Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-p1

En intressant nyhet. Äntligen ser det ut som att min samling av OM optik komma till användning.
 
20mm borde ge ungefär samma horizontella betraktningsvinkel som ett gammalt klassiskt 50mm i och med det annorlunda bildformatet. Å andra sidan kanske man kunde ställa om till 2:3 utan beskärning, likt panasonic LX3 eller GH1 (eller hur den nu hette).
Hursomhelst känns ett 20mm utmärkt walkaround-objektiv.
 
Den verkar ha alla möjliga bildaspekter, även 6:6 nämns. Jag antar att de skriver så för att det påminner om 6x6, som många mellanformatare har.
 
Den verkar ha alla möjliga bildaspekter, även 6:6 nämns. Jag antar att de skriver så för att det påminner om 6x6, som många mellanformatare har.

Ja, det finns 4 olika. 4:3, 16:9, 3:2 eller 6:6 (borde det inte heta 1:1?)

RAW blir dock alltid 4:3.
 
Jag antar att det är bara 4:3 som använder alla pixlar.

Så är det förstås.

Så här visas det i Olympus mjukvara Master 2

Bra att ha lite extra bildyta ibland (den avklippta backspeglen i jpg-formatet, som är 3:2). Bilden är tagen med 17/2.8 och jag använde genomsiktssökaren istället för LCD-displyen.
 

Bilagor

  • Olymasterexempel.jpg
    Olymasterexempel.jpg
    56.1 KB · Visningar: 849
Krängde iväg min lx3 för ett tag sedan...

Det verkar som om jag ska ge e-p1 en chans :p Gött mos som man säger i Göteborg? (kommer och bor själv i Gällivare).
 
En kamera som jag egentligen behöver. Den saknar visserligen några finesser som jag vill ha (blixt, inbyggd sökare) men det skulle duga ändå om... den inte var av "fel" system. Det finns flera alternativ för sådana som jag:

- sälja nuvarande system och bygga upp ett Olympus-system (för mig uteslutet!)
- bygga upp två system parallellt (dyrt)
- betrakta Olympus Pen som en kompaktkamera och inte systemkamera (skulle kunna gå om inte hoppet levde att den "egna" tillverkaren ska komma med något liknande)

Något år till kan det väl vänta. Men om inga indikationer uppenbarar sig att de andra stora tänker att få fram en kompakt med APS-C sensor, med kontroller som en fotograf behöver får jag nog slå till på E-p2. :)
 
En kamera som jag egentligen behöver. Den saknar visserligen några finesser som jag vill ha (blixt, inbyggd sökare) men det skulle duga ändå om... den inte var av "fel" system. Det finns flera alternativ för sådana som jag:

- sälja nuvarande system och bygga upp ett Olympus-system (för mig uteslutet!)
- bygga upp två system parallellt (dyrt)
- betrakta Olympus Pen som en kompaktkamera och inte systemkamera (skulle kunna gå om inte hoppet levde att den "egna" tillverkaren ska komma med något liknande)

Något år till kan det väl vänta. Men om inga indikationer uppenbarar sig att de andra stora tänker att få fram en kompakt med APS-C sensor, med kontroller som en fotograf behöver får jag nog slå till på E-p2. :)
Varför bryr du dig om vem som tillverkat kameran? Det verkar ju helt vansinnigt att gå och vänta på att en annan tillverkare ska göra samma sak.
 
Varför bryr du dig om vem som tillverkat kameran? Det verkar ju helt vansinnigt att gå och vänta på att en annan tillverkare ska göra samma sak.

Jag tänker iaf att de kunde va bra så man kunde använda sin redan införskaffade optik till den. Å andra sidan lär man då förlora rätt mycket av poängen då iaf jag tycker att optik på kameror i E-P1 storlek ska vara just små, vilket förmodligen den gamla optiken inte lär va.

Så just på den punkten e jag lugn, lär endå vilja ha Micro 4/3 optik på min E-P1 om man nu skaffar en.

För övrigt gillade ja ISO bilderna skarpt för att komma från en Olympus, ser ju ut o Piska E-30 rätt enkelt :) skönt att dom dratt ner på brusreduceringen för att behålla detaljer, så kan man efter eget behov sköta reduceringen i datorn sedan, tycker ja de kan va värt om man bara får ett bra resulat.
 
I "Picture mode" kan man ju välja "monotone" så det borde väl betyda att man borde kunna köra svartvitt direkt utan artfiltrerna.
Dessutom med olika "färgfilter".
 
En kamera som jag egentligen behöver. Den saknar visserligen några finesser som jag vill ha (blixt, inbyggd sökare) men det skulle duga ändå om... den inte var av "fel" system. Det finns flera alternativ för sådana som jag:

- sälja nuvarande system och bygga upp ett Olympus-system (för mig uteslutet!)
- bygga upp två system parallellt (dyrt)
- betrakta Olympus Pen som en kompaktkamera och inte systemkamera (skulle kunna gå om inte hoppet levde att den "egna" tillverkaren ska komma med något liknande)

Något år till kan det väl vänta. Men om inga indikationer uppenbarar sig att de andra stora tänker att få fram en kompakt med APS-C sensor, med kontroller som en fotograf behöver får jag nog slå till på E-p2. :)

Det är precis mina egna tankar!
Olympus har skapat ett kamerahus i absolut lagom storlek, men ingen sökare och blixt, gör kamerahuset ointressant, tyvärr.

Visst, det finns som tillbehör, men jag vill ha allt inbyggt, från början, hatar massa extra sk. tillbehör!

De övriga tillverkarna kommer, utan tvekan med en mätsökar-kamera, för att få ner storleken på kamerahuset, elektroniska sökare (EVF) har långt kvar till att vara användbara, när det blir skymning, de kanske rent av faller helt bort i utvecklingen på grund av det, vi får se!

När en liten smidig mätsökar-kamera, likt analoga Minolta/Leica CL, kommer inom digitalt, med APS-C eller FF bildsensor, bör den sopa banan, för oss som vill ha en smidig systemkamera, jag väntar, men köper då direkt!
 
Vad jag förstår kommer det att finnas adaptrar så att man kommer att kunna använda optik från de flesta moderna dslr-system på kameran.

Vilket för mig är helt otänkbart. Då förlorar man den smidighet som kameran medför. Nej denna skall användas med typ tre fasta, 17, 25, och 40mm. garanterat att man fått detta under 1 kg.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.