad jag sett är det inte någe, men går man in o hårdgranskar bilderna i 100-200% så syns det säkert någe. Men om något av detta syns i tryck eller på slutgiltiga utskrifter...det tror inte jag.

Tack för snabbt svar, Janne!

Per Krook skrev:

Vid tunnformig distorsion trycks pixeldatat samman i bildernas centrum och dras ut emot hörnen. Så man kan i praktiken räkna med lika bra upplösning i bildcentrum, upp till ca 1/3 av diagonalen. Ute i hörnen däremot dras pixlarna isär något och detaljskärpan minskar samtidigt som man får effekten av lite utdragna detaljer.

Precis som på en rektilinjär vidvinkel alltså.

OBS! Det är ganska små förändringar vi pratar om här, märkbara men inte avgörande.
Jag har fotat en hel del med EF15mm Fisheye på min gamla 10D och även på 1D. Dessa blir häftigt vida när man rätar dem, men eftersom distorsionen är så pass kraftig sänker man även upplösningen ganska rejält.

Jag har även testat att räta en EF15mm bild från 5D och det funkar faktiskt. Blir ÄCKLIGT vid vinkel, vet dock ej i millimeter räknat. Skulle tippa på någonstans mellan 10 och 12 millimeter.
Jag använder PT Lens och även PanoTools för detta.

MVH /Micke

Per Krook skrev:
Tack för snabbt svar, Janne!

Jag levererade för en tid sedan en plåtning, 50 bilder gjorda med 1Ds mark II och 16-35/2,8L. Klart skönt att leverera bilder med raka snygga kanter :)
Och inte var det någe fel på skärpa upplösning inte!

Distorsionen är tydligt högre på 24-105 än på 24-70. Förklaras allt detta av det ökade zoomomfånget, eller finns det fler förklaringar?

Niclas eller den som hinner först;-), det skulle vara mycket intressant att se en bild på objektivet i sitt expanderade läge!
Canon behagar ju bara visa det i vidvinkelläget och då ser ju dess dimensioner välbalanserade ut.
Hur mycket "växer" det egentligen? Gärna en jämförande bild med kort och långt läge inklippta bredvid varandra och kanske en måttangivelse på längsta läget?!
Tackar på förhand!
/Peter

Per Krook skrev:
Distorsionen är tydligt högre på 24-105 än på 24-70. Förklaras allt detta av det ökade zoomomfånget, eller finns det fler förklaringar?

Distorsion finns det även på min 50/1,4 :-(

Större omfång = mer kompromisser är mitt resonemang

Tyvärr blev det inte samma avstånd till motivet, slarv... Det expanderade så mycket att jag var tvungen att backa rejält:)!!!

Men det duger kanske,,,

Mvh Niclas,

Bilagor

• namnlöst-133.jpg
    namnlöst-133.jpg
    45 KB · Visningar: 349
Niclasfoto skrev:
Tyvärr blev det inte samma avstånd till motivet, slarv... Det expanderade så mycket att jag var tvungen att backa rejält:)!!!

Men det duger kanske,,,

Mvh Niclas,

Tilläggas kan kanske att i m h o känns objektivet inte speciellt framtungt i teleläget heller. Hittills en glugg som jag gärna håller i ofta...

Strax under 3,5cm expandering.

Detta var jag nervös över innan jag bestämmde mig. Kändes inte bra då jag har ägt sladder28-135IS. Men mekaniken är (som jag skrivit i rec,,) helt tät och fin, precis lika fin som 24-70 2,8L!

För att återgå...

Vilket är bäst?

Canon EF 24-105mm f/4L IS USM
eller
Canon EF 24-70mm f/2.8L USM

...och allt man kan jämföra dem emellan för att bilda sig en uppfattning.

Christoffer Glans skrev:
För att återgå...

Vilket är bäst?

eller

Men det beror ju på vad man har för behov ju!

Värderar du stort omfång så är ju valte givet.
Värderar du 2,8 högt så är valet givet.
Värderar du IS hägt så är valet givet.
Värderar du ett lagomt litet/stor format så är valet givet.

Om du vill ha stort omfång, IS, bra optiska kvaliteter (ingen kan säga att de är direkt dåliga med tanke på omfånget!), Lagomt litenstor standardzoom och samtidigt klarar dig med f4 så är valet SUUpergivet. Inte många val då om du vill ha denna kvalitet!

Om du inte behöver de extra 35mm i brännvidd, IS, absolut vill ha 2,8 och inte bryr dig om formatet och vikten så är svaret lika supergivet. Inte många val där heller.

Om vi ser till kvalitet så tror jag nog 24-70 har bättre egenskaper vad gäller distorsion och kanske också kantskärpa på 24-35mm...

Dessutom så är det ju en priskillnad att ta hänsyn till.

Valet borde inte vara så svårt enligt mig!

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
Valet borde inte vara så svårt enligt mig!

Mvh Niclas,

Men det är ju trevligt att Canon tillverkar båda varianterna...+ ytterligare 60 trevliga gluggar ;-) så att vi har något att fylla våra kameraväskor med.

Nu längtar jag efter en 50/1,2 L IS :))))

Christoffer Glans skrev:
För att återgå...

Vilket är bäst?

eller

Som sagt, det finns inget svar på den frågan. ;)

Men jag vill orda för 28-70/2.8L som har lägre distorsion än 24-70 OCH har bättre moljusegenskaper, kontrast och flare.

Klarar man sig utan de sista 4 millimetrarna nedåt i brännvidd, köper jag hellre en bra beggad 28-70.

Själv tycker jag inte att det omfånget räcker till en bra allroundzoom med god skärpa och fin färgmättnad. Därför har jag beställt en 24-105.
IS är en bonus och att den är steget långsammare bekommer mig inte. Den är lättare att bära på istället.
MVH /Micke

Janne H skrev:
Men det är ju trevligt att Canon tillverkar båda varianterna...+ ytterligare 60 trevliga gluggar ;-) så att vi har något att fylla våra kameraväskor med.

Nu längtar jag efter en 50/1,2 L IS :))))

Ja, visst är det det!

Jag har en känsla av att Canon har kommit med 24-105 eftersom de insett potentialen i de prylarna som ligger strax under de dyraste 2,8-orna. De seriösa amatörerna som vill ha proffskvalietet till en lägre peng med ngr få uppoffringar har ju bra alternativ här.
Det är ju också ett objektiv som presterar bäst med en lite mindre sensor.

50 1,2L IS hehe ja, den hade varit finfin den. Själv så väntar jag på en fullgod (LÄS: kompromisslös!) 500 2,8L DO IS USM,, i samma format som nuvarande 500 f4L IS USM. Men detta pratar vi tyst om och inte mera här!:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar