Herrejesus! Vem som helst med kritiskt tänkande och en smula logik i sinnet kan ju tänka ut att denna test inte säger allt! Ska du göra ett sådant test måste du se till att bakgrundsbruset (i detta fall på bakgrunden som ligger i oskärpa) är samma på alla bilderna (därav mitt tips om framkalla multipla versioner med olika brusreduceringsgrad av varje bild)! På denna jämförelse är det väldigt olika grad av styrkan på brusreduceringen.
Hur ska man kunna jämföra detaljernas upplösning i bilden med en sådan jämförelse?
Jag kan hålla med om att de översta programmen ser bra ut men för att få en rättvis jämförelse mellan alla program måste man väl se till att bakgrundsoskärpan/bruset är den samma och sedan kolla vilken bild som visar de bästa detaljerna. I denna jämförelse har man dessutom bränt ut många detaljer genom att bildens gula del är för ljus (jämför originalbilden med cropversionerna)! Har man ökat mättnad och exponering/luminans för att skillnader ska vara svårare att se i det gula bröstet? (kikar just nu på tråden i en TV med ganska mättade färger så det kanske inte ser lika illa ut på en datorskärm?)
Jag skulle inte köpa ett dedikerat brusreduceringsprogram (eller välja rawkonverterare) efter en sådan här test även om jag kan hålla med om att Topaz och DXO ser bra ut här.
Ja jag vet inte hur Jesus nu kommit in i diskussionen men det kanske har något med vs kring tro och vetande att göra eller...?
Men du bortsett från Jesus inflytande över empirin, den enda möjliga jämförelsen man kan göra är att en och samma person tar respektive program och använder exakt samma fil och utför sitt arbete så bra som personen förmår att ta fram en bild med alla programmets till buds stående funktioner för att åstadkomma en sådan.
Jag har ju skrivit ovan inte bara att varje program har sin unika "skala" för brusreducering. Det har ju även Leif helt riktigt påpekat och ska du göra en jämförelse då så handlar det om (vilket i princip är omöjligt) att hitta var på skalan som alla programmen applicerar exakt lika mycket reducering och det kommer aldrig gå eftersom de olika programmen ju hanterar olika delar av bilden på olika sätt beroende på hur deras algoritmer är skrivna och det bör väl inte minst gälla de AI-styrda.
Så som sagt: En testare som kan alla verktyg lika bra (vilket heller inte lär gå att uppnå) kan möjligen försöka se i varje program vad som ger bäst resultat.
Samma brus kan du också glömma. Inte ens i ett och samma program går det nödvändigtvis att tillämpa. Jag har ju beskrivit även detta ovan genom att visa på att den äldre skärpningsfunktionen "Unsharp Mask" i DxO Photolab ger ett mycket råare och fulare brus än den nya "Lens Correction". Du skulle bli förvånad över den skillnaden om du inte sett den tidigare och för att åstadkomma en färdig bild kommer folk både dra i kontrast- och skärpningsspakarna. I ett program som Photolab 4 finns tre olika kontrastverktyg att välja mellan: Contrast, Microcontrast och Fine Contrast. För mycket Microcontrast kan få vilken himmel som helst att formligen explodera i ett fyrverkeri av brus och drar man spaken åt andra hållet så kan man bara den vägen få bort det mesta utan att ens applicera ett uns av DeepPrime
Vad var det Socker Conny brukade säga? Något om att "med ett shysst järnrör kan man förändra världen" eller ".... möjligen slå värden med häpnad" och det är väl bara ett annat sätt att säga att "ge mig en fast punkt och jag ska rubba hela världen", men problemet är att i detta fall finns inte några fasta punkter än en och samma fil att utgå från. I övrigt "stormar hela havet" tyvärr.
Det den där killen gjort som gjort testen är väl bara att försöka göra så gott han kan med varje program med exakt samma fil för att åstadkomma ett så bra resultat han kan med varje program och de verktyg som finns där och sedan redovisat resultaten. En del program lyckades bättre än andra, även om inte alla lyckades se det.
Nu väntar jag med spänning på en verkligt normaliserad jämförelse av åtminstone av Photolab, Topaz, Capture One och Lightroom från dig och Leif, så kan vi ju kanske se om ni två är i synk som referenspersoner eller om det ballar ur redan där för att ni ser på världen på lite olika sätt och har olika uppfattning om vad som är bästa resultat ur de olika programmen. Risken är väl att Leif alltid kommer att hävda att hans Capture One är bäst oavsett hur bilderna ser ut
men då kommer vi åtminstone ha en annan version att luta oss mot inför våra denoise-verktygsval.
Lycka till! - båda två! ... och bara ett tips: Det finns tyvärr ingen fast punkt utom utgångsfilen i RAW.