Annons

Synpunkter på fotoutrustning vid resor?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om det inte skulle vara en perfekt resekamera, kanske kompletterat med en vidvinkligare pannkaka (om det finns, vet inget om Olympusgluggar) och en telezoom.
Olympus 17/2.8 och Panasonic 14/2.5 är båda rätt så pannkaksaktiga. Båda passar förstås på både Olympus och på Panasonics kameror.

Panasonic 20/1.7 tycks annars vara det bästa pannkaksobjektivet till m4/3.

Längst ner på den här sidan finns en bild som jämför storleken på Olympus 17/2.8 med Panasonic 20/1.7, och nertill på denna sida finns en storleksjämförelse av Panasonic 14/2.5 och 20/1.7.
Till sist en bild av en Panasonic 20/1.7 för att få ett hum hur stor den är på en kamera.

Jag har en gammal Zuiko fast normal för Olympus Pen FT liggande. Den kanske kan användas?
Den går att använda med adapter, men du måste förstås fokusera manuellt, och ställa in bländare manuellt.
Observera att halvformat, som Pen FT använde, är lite större än m4/3-formatet, så ditt gamla normalobjektiv får lite snävare bildvinkel på en m4/3-kamera med ungefär en faktor 1.3.
 
E-PL1 skulle jag inte köpa trots att den är väldigt billig idag. E-PL2 är en mycket bättre kamera, men förstås fortfarande dyrare. Gissningsvis kommer den att sjunka i pris så småningom.

Autofokusen i E-PL2 är så pass mycket bättre än den är i E-PL1 att man kan stå ut med den. E-PL1 är olidligt långsam.

Var hittar du E-PL1 med 14-42 för under 2000? Lägsta pris på Prisjakt är cirka 2500. För en tusenlapp till får man en E-PL2.

MediaMarkt hade E-PL1 på mellandagsrea för 1995 kr enligt deras reklamblad. Anledningen att jag funderade på om det kunde vara en bra reskamera är detta låga pris samt att bildkvaliten verkar vara bra för en 4/3. För resor som inte i första hand syftar till att vara fotoresor kanske man står ut med långsam fokusering och begränsade manuella möjligheter.

Men på min nästa resa, som blir till svenska fjällen om några veckor, släpar jag nog med mig min 40D med 10-20, 17-70 och 70-210. Man behöver ju inte ha allt med sig ut på tur varje dag, en eller två gluggar kan få ligga kvar i stugan.

Tack för objektivtipsen för m4/3 om det trots allt skulle bli en sån.
 
Jag tycker mina semesterresor är prioriterade fototillfällen.

Ofta kommer man aldrig tillbaka till samma plats och motiven är nya och spännande. Alltså ser jag till att med mig så mycket fotoprylar som möjligt. Systemkamera med normal-, vidvinkel- och telezoom. Gärna makrot också. Blixt. Sedan kompletterat med en kompakt.

Jag tycker aldrig det brukar vara något problem. Visst kan det vara lite att konka på när man flyger men väl på plats så ligger det mesta kvar på hotellrummet och man tar med sig det man behöver för stunden.

Men det är klart, om man reser och bor mera primitivt så kan jag förstå att man drar ner på utrustningen.
 
Jo precis, ingen resa är den andra lik. Om jag skulle gör en långtur till fjälls med långa dagsetapper vete sjutton om jag inte skulle ta med mig en bra kompaktkamera för att minimera vikten. Men vid dagsturer när man bor i stuga och åker bil dit spelar vikten inte lika stor roll.

Likaså om man åker runt i världen med bil. Då har inte heller vikten någon betydelse. Däremot kanske stöldrisken. Nu är jag för gammal och bekväm av mig för att resa primitivt som backpacker men om jag gjorde det skulle jag nog inte välja en fullstor dslr. Min typiska utlandsresa är att flyga till en intressant stad och bo där på hotell, eller hyra bil på plats och åka runt på måfå. Och då går det gentligen rätt bra också med en stor kamera, om man inte har för mycket övrig packning med sig på flyget.

Men det finns även då situationer när man av diskretionsskäl gärna skulle vilja ha en mindre kamera. Så valet är ändå inte alltid lätt.
 
För mig fotoresor också semester, förstås. Men, jag skiljer på semesterresor, som med familjen och fotoresor, där jag reser själv eller i likars sällskap, dvs människor med samma mål och inriktning som jag, dvs att uteslutande (eller nästan) fotografera. På fotoresor kan man välja vinkel mer, man kan avvakta ljusförhållanden på ett annat sätt, kort sagt koncentrera sig mer på själva fotograferandet.
På semester, typ med familjen, blir det mer snapshotfoto och rese/minnesdokumentation, oavsett vad utrustning jag har med (det är inte alltid resans eller utflyktens mål går att kombinera med foto vs vad övriga resedeltagare vill…). Och då tycker jag, särskilt efter senaste resan (Vietnam, Kambodja dec 2011) att det känns onödigt att släpa på en stor och tung DSLR med likaledes stora och tunga objektiv, för att inte tala om att det blir bökigt i situationer när en mindre kamera skulle vara mindre bökig.
Och eftersom det nu finns så många kameror som är betydligt mindre och lättare och med fokushastighet och bildkvalitet – Olympus PEN-serien, Panasonic, Sony, Fuji etc – som inte (givet rimliga förhållanden) egentligen går att skilja från större kameror, känns det för mig som om det är något jag skulle vilja komplettera med, vilket är min utgångspunkt i den här diskussionen. Men jag tror på sensorstorlekens betydelse, de små kompaktkamerorna räcker inte alltid till, så jag vill ha minst m43.
 
Jag tycker mina semesterresor är prioriterade fototillfällen.

Den som ofta åker på tjänsteresor och är en ambitiös amatörfotograf vill nog gärna ha med en kamera även vid dessa resor, men att släpa på en stor fotoutrustning kan då lätt bli opraktiskt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.