D2X beviser at DX-optikkens fordeler med det telesentriske prinsippet er reelle, ikke bare av teoretisk art. Det blir absolutt intet lystap i hjørnene på 12 mm (99 graders bildevinkel) selv på full åpning. Bildet er også skarpt helt ut i hjørnene. Det kan jo nevnes at Canon 1DS Mk.II med tilsvarende objektiv (16-35) viser minst 4 blendertrinns lysavfall i hjørnene, samt stort tap av skarphet i kantene med mindre objektivet blendes kraftig ned.
Kromatiske feil (CA) er alltid besværlig å korrigere på ekstreme vidvinkler uansett format og 12-24 DX har nok gitt konstruktørene en skikkelig tøff utfordring. Jeg ser på opptakene med D2X at sporene av CA er langt tydeligere enn om opptaket gjøres med andre kameraer, men samtidig er CA-feilene (fargestriper langs greiner osv.) mye smalere enn på f.eks. D1X, hvor jeg har gjort direkte sammenlikninger (D1X vs D2X). Dette betyr at CA blir mindre sjenerende på mindre forstørrelser enn med dagens DSLR-modeller, og lettere å fjerne i etterprosesseringen om du skal lage store forstørrelser ("lettere å fjerne" fordi CA-feltene ikke "blør" like mye ut i nabopikslene). I det kommende D2X-review tar jeg til orde for at kamera/objektivprodusentene må innse at software-basert etterprosessering blir helt nødvendig om vi skal få en kombinasjon av høytoppløsende kameraer (som D2X) og høytytende ekstreme vidvinkler (som 12-24DX). De matematiske koeffisientene til etterbehandlingen finnes selvsagt allerede hos produsentene, men det som er viktig at de gjøres alment tilgjengelig slik at tredjeparts software kan korrigere CA i råfilkonverteringen. Husk at piksel pitch for D2X er bare 5.5 mikrometer og CA må derfor korrigeres bedre enn dette, altså bare 1-2 mikrometer. Vi snakker nå om en dimensjon tilsvarende bakterieceller eller mindre, og jeg ser ikke for meg at det er mulig å få denne presisjonen uten at objektivene skal bli mye større, tyngre og fremforalt astronomisk dyre. For å sette ting i perspektiv så er spesialobjektiver for flyfotografering, som koster millioner, ikke så godt korrigert som vi nå ser behovet er for D2X og dens likesinnende høytytende DSLR. Derfor, siden kameraet "vet" alt om objektivet inkl. zoominnstilling og fokusert avstand, burde det være trivielt å få råfilkonverteren til å gjøre det nødvendige regnearbeidet i ettertid. Det er viktig at vi som sluttbrukere markerer behovet for å få en åpen politikk ang. disse spørsmålene.
Til det siste spørsmålet, om Nikon Pro Magazine, så er det å si at de egentlig ikke vil ha tester, men "fine" bilder. Jeg har opplevd nå nylig at de bestilte bilder, men ikke ville trykke dem fordi de var for kreative og hadde for mye uskarpe områder til å være "selgende" for Nikons optikk. Enden på visa ble at jeg fikk betalt for ikke å kreve å få bildene trykket, vilket kjennes litt merkverdig ut for en fotograf som gjerne vil vise at det finnes alternative former for naturfoto, samt for bilderedaktøren i Nikon Pro Magazine og Nikon Europe BV som begge hadde godkjent prosjektet, men som fikk påpakning fra Nikons hovedkvarter i Japan. Pussige greier og noe som gir bismak i munnen.