Det fremkommer rare utsagn her.
Grunnen til å kjøpe DX-objektiver er at DX er laget for å løse et problem. Bildebrikken i et digitalkamera liker ikke at lysstrålene kommer veldig skjevt inn på den, da dette gir opphav til skygging av nabopiksler (fører til vignettering eller lysavfall mot kantene) og øker faren for fargefeil (kromatisk aberrasjon).
Jim Heikinnen skriver:
"Brännvidderna är alltid desamma. På en given kamera ger 50 mm dig samma bildvinkel avsett om det är ett objektiv för en liten digitalsensor eller för en storformatskamaera."
Brennvidde er en egenskap ved den optiske konstruiksjonen og den endres ikke om det selvsamme objektivet flyttes til et annet kamera eller format. Men det betyr ikke at f.eks. en 50 mm alltid gir *samme* bildevinkel, det avhenger nemlig av konstruksjonen. En 50 mm for småbilde/DSLR tegner ut en mye mindre sirkel enn en 50 mm for mellomformatkamera (6 x 4.5) som igjen tegner ut en mindre bildesirkel enn en 50 mm for storformat (4x5"). (For å unngå misforståelser: Jims utsagn er i og for seg korrekt når man tar med "for en given kamera", men slik setningen er formulert kan den lett misforstås,. Derfor min utdypning).
Videre sier han at det er enklere og billigere å lage objektiver med liten bildesirkel, særlig vidvinkler.
Dette er helt feil og viser at man ikke forstår hva "DX" egentlig er. Betegnelsen går nemlig slett ikke på at bildesirkelen er mindre, men på at objektivet er basert på et telesentrisk prinsipp. Dvs. det oppfører seg som om alle lysstrålene kommer fra uendelig, slik at lyset faller tilnærmet vinkelrett inn på bildebrikken selv ut i hjørnene. Det er langt ifra "enklere" å lage slike konstruksjoner, tvert imot er det en krevende utfordring for konstruktørene. Det er også for ekstreme vidvinkler at "DX" har noe for seg, fordi der vil man få størst problemer med nåværende optiske konstruksjoner på en DSLR. Det er liten grunn til å lage en 50 mm som "DX" for dagens DSLR for Nikon og overhodet ingen grunn til å lage "DX" for teleobjektiver. Her kommer lysstrålene allerede tilnærmet parallelt ut av objektivet.
Skal "DX" fungere på en DSLR som også skal være kompatibel med eksisterende objektiver, er det nødvendig at bildesirkelen er mindre enn "fullformat", ellers må avstanden mellom objektivfatning og bildebrikke økes og det betyr igjen at kamerahuset må lages større, med andre ord blir et *nytt* format som ikke er kompatibelt med et filmbasert 24x36 mm kamera. Nikon kan løse vignetteringsproblemet på sine DSLR nettopp fordi "DX" sensoren er tilstrekkelig liten til at dagens "F" bajonett kan beholdes.
En annen egenskap ved de telesentriske DX-objektivene er at deres bildesirkel er størst ved uendelig fokus og blir mindre når objektivet fokuseres nærmere. Derfor kan man ikke sette mellomring f.eks. på en 12-24DX, fordi fokus enten kommer inn i objektivet, eller det blir kraftig vignettering i bildekantene.