Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
OBS! En sak som alla Fuji-användare behöver veta (om man inte vet detta redan) är att DxO varken stöder Fujis sensortyper i DxO:s sensordatabas eller i Photolab. Photolab är tyvärr inte kompatibelt med Fujis RAW-filer
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
OBS! En sak som alla Fuji-användare behöver veta (om man inte vet detta redan) är att DxO varken stöder Fujis sensortyper i DxO:s sensordatabas eller i Photolab. Photolab är tyvärr inte kompatibelt med Fujis RAW-filer
En undring är hur DxO hanterar tethering/direktfångst. LR har tydligen stängt av den delen, åtminnsone för Fuji gfx.DxO släpper nu en ny version av Photolab.
En av de viktigaste förändringarna är en ännu vassare brusreduceringsfunktion.
Nu finns brusreducering i tre olika grader där Prime och nya Deep Prime kräver att det är en RAW-fil man arbetar med för att de ska vara tillgängliga. Jag ska absolut testa detta på några filer jag kört med gamla "Prime", för att se om det är verkstad och inte bara marknadsblaj.
En annan funktion som jag verkligen efterfrågat länge är en "color picker" a la Capture One. Jag har bara lekt lite snabbt med den och behöver undersöka hur den funkar ihop med lagerfunktionen i programmet. Det ser lovande ut och den underlättar finliret med färgerna mycket jämfört med hur det var i 3:an. För mig är bara denna funktion ett skäl att uppgradera.
Bra också är att det nu verkar finnas en riktig redigeringshistorik. Vi får väl testa om den funkar.
Slår man till nu får man 30% på uppgraderingen och detpriset gäller tydligen en knapp månad framåt.
"Revolutionary in every respect", menar DxO och visst verkar det nya bra, men i övrigt tycker jag det mesta ser exakt ut som i version 3.
DxO FilmPack 6 - New Features
The large series of new effects is accompanied by the Time Machine display mode: a unique, interactive, and educational journey through the history of analog photography.www.dxo.com
En undring är hur DxO hanterar tethering/direktfångst. LR har tydligen stängt av den delen, åtminnsone för Fuji gfx.
Tänkte prova Photolab 4.0 men OJ! Vilka systemkrav!!!
Microsoft® Windows®
Själv kör jag Capture One 20 med Windows 10 på en laptop. extern skärm, med 2-kärnig Intel i3-processor med 8GB interminne, som delas med grafikkortet med Open CL, utan några hastighetsproblem. Dessutom verkar brusreduceringen, visuellt efter vad du visat, vara bättre i C1Pro 20. Har du provat och jämfört? Tyvärr kan jag pga ovanstående systemkrav inte göra detta själv...
- Intel Core® 2 or AMD Athlon™ 64 X2 or higher (Intel® Core™ i7 4th generation or better, or AMD Ryzen™ recommended)
- 8 GB of RAM (16 GB recommended)
- 4 GB or more of available hard-disk space
- Microsoft® Windows® 8.1 (64-bit), or Microsoft® Windows® 10 version 1809 or higher (64-bit, and still supported by Microsoft®), Windows® 10 version 2004 or later recommended
- DirectX® 10-capable system
- OpenCl 1.2-capable graphic card with 1GB of video memory to handle OpenCL acceleration
- NVIDIA GTX™ 1060, AMD Radeon™ RX 580 or better recommended for DeepPRIME
Det låter som du sitter med en gammal version av Capture One Pro. Om så är kan du ju lätt visa en rättvis jämförelse genom att ladda ner en 30-dagars provversion av Capture One Pro 20/21 gratis. Jag är ju mer låst av Photolab 4.0’s systemkrav än vad d du är av Captiure One’s mycket lägre krav
Av det jag sett av dina exempel så fixar Capture One 20 en rå-bild bättre från en gammal sketen Canon 5DIII vid ISO12800 än vad Photolab 4.0 gör med en Sony A7III vid ISO800 med "Deep Prime".
Segare? Jojo, typ... Det gick inte fort det där sa tjejen...
Beklagar felangivet ISO på din ISO8000-bild.
Laddade hem Photolab 4 och provade med en egen bild tagen med ISO12800. Slog på DeepPrime 40% (standard tydligen) och ökade standard brusreducering med 40% i Capture One Pro 20.
Framkallningen i Photolab 4 med DeepPrime tog 4 minuter och 30 sekunder i min Intel i3 dator med 8GB internminne. Med Capture One tog det 6 sekunder...
Resultatet från framkallningarna ser ut så här
…
PS. Har nu slängt ut Photolab 4.
Laddade hem Photolab 4 och provade med en egen bild tagen med ISO12800. Slog på DeepPrime 40% (standard tydligen) och ökade standard brusreducering med 40% i Capture One Pro 20.
Framkallningen i Photolab 4 med DeepPrime tog 4 minuter och 30 sekunder i min Intel i3 dator med 8GB internminne. Med Capture One tog det 6 sekunder...
Resultatet från framkallningarna ser ut så härVisa bilaga 151371Visa bilaga 151372
har du testat att ställa in PL4 på Forcerad CPU istället för GPU?
Resultatet från framkallningarna ser ut så härVisa bilaga 151371Visa bilaga 151372
Jag ser bara att DXO-bilden är kraftigare brusreducerad med färre detaljer och mer "utsmetad"! Bilden från CO ser mycket bättre ut för att användas som grund för t.ex. lite mer selektiv brusreducering av detaljfria ytor. Bilden från CO hade förmodligen blivit likadan som DXO-bilden med kraftigare inställning.
Ska ni göra sådana här tester som går att dra slutsatser från behöver ni använda motiv med lite fler detaljer som ligger i bra fokus. sedan ska ni ta en serie av varje bild med olika grad styrka på brusreducering. (Bilden givetvis tagen i skitljus precis som här). Efter det är det bara att kolla om det finns någon bild ur de två serierna som sticker ut och visar mer detaljer och mindre brus. Tyvärr har jag ännu inte sett någon sådan test på nätet. Man kanske t.o.m. skulle ha med en färgad testtavla där man kan se linjeupplösning eller en uppstoppad fågel som lär fungera lika bra (fjädrar är fantastiskt bra att se upplösningsgraden på)
Så här skrev jag i inlägg #28: "ökade standard brusreducering med 40% i Capture One Pro 20" och det trodde jag nog att du skulle vara kapabel att räkna ut själv att det blir 70% i CO. En inställning som i stort motsvarar en boostad och våldsamt resurskrävande DeepPrime på 40% i PL4.....
Det var inte jag som valde 40% i CO utan Leif.
.....
Så här skrev jag i inlägg #28: "ökade standard brusreducering med 40% i Capture One Pro 20" och det trodde jag nog att du skulle vara kapabel att räkna ut själv att det blir 70% i CO. En inställning som i stort motsvarar en boostad och våldsamt resurskrävande DeepPrime på 40% i PL4.
Men det fixade du inte och heller inte ens att göra beskärningar i 100%....
Men Leif, vad är det för tråkig ton?
.....