Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-p1

Anpassad för reporter/situationsfotograf

http://farm4.static.flickr.com/3606/3686636271_cdb78735f1_o.jpg

foto: Tetsu Sawamura

På bilden:
OLYMPUS PEN E-P1
Kodak Retina 35/80mm view finder
G.Zuiko 40mm F1.4 for PEN F
M4/3-PEN F mount adapter
Hood for Olympus 35 S II

------------------------------------
Det här ser ju ut som en dröm.
En lecia-folkvagn.
Nu vill jag se svartvita bilder med dynamiskt omfång utan att högdagar bränner ur för lätt. Ett vackert "brus-korn" står även på önskelistan. Jag misstänker att jag börjar få för stora förhoppningar på denna maskin. Men det ser väldigt lovande ut.

Jeppe: Visa gärna svartvita bilder om du tar några. Det skulle vara jätte snällt av dig.

/Patrik
 
Tack för den Jeppe!
Inga artefakter som ser ut som femkantiga lador :)
Inte heller utsmetad brusredusering.
I ögonen finns både ren vit (håller upp en klorblekt servett för att jämföra),
samt även mättad svärta (håller upp huawi 220 3G-dongel i pianosvart för att jämföra).

Ja happ då är det väl bara att ta sig till en butik för klämma och känna testen.

/Patrik
 
http://farm4.static.flickr.com/3606/3686636271_cdb78735f1_o.jpg

foto: Tetsu Sawamura

På bilden:
OLYMPUS PEN E-P1
Kodak Retina 35/80mm view finder
G.Zuiko 40mm F1.4 for PEN F
M4/3-PEN F mount adapter
Hood for Olympus 35 S II

------------------------------------
Det här ser ju ut som en dröm.
En lecia-folkvagn.
Nu vill jag se svartvita bilder med dynamiskt omfång utan att högdagar bränner ur för lätt. Ett vackert "brus-korn" står även på önskelistan. Jag misstänker att jag börjar få för stora förhoppningar på denna maskin. Men det ser väldigt lovande ut.

Jeppe: Visa gärna svartvita bilder om du tar några. Det skulle vara jätte snällt av dig.

/Patrik

vad vet någon om sökaren, Kodak retina? Någon som kan berätta nåt?
 
Den ser ganska stor och klumpig ut. Jag har en Voigtländer 28/35 Mini Finder. Den är väldigt liten och smidig, men inte lika lätt att använda, speciellt med glasögon. Borde fungera bra med 17/2,8:an. Mini Findern har alltså ramar i sig för 28mm och 35mm.
 
Är det någon som vet om det finns någon affär i Stockholm som har fått in ett demo-ex? Skulle vara trevligt att känna lite på den innan man lägger en order.
 
Fick hem min PEN idag tillsammans med 14-42 optiken samt FL-14 blixten. Har bara tagit 5-6 bilder än, men vilken kamera! Tung och robust. Känns riktigt bra, ångrar inte bytet från min Leica D-Lux 3.
 
Fick hem min PEN idag tillsammans med 14-42 optiken samt FL-14 blixten. Har bara tagit 5-6 bilder än, men vilken kamera! Tung och robust. Känns riktigt bra, ångrar inte bytet från min Leica D-Lux 3.

Visst är den trevlig;-)
Hur är blixten? Väntar själv på 17mm pannkakan och en Konica 40mm 1,8.
 
Visst är den trevlig;-)
Hur är blixten? Väntar själv på 17mm pannkakan och en Konica 40mm 1,8.

Har bara hunnit någon enstaka blixtbild, helt på autoläge, avsevärt bättre än inbyggda blixten i Leican. För tidigt att säga buu eller bää om blixten.

Är van med att använda en omnibouncer på DSLR blixtar så jag funderar febrilt just nu hur jag ska konstruera en liten bouncer till blixten!
 
Två gamla fina manuella objektiv som borde passa som hand i handske på E-p1 särskilt för dem som vill komplettera sitt lilla 17 mm med ett kompakt kort tele är Pentax-M 40/2.8 och Carl Zeiss Tessar T* 45/2.8. Det sistnämnda objektivet är dock ganska så svårt att få tag på och det är inte så konstigt då bildkvaliteten är exeptionellt bra! Jag har bägge objektiven men har inte riktigt bestämt om jag ska sälja dem eller inte.
//Chasid
 
Formfaktor

Hej,
Vad är det för formfaktor på den här kameran, dvs vad motsvarar 40mm om man jämför med FF?

Passar även alla olymposobjektiv som säljs till deras systemkameror?

Ett par frågor från en inte så insatt som dock tycker den verkar intressant som poketkamera.
 
Hej,
Vad är det för formfaktor på den här kameran, dvs vad motsvarar 40mm om man jämför med FF?

Passar även alla olymposobjektiv som säljs till deras systemkameror?

Ett par frågor från en inte så insatt som dock tycker den verkar intressant som poketkamera.

40mm motsvarar 40mm, däremot har den en crop på 2x, så utsnittet motsvarar vad man på en 24x36mm kamera får med ett 80mm objektiv.

Även de 4/3-objektiv som säljs passar med en adapter. personligen ser jag ingen nytta med detta, eftersom de objektiven är förhållandevis stora.

Som pocketkamera är den högintressant, som systemkamera - inte lika intressant.
 
Hej,
Vad är det för formfaktor på den här kameran, dvs vad motsvarar 40mm om man jämför med FF?

Passar även alla olymposobjektiv som säljs till deras systemkameror?

Ett par frågor från en inte så insatt som dock tycker den verkar intressant som poketkamera.

E-P1 har micro four thirds som objektivfattning. Denna är mindre till storleken än four thirds fattningen som Olympus övriga "nyare" systemkameror använder.

Som Jesper skriver finns det en adapter som omvandlar micro four thirds till four thirds. Det finns även en adapter för att använda gamla OM obejktiv på E-P1, samt tredjepartsadaptrar för att använda Leica M optik.

Det 14-42mm objektiv som ingår i paketet motsvarar 28-84mm motsvarande 24x36 format. Paketet med 17mm pannkaksobjektiv motsvarar 34mm.
 
Jag skulle inte lita på 43rumors för mycket. Killen verkar själv hitta på hälften av grejerna och han har inte en enda säker källa som haft rätt om nånting hittils.

Av alla ryktessajter så är 43rumors den absolut sämsta. Den här EVF-grejen är bara ännu en idiotsak som han tar upp. Skulle inte förvåna mig om han själv gjort bilden. Hur ska den kommunicera med kameran? CV som gamla analogsyntar eller?
 
Jag har inte följt honom så mycket, men vad har han haft för fel hitintills? Jag kan på rak arm säga grejjer som han haft rätt på?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.