Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag håller med om att man ska vara lite på sin vakt Leif när webbar försöker tjäna sponsorpengar men man behöver inte nödvändigt ha gjort fel eller ha särskild bias för det och blir det för dåligt så baktänder ett sånt upplägg alltid.
Vet ni vad Tony och Leif?
Ända sedan 2005 har jag förundrats hur olika konverterare kan hantera bilder. Jag tror att jag då läste Michael Reichmanns dåtida jämförelse mellan fyra fem olika program. Det var samma fil som såg helt olika ut i varenda program den öppnades. Då blev jag rätt brydd, för en utgångsfil borde väl se lika dan ut i alla program innan man bearbetat den eller hur?? Hur naiv får man vara tycker ni säkert och det var jag säkert 2005.
Idag gjorde jag åter en liten jämförelse. Jag tog in samma RAW-fil jag utgått från tidigare i Photolab 3, Photolab 4 och till sist i Capture One. Alla var helt nollställda. Inga presets inget annat aktivt heller vad jag kunnat se. Samtliga filer har dessutom exporterats ut utan komprimering, så att inga konstigheter ska ske där heller.
Resultatet visade att inte ens Photolab 3 och 4 är riktigt identiska om man kollar noga. De renderar bilden rakt upp och ner en aning olika. Jag tycker PL 4 bilden är sämst när jag kollar på den exporterade fullstora filen. Det mest störande bruset har en grön ton som framträder en aning mer i PL4 än i PL 3. Den klart bästa bilden efter import är Capture One. Den är förvånande bra i jämförelse med hur Photolab-bilderna ser ut och det jag undrar är om Capture One faktiskt gör något bakom gardinen som vi inte kan påverka via gränssnittet. Under de senaste åren har det ju blivit ett säljargument att bilden ser så bra ut som möjligt när man öppnar den i konverteraren.
Min fråga är ju hur ni ser på detta. Uppenbarligen har ju de olika RAW-konverterarna helt olika utgångspunkter fast filen är exakt den samma. Som jag ser det finns inte ens en gemensam 0-punkt att utgå från, vilket vi också kan addera till listan av osäkerhetsfaktoren vid jämförelser.
PL 3
PL 4
CO 20
Vet ni vad Tony och Leif?
Ända sedan 2005 har jag förundrats hur olika konverterare kan hantera bilder. Jag tror att jag då läste Michael Reichmanns dåtida jämförelse mellan fyra fem olika program. Det var samma fil som såg helt olika ut i varenda program den öppnades. Då blev jag rätt brydd, för en utgångsfil borde väl se lika dan ut i alla program innan man bearbetat den eller hur?? Hur naiv får man vara tycker ni säkert och det var jag säkert 2005.
Idag gjorde jag åter en liten jämförelse. Jag tog in samma RAW-fil jag utgått från tidigare i Photolab 3, Photolab 4 och till sist i Capture One. Alla var helt nollställda. Inga presets inget annat aktivt heller vad jag kunnat se. Samtliga filer har dessutom exporterats ut utan komprimering, så att inga konstigheter ska ske där heller.
Resultatet visade att inte ens Photolab 3 och 4 är riktigt identiska om man kollar noga. De renderar bilden rakt upp och ner en aning olika. Jag tycker PL 4 bilden är sämst när jag kollar på den exporterade fullstora filen. Det mest störande bruset har en grön ton som framträder en aning mer i PL4 än i PL 3. Den klart bästa bilden efter import är Capture One. Den är förvånande bra i jämförelse med hur Photolab-bilderna ser ut och det jag undrar är om Capture One faktiskt gör något bakom gardinen som vi inte kan påverka via gränssnittet. Under de senaste åren har det ju blivit ett säljargument att bilden ser så bra ut som möjligt när man öppnar den i konverteraren.
Min fråga är ju hur ni ser på detta. Uppenbarligen har ju de olika RAW-konverterarna helt olika utgångspunkter fast filen är exakt den samma. Som jag ser det finns inte ens en gemensam 0-punkt att utgå från, vilket vi också kan addera till listan av osäkerhetsfaktoren vid jämförelser.
PL 3
PL 4
CO 20
Senast ändrad: