Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-p1

Det har väl florerat rykten om en digital FE oxo. Den skulle jag köpa på stört
Fast den skulle väl knappast bli billig :-/
Jag med! Jag skulle sälja min D700 och 24-70, ta ett lån och köpa direkt. Även om den går på 50.000:-. Optik som passar har jag så det räcker och blir över:)

Utbytbar fast optik ja, inte zoom.
Är det bara jag som tror att de flesta köpare av denna kamera är fullständigt ointresserade av plastiga zoomar med skitlåg ljusstyrka?

Synd bara att den inte kommer i svart.
 
Jag tror att denna är bra nog( Tills D-FE:n kommer?), så jag håller på att sälja mitt Nikonsystem och jag behöver inte ta nåt lån;-)
Hade det stått Nikon på P1:an hade det nog inte varit sånt fokus på det "mindre bra" med kameran, visst det hade varit bra med sökare och blixt och andra grejer men vad jag fastnar för är formatet, tydligen riktigt välbyggt, bra iso 1600 bilder(går "aldrig" högre) och den är ju skitsnygg.
Jag kommer nog att köra med 17mm gluggen men köper nog till en 2-300mm med(bara för att man kan;-)) sen vill jag ha en bra (liten) ljusstark vidvinkel, runt 10mm.
 
Är det bara jag som tror att de flesta köpare av denna kamera är fullständigt ointresserade av plastiga zoomar med skitlåg ljusstyrka?

Jag vet inte om det bara är du, men jag tror att zoomen blir storsäljaren och att den största målgruppen blir de som annars har avancerade småkameror (G10 etc) och tycker att de minsta DSLR'erna är för klumpiga. De som ser det som en ny digital mini-leica är nog en klar minoritet, om ej här på forumet.

Kalle
 
Läste artikeln på startsidan med rubriken "Fler kompakta systemare från Olympus på intåg".

British Journal of Photography har träffat Olympus utvecklingschef Akira Watanabe, och bland annat ställt frågan om det går att göra en mindre kamera än E-P1. Svaret blir ett självklart - Yes, we can.

Han säger också att E-P1 bara är den första i raden av många kameror som ska tillverkas enligt Micro Four Thirds-standarden. EP1 klassas som en konsumentkamera. Det kommer att bli en fler modeller för övriga användare, säger han.

Det kan bli tal om kameror som liknar de vanliga DSLR-kamerorna, som Panasonics G1. Men Olympus vill inte bara locka kunder from kompaktsegmentet, utan även proffsen som kräver lite mer. Därför håller de på och förbereder en kamera med elektronisk sökare. Watanabe säger också att en ny vidvinkelzoom är att vänta till våren 2010.

Låter lovande.
 
Kommer nog att få den beställda E-P1:an i nästa vecka, och har börjat syna marknaden på objektiv.
Snacka om djungel, kitgluggen börjar jag med men sen skall jag skaffa lite ljusstarka fasta gluggar.
Tips mottages tacksamt på "små" objektiv med FD, Leica-M, Pentax K, C, OM, D, M39, M42-fattningar o.s.v.

Nån mer som beställt?
 
Tips mottages tacksamt på "små" objektiv med FD, Leica-M, Pentax K, C, OM, D, M39, M42-fattningar o.s.v.
Är det inte helt vansinnigt att köpa objektiv där bildcirkeln måste beskäras till en fjärdedel av ytan? Det lär inte bli särskilt rolig skärpa för pengarna. Och sen kan man fråga sig hur det ska gå till att fokusera manuellt. Du lär behöva zooma in på skärmen för att se ordentligt, vilket bör bli ganska omständligt.
 
Är det inte helt vansinnigt att köpa objektiv där bildcirkeln måste beskäras till en fjärdedel av ytan? Det lär inte bli särskilt rolig skärpa för pengarna. Och sen kan man fråga sig hur det ska gå till att fokusera manuellt. Du lär behöva zooma in på skärmen för att se ordentligt, vilket bör bli ganska omständligt.

Är det inte rent generellt så att optik är som skarpast i mitten? Detta i sin tur borde innebära att man på E-P1 utnyttjar den skarpaste delen av objektivet. Eller tänker jag fel?

Vad gäller manuell fokus så ska ju E-P1:an en enkel funktion för att just zomma in skärmen vid manuell fokusering. Dock så kan det ju vara bra att testa denna funktion innan man införskaffar massa manuell optik.

Mvh Pär
 
Är det inte helt vansinnigt att köpa objektiv där bildcirkeln måste beskäras till en fjärdedel av ytan? Det lär inte bli särskilt rolig skärpa för pengarna. Och sen kan man fråga sig hur det ska gå till att fokusera manuellt. Du lär behöva zooma in på skärmen för att se ordentligt, vilket bör bli ganska omständligt.
Helt skogstokigt, lika tokigt som att köpa en kamera som man aldrig hållt i och än mindre sett irl.
Ännu tokigare blir det säkert om man skulle vilja skaffa sig ett objektiv till den där kameran, som man aldrig sett eller kännt, som mäter bra vid småbild men som det inte finns siffror på vid 40 cykler/mm och som kanske då inte visar perfaskärpa vid 100%.
Men, än sen.
Känns det bra, så är det bra.
 
Vad gäller manuell fokus så ska ju E-P1:an en enkel funktion för att just zomma in skärmen vid manuell fokusering. Dock så kan det ju vara bra att testa denna funktion innan man införskaffar massa manuell optik.

Mvh Pär

Den skall ha något som kallas MF-focus assist, och vad jag tror det innebär är att, vid manuell fokusering zoomar kameran in automatiskt in på den fokuspunkten som är i fokus. Men om det enbart då gäller dedikerade 4/3-objektiv vet jag ej. Nu kan i.o.f.s jag vara helt ute och trampa vatten i grumligt hav.
Jeppe, har du någon info om detta eller någon annan 4/3 fotograf?
 
Den skall ha något som kallas MF-focus assist, och vad jag tror det innebär är att, vid manuell fokusering zoomar kameran in automatiskt in på den fokuspunkten som är i fokus. Men om det enbart då gäller dedikerade 4/3-objektiv vet jag ej. Nu kan i.o.f.s jag vara helt ute och trampa vatten i grumligt hav.
Jeppe, har du någon info om detta eller någon annan 4/3 fotograf?

Ja, nu fick jag kameran utan manual, så jag håller på och gräver mig fram i menyerna. Men jag vill minnas att någon gång under min bekantskap med E-P1 så har den själv zoomat in i förstorat läge när man fokuserar med ringen på objektivet. Men kameran är nästan pinsamt långsam när det gäller att gå in och ur det förstorade läget. Jag är ganska säker på att detta bara fungerar med de dedikerade objektiven. Men man kan genom att välja MF i menyn få det förstorade läget genom att trycka på OK. Så det bör fungera på alla objektiv.
 
Är det inte rent generellt så att optik är som skarpast i mitten? Detta i sin tur borde innebära att man på E-P1 utnyttjar den skarpaste delen av objektivet. Eller tänker jag fel?

Mvh Pär

Micro 4/3 fungerar lika bra eller dåligt som 4/3 vid användandet av legacy objektiv. De har skärpa anpassat för 24x36, sämre antireflexbehandling och bäst skärpa nerbländat 2-3 steg. Vidvinklar blir svåra att finna då ett 24 mm har "normal" bildvinkel på 4/3.

Hur många med 4/3 använder legacy objektiv i någon större utsträckning? Inte många, pga att utdelningen bra bilder är så pass mycket lägre än med Olympus 4/3 objektiv.
 
Men jag vill minnas att någon gång under min bekantskap med E-P1 så har den själv zoomat in i förstorat läge när man fokuserar med ringen på objektivet. Men kameran är nästan pinsamt långsam när det gäller att gå in och ur det förstorade läget.

Jag har nu kört lite med 14-42-kittet och det är så att den går in automatiskt i "zoomläge" vid MF, men jag upplever det inte som långsamt för när jag trycker ner avtrycket halvvägs går den ur direkt.

Men jag skulle vilja ha lite mer motstånd på ringen runt OK-knappen.
Annars verkar det vara en riktigt bra kamera, skall strax ut och köra lite byafoto( vi har så lite gator)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.