ANNONS
Annons

E-p1

Vilket för mig är helt otänkbart. Då förlorar man den smidighet som kameran medför.
Jovisst, jag håller med. Och det gör ju egentligen Robin också. Han skrev:
Jag tänker iaf att de kunde va bra så man kunde använda sin redan införskaffade optik till den. Å andra sidan lär man då förlora rätt mycket av poängen då iaf jag tycker att optik på kameror i E-P1 storlek ska vara just små, vilket förmodligen den gamla optiken inte lär va.

Senast ändrad:
Dpreview har lagt upp lite nya bilder, men blir lite fundersam. Nån mer som tycker dom ser hiskeligt brusiga ut på ISO 200 om man granskar dom närmare?`Framförallt i blåa himlar och mörka områden..

Varför bryr du dig om vem som tillverkat kameran? Det verkar ju helt vansinnigt att gå och vänta på att en annan tillverkare ska göra samma sak.

Det finns flera anledningar. Vissa väger tyngre än andra.

- precis som Robin skrivit kan man använda optik från eget system
- man kan använda annan periferi från eget system (blixt vid behov till exempel)
- man känner igen logiken i kameran och menyerna
- man kan använda programvaran som man är van vid
- man kan använda samma serviceställen som man är van vid

Visst kan man bortse från allt ovanstående men om man inte har bråttom (som jag) kan man vänta lite och se vilken påverkan EP-1 kommer att ha på marknaden. I värsta fall köper man EP-2 som säkert kommer att bli ännu bättre. :)

Alltså anser jag inte alls att mitt påstående är vansinnigt. ;-)

En kamera som jag egentligen behöver. Den saknar visserligen några finesser som jag vill ha (blixt, inbyggd sökare) men det skulle duga ändå om... den inte var av "fel" system. Det finns flera alternativ för sådana som jag:

- sälja nuvarande system och bygga upp ett Olympus-system (för mig uteslutet!)
- bygga upp två system parallellt (dyrt)
- betrakta Olympus Pen som en kompaktkamera och inte systemkamera (skulle kunna gå om inte hoppet levde att den "egna" tillverkaren ska komma med något liknande)

Något år till kan det väl vänta. Men om inga indikationer uppenbarar sig att de andra stora tänker att få fram en kompakt med APS-C sensor, med kontroller som en fotograf behöver får jag nog slå till på E-p2. :)

Jag går på din tredje punkt. I alla fall tills vidare. Skulle vara att jag hoppar på första punkten så småningom, men det är nog inte så troligt. Jag kan också tänka mig att ha ett litet oly-system, med en e-p1 med två objektiv t.ex. Jag kan inte tänka mig att vänta ett år för att se om "mitt" märke skulle komma med nåt liknande (och i fallet med "mitt" märke, vilket än Nikon, verkar detta högst otroligt).

Att den inte har inbyggd blixt är bara bra, hellre liten i storlek än inbyggd, inte så användbar, blixt. Sökare då? Eftersom jag bara planerar att köpa 17mm-optiken, samt den tillhörande sökaren, så hade jag gillar det. Om den inte växer för mycket förstås, men det vore nog görligt. Men, för alla de som vill ha zoom-optiken, och det är nog en hel del här i välden även om de inte hänger så mycket på forum och bloggar, så är en fast genomsiktssökare rätt så värdelös. Med en zoom är de beroende av att se genom optiken på något sätt. Så jag förstår oly när de inte sätter dit en.

Kalle

Jag har samma märke men hoppas fortfarande att Nikon kan krysta ut en kompakt med APS-C a la Sigma DP-modeller fast bättre. Efterfrågan verkar finnas.

Jag har gärna fel här, men jag tror inte på det. Jag ser inget hos Nikon som skulle indikera det. Jag tycker det är mer Olympus, med en tydligare tradition av små lätta kameror. Det gick rykten för ett år sedan eller så om en Nikon rangefinder, men den var ju aldrig liten enligt ryktena. Den tror jag du får vänta förgäves på, men jag har haft fel förut. :)

Kalle

Då blir det E-p2.:) Eller Sigma DP3. Eller någon annan tillverkare kommer ut med något. Jag väntar tills konceptet mognar med andra ord. :)

Nu kanske jag inte är rätte mannen att tala eftersom jag redan köpt grisen i säcken, men hur vet du att konceptet behöver mogna? Kanske e-p1 är mogen? Vänta och se tills många fler har testat den. (Ett intressant alternativ är nog Panasonics m43-kompakt som ska komma i höst.)

Kanske e-p1 är mogen?
Tja, som jag skrev tidigare saknar kameran några funktioner jag gärna vill ha. Alltså även om kameran är väldigt nära den ultimata kompaktmodellen jag efterlyser har den inte nått ditt än. Det hoppas jag rättas till i nästa generation. Eller från alternativa tillverkare.

Tja, som jag skrev tidigare saknar kameran några funktioner jag gärna vill ha. Alltså även om kameran är väldigt nära den ultimata kompaktmodellen jag efterlyser har den inte nått ditt än. Det hoppas jag rättas till i nästa generation. Eller från alternativa tillverkare.

Den allmänna åsikten uppfattar jag är ändå, Olympus har hittat rätt storlek på en smidig systemkamera, men i sin iver att göra den kompakt missat både en inbyggd sökare och en inbyggd blixt.

Kolla på förtesten av E-p1, på www.dpreview.com!

Den ligger mycket nära idealet, men är nu en bit ifrån!

Alla tillverkare bevakar varandra, skulle E-p1 ändå sälja bra, kommer de övriga att följa efter, i en rasande takt, jag väntar på min Sony D-CL, med små fasta gluggar ...

Avsaknaden av den inbyggda sökaren kan enkelt förklaras med att kameran saknar spegel och gör därmed en genomsiktssökare tämligen menlös, om man inte väljer att med linsser justera utsnittet även i sökaren. Den medföljande sökaren till pannkakan fungerar bra på håll, men på nära håll (under metern) så blir parallaxfelet allt för uppenbart.

Jag hoppas få hem testkameran idag, fast då med zoomobjektivet, eftersom jag redan testat 17mm-gluggen.

Avsaknaden av den inbyggda sökaren kan enkelt förklaras med att kameran saknar spegel och gör därmed en genomsiktssökare tämligen menlös, om man inte väljer att med linsser justera utsnittet även i sökaren. Den medföljande sökaren till pannkakan fungerar bra på håll, men på nära håll (under metern) så blir parallaxfelet allt för uppenbart.

Jag hoppas få hem testkameran idag, fast då med zoomobjektivet, eftersom jag redan testat 17mm-gluggen.

Kunde Minolta/Leica tillverka, redan 1973, i Minoltas fabriker, en liten, mycket kompakt mätsökarkamera Minolta/Leica CL, med utbytbar optik, bör det väl vara möjligt även idag?
Denna kamera är den minsta mätsökarkamera, i småbildsformat, med utbytbar optik, som har tillverkats, vad jag vet, iaf.

Inte mycket större än E-p1:n, misstänker jag.

Kunde Minolta/Leica tillverka, redan 1973, i Minoltas fabriker, en liten, mycket kompakt mätsökarkamera Minolta/Leica CL, med utbytbar optik, bör det väl vara möjligt även idag?
Denna kamera är den minsta mätsökarkamera, i småbildsformat, med utbytbar optik, som har tillverkats, vad jag vet, iaf.

CLs dimentioner är 121x76x32mm och väger 365g
E-P1 121x70x36mm och väger 335g.

Helt klart jämförbara, men det är lite mer instoppat i E-P1 än i CL :)

Eller tvärtom. I CL fick det t ex plats en filmrulle och en förträfflig mätsökare!

Sökarens storlek var 21.54mm x 14.4mm (nästan exakt lika stor som E3), jämfört med en sökare på 3 tum på E-P1. Och filmrullen var max iso 1600, brusigare och betydligt färre bilder fick plats. Och trots filmrulle gick det inte att filma ;)

Men hantverket och känslan var inte sämre :)

Sökarens storlek var 21.54mm x 14.4mm (nästan exakt lika stor som E3), jämfört med en sökare på 3 tum på E-P1. Och filmrullen var max iso 1600, brusigare och betydligt färre bilder fick plats. Och trots filmrulle gick det inte att filma ;)

Men hantverket och känslan var inte sämre :)

Vadå sökare på 3"?
En skärm på 3" är det, inget annat, samma skärm som visar alla info för fotograferingen, jätteroligt att skifta menyer, när man vill se samtidigt vad som skall fotas, lycka till ...

Armar sträck fram, - tystnad, fotografering pågår!
Ser löjligt ut, titta på alla turister med pocketkameror.

Elektronik kan göras ytterst smått, säkert kommer min Sony D-CL, inom några år, - med mätsökare, mobiltelefon, gps, användbar ner till 30 meter, extra tillbehör blir filmfunktion och vinklingsbar skärm.

En film på ISO 1600 är aldrig brusig, men kornen kan bli synliga, inte alls lika fullt som det sk. bruset.
En rulle film, 36-38 bilder, snabbt att byta till ny film, förrådet har man i fickan.

Elektronik kan göras ytterst smått, säkert kommer min Sony D-CL, inom några år, - med mätsökare, mobiltelefon, gps, användbar ner till 30 meter, extra tillbehör blir filmfunktion och vinklingsbar skärm.

inom några år ja. Vad ska du göra till dess? Jag vet vad jag ska göra! Jag ska ta en massa bilder med min nya Olympus! Eftersom jag kan ha med den på ett helt annat sätt än min D200, så fun derar jag på ett 365-projekt.

Jag har gärna fel här, men jag tror inte på det. Jag ser inget hos Nikon som skulle indikera det. Jag tycker det är mer Olympus, med en tydligare tradition av små lätta kameror. Det gick rykten för ett år sedan eller så om en Nikon rangefinder, men den var ju aldrig liten enligt ryktena. Den tror jag du får vänta förgäves på, men jag har haft fel förut. :)

Kalle

Det har väl florerat rykten om en digital FE oxo. Den skulle jag köpa på stört
Fast den skulle väl knappast bli billig :-/

Utbytbar fast optik ja, inte zoom. Finns massor av tekniska lösningar för att lösa ett sådant problem idag, men eftersom olympus har förkastat tanken på en inbyggd sökare så är detta vad de erbjuder. Kanske det kommer en sökare tillsammans med varje fast objektiv ;) (om det nu skulle komma sådana)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar