Annons

Ef 24-105 4l Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
Får nog läsa i de trådar som finns om linsen. HAr ju inte svämmat över tycker jag.

ÄRLIGT: Jag kan bara säga att distorsionen stör mig en del på 24mm och fram mot 50mm (tråkigt= se mina exempel här i tråden tex). Hur mycket bättre den är än 24-70 vet jag ej men att den skall vara bättre i detta avseende tror jag på.

Vinjetteringen stör inte mig med min 1D så nämnvärt även om den är märkbar i vissa motiv på f4... Vet inte hur mycket mer den vinjetterar jämfört med 24-70 men jag tror inte att det är någon allvarlig skillnad, eller?

Skärpan är BRa enligt mig (vem kan klaga på den egentligen?), likaså kontrast och färgbriljans.
Det är "tryck" i mina bilder rätt ut ifrån kameran i RAW och det säger ju en del. Just den känslan att bilden inte behöver så mycket i efterhand är viktig för mig iaf!!!OCH den känslan får jag med denna zoom.

Jag har väntat på en sådan zoom, då jag gillar IS och viLL ha det omfånget!

Enligt mig så är det ljusstyrkan som är det avgörande, inte bildkvaliteten och inte ngn mekanisk känsla. Behöver man 2,8 eller inte. Jag behöver den sällan i dessa brännviddssammanhang.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
ÄRLIGT: Jag kan bara säga att distorsionen stör mig en del på 24mm och fram mot 50mm (tråkigt= se mina exempel här i tråden tex). Hur mycket bättre den är än 24-70 vet jag ej men att den skall vara bättre i detta avseende tror jag på.

Niclas, jag kastar mig över alla dina inlägg, eftersom jag är såå nyfiken på dina intryck av 24-105. Förstår jag dig rätt? Är distorsionen värre på 24-70?

OJ FÖRLÅT MIG om det missförstås! Menade att jag inte vet hur mycket sämre den är i det avseendet än 24-70.. Beklagar!

Mvh Niclas,

Senast ändrad:
Jag ägde innan ett 28-135 men ogillade den slappa mekaniken speciellt vid teleinställningen där linsen expanderar.

Jag var orolig ang det även nu när jag bestämde mig för 24-105. Men den är över allt jag minimum hade tolererat, den är totalt tät och det inger förtroende! Men visst hade jag helst sett att den inte expanderade ngt alls. Men det hade nog varit ett orealistiskt krav också med tanke på omfånget som ju måste ut till 105mm.

Jag är krutnöjd och i morn skall jag ta två timmars pluggpaus för att fota runt här i Östersund. Linsen lockar med sitt breda omfång. 24-70 har alltid varit för snävt för mig. då väljer jag hellre ett fast 24 och 50.

Roligt att inläggen är uppskattade:)!

MVH Niclas

På Måndag får jag 24-105:an, skall bli kul att få bilda sig en egen uppfattning!
I första hand så är det min sambo som skall använda det till en EOS 350D, den kommer samtidigt som objektivet! Det blir hennes allra första systemkamera och jag är övertygad om att hon blir nöjd med kamera och glugg!
Hoppas ju att få låna 24-105:an till min 10D, men det kanske är att hoppas för mycket! :)

För en gångs skull kanske helgen känns längre än vanligt..!

M.v.h: Benny

Gadget skrev:
Det blir hennes allra första systemkamera och jag är övertygad om att hon blir nöjd med kamera och glugg!

350D med 24-105/4 L som första "kit" är ju fantastiskt bra - allround och mycket hög bildkvalitet. Enda nackdelen är väl att man inte har något att skylla sina misstag på... Och att man riskerar att drabbas av den s k L-sjukan direkt...

;-)

Hela bilden.
Utsnittet som ses ovan är ju plockat rättså nära centrumskärpan men dock,, jag är riktigt nojd..

Bilagor

• test 03,5.jpg
    test 03,5.jpg
    36.7 KB · Visningar: 556
Min sambo fyller 30 år om ett tag och då får man ju ställa upp med bra prylar! :)
Jag har låtit henne testa diverse bra kompaktkameror, men ingenting duger..
Jag sålde mitt 17-40/4 för att hon skulle få en bra allround-zoom och som jag kan ta del av också! Hon är van att se bilder från bl.a mitt 100mm/2,8 Macro och ge henne kit-optiken 18-55 skulle jag nog bli straffad för vad det gäller skärpa, mm kanske.. Däremot vill hon ju ha en zoom och förklara att zoomar oftast är en kompromiss är ingen idé..jag förväntas kunna trolla! He,he!
/Benny

Niclasfoto skrev:
Den söta tjejen är min älskade

Grattis! "Och störst av dem är Kärleken."

Det slog mig att det gäller att formulera sig väl, när man säljer in det hela till sin käresta:

"Älskling, först tar jag en bild av dig. Sedan gör jag en rejäl förstoring för att leta efter fel och avvikelser. Det jag eventuellt hittar lägger jag ut på nätet."

:)

Janne H skrev:
Dessvärre så finns det nya verktyget för att ta bort distorsion först i version CS2 :-(

För min egen del så var bara den funktionen värd uppgraderingspengen!
Den funktionen klarar väl inte alla typer av distorsion? PTlens har däremot en databas med parametrar för olika objektiv (och för zoomar, olika brännvidder) och funkar som plugin till olika PS-versioner. Kolla här: http://www.epaperpress.com/ptlens/index.html. Skulle en viss kombination av optik och kamerahus inte finnas kan man skicka bilder till upphovsmannen som räknar fram korrektionsfaktorerna. Mac-ägare kan kolla här: http://www.kekus.com/software/plugin.html (Lensfix).

Här hela bilden.

De snea linjerna här har inget med distorsionen att göra, då ingen rät linje finns just där,,

Mvh Niclas,

Bilagor

• test 02.jpg
    test 02.jpg
    25.5 KB · Visningar: 575
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar