ANNONS
Annons

Dubbla skärmar till PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Hej alla datakunniga (& även ni andra förstås).

Efter en rensning i källaren så upptäckte jag att jag hade en mindre skärm över. Jag har drömt om att vid bildbehandling i PS använda 2 skärmar, min 21-tummare för bilden samt en mindre skärm för paletter mm.

Hur gör jag, vad behöver jag köpa för att lösa detta?

Larsa

Du behöver ett grafikkort med dubbla utgångar vilket de flesta moderna kort har idag. Jag har ett Geforce4 4200 som har en vanlig kontakt till en CRT-skärm och en dvi-kontakt (för lcd-skärmar). Fick med en adapter till dvi-kontakten så jag kan köra en extra monitor där. Program för att köra båda skärmarna finns i grafikdrivrutinerna. Körde två skärmar ett tag men det tog för mycket plats på skrivbordet tyckte jag.

Matrox, speciellt om du bara kör 2D.
Själv kör jag Matrox G450 som jag har haft nåt år nu och är fortsättningsvis nöjd med det.

Jag kör med ett Geforce Ti4200 också, med uttag för två skärmar där jag kör 2st 21", dock har jag alldeles nyligen stoppat in ett PCI-kort (Matrox Millenium II) i min dator för ytterligare en skärm (min gamla 17"), så det är fullt möjligt att göra så också. Så har du ett gammalt PCI-kort som ligger och skräpar så kan du alltid stoppa in det.

Fredrik Ivarsson skrev:
Du behöver ett grafikkort med dubbla utgångar vilket de flesta moderna kort har idag. Jag har ett Geforce4 4200 som har en vanlig kontakt till en CRT-skärm och en dvi-kontakt (för lcd-skärmar). Fick med en adapter till dvi-kontakten så jag kan köra en extra monitor där. Program för att köra båda skärmarna finns i grafikdrivrutinerna. Körde två skärmar ett tag men det tog för mycket plats på skrivbordet tyckte jag.

Tack så mycket för ditt svar Fredrik, jag har nämligen samma kort som dig! Ang. adaptern, var det något som följde med kortet eller? Om så är fallet så får jag söka.

Ang. utrymme på skrivbordet så har jag det också trångt. Tänkte testa med den gamla skärmen för att möjligtvis köpa en billig LCD-skärm om jag trivs med arbetssättet. Det kan väl inte ställas så höga krav på en LCD-skärm som man bara ska använda till paletter, nån som har koll på vad den billigaste kan kosta? Det räcker med en liten.

Larsa

Trracer skrev:
Jag kör med ett Geforce Ti4200 också, med uttag för två skärmar där jag kör 2st 21", dock har jag alldeles nyligen stoppat in ett PCI-kort (Matrox Millenium II) i min dator för ytterligare en skärm (min gamla 17"), så det är fullt möjligt att göra så också. Så har du ett gammalt PCI-kort som ligger och skräpar så kan du alltid stoppa in det.

Hmm, vi är tydligen många som har detta kort...

Jo jag har faktiskt ett gammalt pci-kort som ligger & skräpar men det blir ju inte aktuellt nu efter den info jag fått av er, jag tror det får räcka med 2 skärmar...

Ang. dessa Ti4200-kort, är dom väl lämpade för foto? Dom är väl egentligen optimerade för spel & dylikt, eller...

Mvh, en förvirrad Larsa som inte hänger med i branschen & aldrig kommer att förstå detta med 3D på en skärm, om man inte använder 3D-glasögon förstås...

Min adapter följde med i lådan till grafikkortet. De t är möjligt att du inte fick med någon om kortet satt i när du köpte datorn. En adapter borde inte kosta mycket men det finns lite olika kontakter så ta med dig en bild på kontakten till datoraffären. Daniel menade nog att du kunde stoppa in det gamla kortet för att få två skärmar så behöver du inte leta upp en adapter. Det är nog större risk att det krånglar då.

Geforce-korten är optimerade för spel det är riktigt men duger ändå utmärkt till fotoredigering. Matroxkorten var bra för 2d-grafik innan (icke-spel) men spelkorten har kommit ikapp. Finns de som fortfarande tycker Matrox är bättre än allt annat men jag tror inte det är så stor skillnad speciellt inte eftersom dessa matrox-anhängarna vanligen använder en gammal, okalibrerad, skärm som alla andra.

Den minsta och billigaste lcd-skärmen är 15" och kostar 3000:- ungefär.

larsaz skrev:
Hmm, vi är tydligen många som har detta kort...

Jo jag har faktiskt ett gammalt pci-kort som ligger & skräpar men det blir ju inte aktuellt nu efter den info jag fått av er, jag tror det får räcka med 2 skärmar...

Ang. dessa Ti4200-kort, är dom väl lämpade för foto? Dom är väl egentligen optimerade för spel & dylikt, eller...

Mvh, en förvirrad Larsa som inte hänger med i branschen & aldrig kommer att förstå detta med 3D på en skärm, om man inte använder 3D-glasögon förstås...

Alltså: Du kan behålla ditt befintliga kort och sätta dit ett till, för att få stöd för 2 skärmar om du använder ett OS som stödjer detta. Jag har testat i Win98, Windows 2000 och XP.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar