EDIT: Är det stor skillnad mellan 1.8 och 1.2 tycker ni ?
Ja. Och nej.
Den objektiva(!) skillnaden i ljusstyrka är ungefär ett steg, och det
kan göra skillnad i bilden. Det är dock mycket svårare att fokusera ett 50mm f/1.2 än ett f/1.8. Det finns vad jag vet bara ett 50mm f/1.2 med autofokus[1] (från Canon, och det är svårt nog att använda
trots AF). Sålunda är man som Nikonanvändare hänvisad till manuella objektiv, och det finns några från Nikon, varav ett fortfarande är i produktion.
Det är dock väldigt svårt, för att inte säga
enormt svårt att fokusera manuellt med ett f/1.2-objektiv med en spegelreflexsökare. Sökarskivorna i autofokuskameror är optimerade för annat. Man måste använda Live View för att ha en chans att sätta fokus rätt. (Jag har ett Nikkor 50mm f/1.2 som är jättekul att använda när man har tur med fokuseringen, men det är verkligen inget action-objektiv).
Oftast kan man få till lika bra resultat med ett 50mm f/1.8 som med ett f/1.2. Ett 50mm f/1.2 använder man ofta för att få så kort skärpedjup som möjligt i syfte att få bakgrunden lagom suddig. Med ett f/1.8 kan man få bakgrunden lika lagom suddig genom att öka avståndet mellan modellen och bakgrunden. Beroende på omständigheter så kan man alltså säga att "nej, det är inte så stor skillnad".
Summa summarum: ett 50mm f/1.2 är rätt dyrt, även begagnat, och ganska svåranvänt eftersom det (för en Nikonanvändare) bara finns manuella objektiv. Ett 50mm f/1.8 är rätt billigt, och har autofokus. De flesta rekommenderar Nikkor 50mm f/1.8 G, som är det modernaste från Nikon.
Ovanstående kan synas vara ett försök från mig att avskräcka från köp av ett 50mm f/1.2, men om du verkligen vill ha ett dyrt och roligt (när man har lärt sig bemästra det) objektiv så är det bara att släppa loss!
[1] Fuji har ett 56mm f/1.2 för APS-C och det finns ett Panasonic 42mm f/1.2 för m4/3, men de passar inte heller på en Nikonkamera.