ANNONS
Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det fanns cirka 14 olika mattskivor till Olympus OM-2. :)

Skulle jag kommentera det med lite Per petrimetri så kunde jag ju påstå lite förnumstigt att du bara kunde ha en skiva i taget monterad fast det fanns 14 olika att tillgå? :)

Jag tror dock inte ens att det stoppade där eftersom det finns en fullt av företag i Asien som gör piratvarianter också. Jag har själv köpt sånt vid tidigare tillfälle och det var inget fel på de heller.
 
Men det var väl inte det jag skrev att det var något som kom med E-mount? Det är din vinkling Per.
Du skrev ett svar på "förklara vad som är revolutionerande med FE för oss som inte äger någon Sony" så det är ganska lätt att tolka din text som att det är det korta registeravståndet för E-fattning som är revolutionerande, speciellt som du skrev "en sak som verkligen är revolutionerande fast det i sig inte är någon high tech är ju det verkligt korta registeravståndet i sig. Det är ju just det som gör att man praktiskt taget kan skruva på vad som helst på ett E-mounthus med en adapter".

Men nu har vi rett ut det och det är alltså inte revolutionerande?

Kort registeravstånd har andra system haft men få vid sidan av Leica har haft det med både APS-C och FF-system.
Ja, men det var inte unikt för Leica.

Det går t.ex. att montera Nikonobjektiv med F-fattning på en Canon EOS-kamera (med adapter förstås) och det har gått sen 1987 (även om jag inte vet exakt när den första adaptern kom).

Någon jättegrej är det faktiskt inte. Jag har svårt att tro att tillverkarna av spegelfria kameror säljer jättemånga fler kameror för att det går att montera "främmande" objektiv på dem. När jag skaffade min första spegelfria kamera tyckte jag att det var lite kul att använda gamla manuella objektiv som förut bara samlade damm, men det är bra mycket bekvämare att använda AF-objektiv.

Men om det finns försäljningsstatistik nånstans som motsäger min tes så tror jag förstås på den. :)
 
Skulle jag kommentera det med lite Per petrimetri så kunde jag ju påstå lite förnumstigt att du bara kunde ha en skiva i taget monterad fast det fanns 14 olika att tillgå? :)
;-)
Det vara en lite skämtsamt sätt att påpeka för Martin att det kanske inte handlade om ett enda fall.
(Fast i praktiken gjordet det nog det.)
 
. Ser man på system som A-mount som vi hade tidigare så är det en enorm förändring. Vem gjorde adapters till A-mount? Det bästa man kunde hoppas på där var väl att Sigma eller Tamron behagade att porta något konstuktion de tagit fram för Canon eller Nikon utöver arvet från Minolta.

A-mount finns kvar. Tamron och Sigma må ha släppt canikon-varianterna först men så länge Minolta/Konica Minolta/Sony visade att de trodde på sitt system så kom objektiven även dit. Den optiska konstruktionen var ju inte heller unikt Canon/Nikon/Minolta/Pentax på samma sätt som de inte lär göra något enbart för E-mount utan de konstruerar för att med relativt små ändringar passa in samma objektiv på så många spegellösa fattningar som möjligt.
När Sony slutade bry sig om A-mount slutade naturligtvis Tamron och Sigma också.

Behovet av adapters var litet för A-mount. Hålen i utbudet var små. Ville man använda gamla objektiv fanns adaptrar för M42 och Minolta MD.
 
Behovet av adapters var litet för A-mount. Hålen i utbudet var små. Ville man använda gamla objektiv fanns adaptrar för M42 och Minolta MD.

Åtminstone den senare sorten behövde förses med optik för att oändlighetsfokusering skulle vara möjlig. Sådana adaptrar brukar sällan förbättra egenskaperna hos det objektiv man monterar.
 
Åtminstone den senare sorten behövde förses med optik för att oändlighetsfokusering skulle vara möjlig. Sådana adaptrar brukar sällan förbättra egenskaperna hos det objektiv man monterar.

Sant. Det var ju också så att konsensus var att gamla objektiv som regel var sämre, så det var nog få som var intresserade av adaptrar. Blir ju ett helt annat läge när man har ett system med stora luckor i objektivutbudet
 
Med de flesta spegelreflexkameror har man dock möjligheten att fokusera nedbländat, även om det medför andra besvärligheter.

För fokus i mörkt ljus håller jag med om att en EVF i allmänhet är det bästa valet.

Ja men du har också nämnt PMD att även en EVF som inte är av allra senaste modell ändå fungerar ganska så hyggligt, ja har en mycket tidig version av EVF i första A77 men som tillsammans med Nex 7 var tidiga med 2,6 miljoner upplösningen, Olympus var också tidiga med högre upplösning på sina kameror, C:A 1440 var vanlig ett tag, A6000 hade den. Den i A77 var den första jag tittade i med EVF och spontant så tyckte jag den påminde lite grann om animerade film bilder. trots sin ålder så är den inte en katastrof utan fungerar ganska så hyggligt, med effekt på så kunde bli lite väl för mycket snabba ljus ändringar när man sökte av med kameran till ögat, borde nästan finnas en knapp att hålla in så att man kunde styra det där själv, när man håller på och komponerar.
 
Ja tråden utmynnar i något slags märkes krig, men som också har fördelen av vad som kan skilja mellan SPL och DSLR. efter som vi är olika med hur vi använder våra kameror precis som att frugan kanske inte framför bilen exakt som pappa Rally Kalle gör, så kanske en aning hänsyn kan tas över att handhavandet av även samma kamera kan skilja lite mellan individer.
 
Läste FS test på FE 12-24/4 där de påpekade att den var ganska liten jämfört med konkurrenternas och det är den verkligen. Halva vikten och aningen kortare.
Verkar som att ju kortare brännvidd desto lättare och kortare kan man göra objektiven pga det kortare registeravståndet. När brännvidden ökar så blir skillnaderna försumbara.

/Stefan
 
Du skrev ett svar på "förklara vad som är revolutionerande med FE för oss som inte äger någon Sony" så det är ganska lätt att tolka din text som att det är det korta registeravståndet för E-fattning som är revolutionerande, speciellt som du skrev "en sak som verkligen är revolutionerande fast det i sig inte är någon high tech är ju det verkligt korta registeravståndet i sig. Det är ju just det som gör att man praktiskt taget kan skruva på vad som helst på ett E-mounthus med en adapter".

Men nu har vi rett ut det och det är alltså inte revolutionerande?


Ja, men det var inte unikt för Leica.

Det går t.ex. att montera Nikonobjektiv med F-fattning på en Canon EOS-kamera (med adapter förstås) och det har gått sen 1987 (även om jag inte vet exakt när den första adaptern kom).

Någon jättegrej är det faktiskt inte. Jag har svårt att tro att tillverkarna av spegelfria kameror säljer jättemånga fler kameror för att det går att montera "främmande" objektiv på dem. När jag skaffade min första spegelfria kamera tyckte jag att det var lite kul att använda gamla manuella objektiv som förut bara samlade damm, men det är bra mycket bekvämare att använda AF-objektiv.

Men om det finns försäljningsstatistik nånstans som motsäger min tes så tror jag förstås på den. :)

Om man bara rör sig i den proprietära hagen och tror att den är hela världen så är det ingen revolution men för de som satt bakom "järnridån" i Öst-staterna fram till 1991 var det i sanning den generationens största revolution när man helt plötsligt kunde gå rakt ut i Väst-Berlin och senare resa vart man ville och den revolutionen var nog större och mer plötslig än Oktober-revolutionen när den "praktiskt realiserade" versionen av Marx och Engels läror tog form i Ryssland och efter WW II ledde till denna inlåsning.

Varför denna jämförelse? Jo efter murens fall kunde medborgare i Öst-länderna resa vart de vill och vi som har Sony-hus kan som förmodligen inga andra i fotovärlden också gå vart vi vill när det gäller att hitta våra objektiv. De flesta andra är mer eller mindre inlåsta. Vi kan använda både Nikons och Canons (EF) objektiv och det med i princip full funktionalitet (funktionaliteten är nästan alltid större än i orginalsystemen dessutom, vare sig vi använder AF-objektiv eller manuella som ju får ett helt nytt liv med focus peaking!).

Varför skulle dessa entusiastiska Leica-fotografer som jag stötte på för kanske 5 år sedan på Sony Center köpa NEX 7_kameror? Jo de gjorde det för att NEX 7 då med sin nya 24 MP sensor i en del fall tydligen gav bättre bildkvalitet i sämre ljus än Leicas dåvarande CCD FF som inte var gjord med senare CMOS-teknik och det till en kostnad av kanske en fjärdedel eller mindre mot vad ett motsvarande Leica-hus kostade. Senare fick de än större skäl när peakingen kom.

Har du helt missat den migration som skett av Canon-fotografer som köpt Sony-hus till sina objektiv?? Tror du verkligen Sony skulle gått från Minoltas ytterst blygsamma marknadsandelar på 0% av DSLR-marknaden före 2005 och kanske 2-3-4% man max hade med KonicaMinolta till att detronisera Nikon från sin andraplats i år. Det stora lyftet kom på med A7 II-serien i slutet 2014. A7 II var den första modellen och den kom för bara tre år sedan Per.

När A7r II kom så fick den ett ännu bättre stöd för tredjepartsobjektiv med stöd för användning av fokuspunkterna på huvudsensorn och hybrid-AF även för dessa objektiv via smarta adapters och samma stöd fick senare även A7 II med ny FW. Effekten av det kan knappast underskattas för det var själva huvudskälet till att Canon-användare som upplevde att det hände för lite i Canon-lådan när det gällde framförallt sensortekniken. Vi som var med då vet ju att det slog ner som en bomb här på FS när Micke Risedal tog den debatt som då väckts på amerikanska siter om Canons sämre DR. Han visade ju med övertydliga exempel hus den då nya APS-C -sensor som just kommit först i Sonys A580 och senare i Nikons A7000 (som hade två hela steg bättre DR än Canons dåvarande sensorer) åkte cirklar runt Canons då mycket uppskattade FF 5D MK II. När han lyfte 4-steg underexponerade bilder från en Canon 5D MK II sparck de sönder totalt i en gräslig bandning och våldsamt brus medan bilderna från D7000 höll för det. På toppen av det avslöjade samma man de problem många upplevde sig ha med AF-systemet på denna modell.

Sony hade inte varit annat än en fortsatt marginell tillverkare om det inte varit för den låga migrationströskel som funnits mot Canon-användarna. Man kan som tidigare fullständigt marginaliserad Sony-användare inte nog tacka det korta registeravståndet och det intresse det skapat hos framförallt Canon-användarna för det har helt förändrat våra möjligheter och fullständigt ändrat Sonys ställning på systemkameramarknaden. Andra som vet hur det var före 2014 då A7 II kom vet vad jag talar om. Det legitimerade framförallt Sonys A7:eek:r på ett sätt som aldrig skulle skett annars. Det täppte även till en stor del av det hål som många pratat om när det gällt Sonys egen E-mountobjektivutbud. För dessa användare blev det en icke-fråga för de hade ju redan objektiven - Canon-objektiv eller Leica-objektiv eller vad annat som helst av manuella sådana.

Nu och i framtiden kommer Sony alltmer att stå på egna ben och sälja alltmer kamerahus och objektiv på helt egna meriter men jag kan inte nog betona denna totala öppenhet för alla tillverkares periferiutrustning som skäl för framgång. Den gäller ju även exv. blixtarna som ända fram till NEX 7 hade proprietära blixtskor som inte passade någonting annat. Genom detta har vi fått mängder av tredjepartstillverkade blixtsystem och annat.

Du pratar alltid om statistik och vill att jag och andra ska styrka våra uttalanden med det men ibland är tecknen uttryckta mer kvalitativt också och avtecknar sig inte bara i siffror. Jag har sett bevis många gånger i exv. Amazons användar kommentarer under Sonys respektiv A-serie- och A6xxx-kamerahus. Det är bl.a. där man kan läsa i klartext exempel på denna migration och varför den sker och skett (om man vill).

"Men nu har vi rett ut det och det är alltså inte revolutionerande?", skriver du ovan, för säkerhets skull med ett frågetecken och sedan följer du upp med att du prövat själv men landat i att det är mycket mer bekvämt med AF-objektiv. Visst och jag har ju just beskrivit att man nu nått så pass långt att man med Canon-origilnal just har stöd för allt man haft i sina Canon-hus för AF och ovanpå det de AF-metoder och den peaking som Canon-husen inte har fått ännu eftersom det varit Sony som varit först med att lansera både peaking (vad jag vet) och både Eye Focus och senare följande Eye Focus i stillbildskameror. Den senare funktionen är en "killer feature" för alla som sett potentialen i den såsom många event och bröllopsfotografer. Även hierarkiskt styrd Face Detection uppskattas av samma målgrupp och har säkert även det fått en del att migrera helt eller delvis.
 
Senast ändrad:
Om ni vill så kan ni läsa en bra jämförelse mellan Sonys nya 24-105mm/4 som förmodligen kommer bli den nya kitzoomen för FF-modellerna och Canons motsvarighet samt den bästa Zeiss-zoomen för E-mount.

https://petapixel.com/2017/12/22/review-sony-gets-right-fe-24-105mm-f-4-g-lens/

Sony har fokuserat mer på objektiven är tidigare och därför tror jag vi kommer få se att fler väljer Sony inte bara för kamerahusen utan även för objektiven framöver men man kan inte överskatta betydelsen av Canon-intresset för Sony-husen under A7-plattformens etablering de tre senaste åren. Att betydelsen av detta inte sjunkit in hos många kan ju mycket väl bero på att det som sagt bara är knappt tre år sedan A7 II kom och bara två sedan A7 II fick en del Canon-användare intresserade av Sony-hus.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar