silversky skrev:
En reflexion utifrån fältet
...
En får tacka, det var en trevlig beskrivning av linsen!
Christoffer Glans skrev:
Det talas om att 24-105 är i stort sett lika bra som 24-70, men ibland så verkar man höra att 24-105 är avsevärt mycket sämre än 24-70.
Hur ska ni ha det? Är 24-105 värt pengarna i jämförelse med 24-70? Eller är det så dåligt som vissa tycker?
Det är många faktorer som spelar in, men ändå så verkar det fortfarande ganska oklart om detta nya objektiv är bra och värt sina ca 10000 kr.
Är 24-105 en höjdare eller bara skit? (Skit i jämförelse med vad L-serien ska kunna prestera)
För att svara så konkret man någonsin kan;
De bildexempel jag sett och jämfört från de båda objektiven visar en klart högre skärpa från 24-105L vid alla jämförbara brännvidder. Där 24-70 lämnar ringen, vid 70mm alltså ligger skärpan fortfarande bitande skarp. Den tappar däremot i detaljskärpa vid 105mm. Jag har primärt tittat efter skärpa i bildcentrum.
Alla dessa bilder har alltså båda optikerna varit inställda på bländare 4, dvs ett stegs handicap för 24-70L.
Du hittar bilderna själv för jämförelse på
Pixource
Jag uppfattar färgton och kontrast som likvärdig i dessa exempel.
Vad dessa tester INTE visar är vinjettering och distorsion. Så om dessa kan jag ej orda, men jag tror Thomas hade en del synpunkter på detta.
DPReview visar i sitt samples gallery hur bilderna ser ut från 5D och 24-105L.
Slutligen, dra dina egna slutsatser av folks åsikter, jag kan inte tala om för dig vad du ska tycka om fiskbullar, bilmärke eller kameraoptik.
Du kan vara helt säker på att den är byggd som en L-lins och hanteringen är därmed i topp.
MVH /Micke