Annons

Ef 24-105 4l Is Usm

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ett EF 15mm/2.8 Fisheye och det är vinklat ganska kraftigt uppåt vid fototillfället. Det går naturligtvis att korrigera även "störtande linjer", men det ville jag inte i denna bild. Ett öjne skall jag fixa en sådan också.

MVH /Micke

Janne H skrev:
Finns det NÅGON skärpa kvar i trädgrenen som sticker ut mot vänsterkanten, ...ganska rejält efter ingreppet?
Väl medveten om att ingreppet ÄR extemt :)

"NÅGON" är en ganska bra definition på mängden detaljer och skärpa där, ja ;)

Men faktum är att effekten blir mycket lik den du får med ett extremt vidvinkelobjektiv, speciellt då i hörnen. (En raktecknande vidvinkel gör ju i princip samma sak, fast optiskt.)

Tyvärr har jag inte orginalbilderna inte närheten, så jag kan inte publicera utdrag.

MVH /Micke

Jag har fortfarande inte fått mitt, men däremot ryktas det en del om att Canon stoppat tillverkning av optiken eftersom ett fåtal har drabbats av skumma ljusfenomen.
Finns en tråd om detta, den heter nåt i stil med "24-105L indragen?"
MVH /Micke

Jo, det verkar som att det stämmer... Cyberphoto har inte längre "finns i lager" stämplat på det objektivet.

Har vi tur så kanske konstruktionsfelet också var orsaken till den kraftiga distortion och aberation som varit 24-105s största nackdel.

Jag har fått mail från Cyberphoto idag att det är fel på objektivet och att de skall skicka ut fraktlapp så jag skall skicka in det till dom.

Peter, det var en fin bild! Har du testat dig fram till vid vilka ljussituationer effekten uppstår? Berätta gärna mer, i så fall!

EDIT: Såg nu dina kommentarer i andra tråden.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar