Annons

E-p1

Tja, tycker man det är "konstnärligt" och inte ska använda bilderna i fullupplösning så fungerar det faktiskt så... Ungefär som med Minoltas STF.
Men till skillnad från STF är inte denna typ av förlust färgneutral, den kommer alltid dra bildresultatet mot grått där den aktueras. En viss del av ljuset "smiter åt sidan" och träffar då omkringliggande pixlar med kanske "fel" färg. Om då blur-disken kommer från t.ex en röd lampa i bakgrunden så kommer alltså ytterkanten av halon gå mot färgneutralt grått, inte rött. Inte för att man kan se någon skillnad i ett normalt foto, men effekten finns där.

Att färgintensiteten runt skarpa detaljer i fokus minskar gör ingen skillnad, vi ser ändå inte färg med samma upplösning som luminans.
 
Borde det inte bli problem med damm på sensorn med den här kameran? Det finns ju massor av trådar som handlar om detta problem på vanliga digitala systemkameror. På dessa kameror finns både en spegel och en ridåslutare som skyddar sensorn mot damm, förutom den korta tid exponeringen varar.

På E-P1 fungerar det nästan tvärt om. Ingen spegel och ridåslutaren är öppen ända fram till strax innan exponeringen. Då sluts slutaren, öppnas under exponeringen, sluts igen en kort stund för att sedan åter öppnas. Slutaren är även öppen när man byter objektiv. Det borde betyda en enormt mycket större risk för att få damm på sensorn.

Dessutom, pga den lilla sensorn, kommer ju dammkornen att förstoras upp dubbelt så mycket jämfört med en kamera med småbildssensor, vid samma bildstorlek. Dammet syns alltså dubbelt så bra.

Hur fungerar Panasonics m4/3-kamera?

Olle
 
Köpte en EP-1'a (17mm kitet) i helgen. Alldeles bortsett från alla tekniska
diskussioner i den här tråden så är jag helt i chock över vilken underbar
kamera detta är. Inte nog med att den har en fantastisk bildkvalitet, den
har en själ också, och jag bara älskar att ta bilder med den.

Tar med den i min portfölj när jag går till jobbet för att ha med den i
vardagenoch ta bilder när andan faller på. Köpte en liiiiten loweproväska,
där jagprecis får rum med den tillsammans med påsatt genomsiktssökare,
så den inte skaver för mycket bland dator och papper.

Köpte den som ett kompakt komplement till min systemkamerautrustning..
ochnu börjar jag bli seriöst orolig att min systemkamera kommer att hamna
på undantag :-0

Känner mig privilegierad att få uppleva en sådan glädje med en sådan lite
kamera.Vi börjar på bli riktigt bra kompisar, hon (det är väl en hon?)
och jag..Och detta är bara början av vad jag hoppas blir en mångårig relation!
 
Att det finns MÖJLIGHET att byta objektiv innebär inte att de (Oly/Pana) planerar för att det ska finnas RISK att folk byter hela tiden... Visst, vissa kommer göra det, men de flesta kommer kanske bara ett par gånger under ägandetiden öht montera av objektivet som sitter på...

Objektivbytena duggar nog betydligt tätare på en D300 eller en 50D än på en EP1 om man ser till "den genomsnittliga kameran" av alla som säljs av varje modell. Och skulle den bli dammig får man väl damma av den... :) Samma sunt-förnuft-regler gäller ju för denna kamera som för alla andra. Undvik att byta i ösregn. Låt inte kameran ligga med objektiv av. Byt inte om det blåser för illa på stranden - osv, osv...
 
Att det finns MÖJLIGHET att byta objektiv innebär inte att de (Oly/Pana) planerar för att det ska finnas RISK att folk byter hela tiden... Visst, vissa kommer göra det, men de flesta kommer kanske bara ett par gånger under ägandetiden öht montera av objektivet som sitter på...
Det finns idag 2 m4/3-objektiv från Olympus och 3 från Panasonic och fler kommer säkert. Dessutom finns adaptrar för "vanliga" 4/3-objektiv plus adaptrar för en uppsjö av andra fattningar. Tror du att t ex en ägare av den mer systemkameraliknande Panasonicen plus bl a en telezoom sällan eller aldrig skulle byta till en kortare brännvidd? Eller de som har ett originalobjektiv samt en adapter sällan eller aldrig skulle använda adaptern?

Nu har jag ingen erfarenhet av att rengöra sensorn eftersom jag fotar analogt, men det verkar inte alltid vara så lätt om skall tro många trådar här.

Om och när jag skaffar mig en digital systemkamera blir kanske en m4/3-kamera mitt första val. Men då vill jag kunna använda den som den systemkamera den är utan att behöva rengöra sensorn stup i ett.

Olle
 
Ja, då tillhör du ju gruppen som kommer byta ofta. ???
Jag tror dock att kundgruppen som köper EP1 oftast inte finns i den gruppen.

Vi får väl se när när kundrapporterna börjar dyka in så att man har lite giltig statistisk bakom... Att använda flera recensioner för att få ett rimligt antagande - som nämts i ett par sammanhang tidigare.
 
Till en systemkamera vill jag ha fler än ett objektiv och även en sökare. Tyvärr fungerar tydligen Panasonics kamera på samma sätt när det gäller skydd mot damm. Jag tror att åtminstone den kameran kommer många, liksom jag, vilja ha mer än ett objektiv till.

Kanske ser många E-P1 mer som en kompaktkamera än en systemkamera. Den har dock utbytbara objektiv. Dessutom är den väldigt lik min första systemkamera, vilket väl bidrar till att den för mig är en systemkamera i första hand. ;-)

Olle
 
>>>>>1)Nu har jag ingen erfarenhet av att rengöra sensorn eftersom jag fotar analogt, men det verkar inte alltid vara så lätt om skall tro många trådar här.
Om och när jag skaffar mig en digital systemkamera blir kanske en m4/3-kamera mitt första val. Men då vill jag kunna använda den som den systemkamera den är utan att behöva rengöra sensorn stup i ett.

2)Till en systemkamera vill jag ha fler än ett objektiv och även en sökare. Tyvärr fungerar tydligen Panasonics kamera på samma sätt när det gäller skydd mot damm. Jag tror att åtminstone den kameran kommer många, liksom jag, vilja ha mer än ett objektiv till.
Olle<<<<<<

1) Jag kan ju bara svara för mig själv, men sensorrengöring är inte det minsta betungande. Sunt förnuft gäller här som i de flesta andra fall. Blås rent med gummiblåsa i första hand och om det inte hjälper ett par droppar rengöringsvästka på en spatel och ett par svep över sensorn.
Med min första systemare tog jag bilder med f22 mot blå himmel och rengjorde stup i kvarten... Numera är jag mera laidback angående damm då jag inte tar så mycket bilder vid de bländartalen.

2) Befrielsen (för mig) var när jag köpte E-P1:an med sökare och 17mm, den kombon kommer inte att förändras inom den närmsta tiden. Lätt att ta med, utvecklande att köra med en fast glugg.
Vill jag byta gluggar använder jag min Nikon.

E-P1:an är helt enkelt min walkaroundkamera! Med själ dessutom som någon så vackert uttryckte det.
Naturligtvis är det en hon! (min är vit) :)

Sammanfattningsvis: Det är den kamera som fram till nu har gett mig mest fotoglädje, kan inte förklara varför, men det är samma känsla som infann sig när jag köpte min första Mac i våras...
 
Jag tyckte mig läsa någonstans att ACR 5.5 stödjer E-P1, men 5.5 finns ju inte ens på Adobes hemsida. Eller har jag missat något?
 
Erfarnhet av användande?

Hur går testen Jeppe?

Har någon erfarenhet av att använda denna kamera till tex reportage?
Har någon använt denna kamera istället för sin avancerade kompaktkamera, och hur upplevdes detta? Är den en bruksmaskin eller en uppvisningspryl? Berätta något ni som har en :)

/Patrik
 
Är det någon som har koll på var man kan finna prisvärda adaptrar för andra objektivfattningar för mikro fyra-tredjedelsformatet? Jag undrar om inte mitt Nikkor 28/2,8 AIS skulle bli en snorbra "närbildsnormal", då den är synnerligen skarp och har bra närgräns:)
 
Det var jävligt dyrt tycker jag. Ett rör med bajonettfattning i varje ände borde inte behöva kosta 150 dollar:-/
Vid närmare eftertanke tror jag att jag skippar Nikon-adaptern i alla fall. Objektiv + adapter gör att de "små" Nikonobjektiven ändå är ganska stora på en E-P1. Leica M däremot, kunde vara något. Har tillgång till ett 90/4 och ett 50/2 som är sjukt små:)
 
Är det någon som har koll på var man kan finna prisvärda adaptrar för andra objektivfattningar för mikro fyra-tredjedelsformatet? Jag undrar om inte mitt Nikkor 28/2,8 AIS skulle bli en snorbra "närbildsnormal", då den är synnerligen skarp och har bra närgräns:)

Hur funkar det att fokusera på oändligheten med ett nikkorobjektiv på måntro? Hur funkar det med voigtländer och gamla leica-objektiv måntro??
 
Hur funkar det att fokusera på oändligheten med ett nikkorobjektiv på måntro? Hur funkar det med voigtländer och gamla leica-objektiv måntro??
Det ska inte vara några problem om adaptern är gjord som det är tänkt. E-P1 har ju mycket kortare registeravstånd, och därför kan man få fokus på oändligheten med typ alla objektiv som existerar om man hittar en adapter som passar:)

Men om jag ska bränna mer pengar i det här systemet så blir det nog ett Panasonic 20/1,7. Autofokus är inte så dumt när man inte har en sökare där man ser fokus. Med Panasonic GF1 kanske man kan fokusera någorlunda med den elektroniska tillbehörssökaren däremot, om det går att få en inzoomad bild med en knapptryckning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.