Du skrev ett svar på "
förklara vad som är revolutionerande med FE för oss som inte äger någon Sony" så det är ganska lätt att tolka din text som att det är det korta registeravståndet för E-fattning som är revolutionerande, speciellt som du skrev "
en sak som verkligen är revolutionerande fast det i sig inte är någon high tech är ju det verkligt korta registeravståndet i sig. Det är ju just det som gör att man praktiskt taget kan skruva på vad som helst på ett E-mounthus med en adapter".
Men nu har vi rett ut det och det är alltså inte revolutionerande?
Ja, men det var inte unikt för Leica.
Det går t.ex. att montera Nikonobjektiv med F-fattning på en Canon EOS-kamera (med adapter förstås) och det har gått sen 1987 (även om jag inte vet exakt när den första adaptern kom).
Någon jättegrej är det faktiskt inte. Jag har svårt att tro att tillverkarna av spegelfria kameror säljer jättemånga fler kameror för att det går att montera "främmande" objektiv på dem. När jag skaffade min första spegelfria kamera tyckte jag att det var lite kul att använda gamla manuella objektiv som förut bara samlade damm, men det är bra mycket bekvämare att använda AF-objektiv.
Men om det finns försäljningsstatistik nånstans som motsäger min tes så tror jag förstås på den.
Om man bara rör sig i den proprietära hagen och tror att den är hela världen så är det ingen revolution men för de som satt bakom "järnridån" i Öst-staterna fram till 1991 var det i sanning den generationens största revolution när man helt plötsligt kunde gå rakt ut i Väst-Berlin och senare resa vart man ville och den revolutionen var nog större och mer plötslig än Oktober-revolutionen när den "praktiskt realiserade" versionen av Marx och Engels läror tog form i Ryssland och efter WW II ledde till denna inlåsning.
Varför denna jämförelse? Jo efter murens fall kunde medborgare i Öst-länderna resa vart de vill och vi som har Sony-hus kan som förmodligen inga andra i fotovärlden också gå vart vi vill när det gäller att hitta våra objektiv. De flesta andra är mer eller mindre inlåsta. Vi kan använda både Nikons och Canons (EF) objektiv och det med i princip full funktionalitet (funktionaliteten är nästan alltid större än i orginalsystemen dessutom, vare sig vi använder AF-objektiv eller manuella som ju får ett helt nytt liv med focus peaking!).
Varför skulle dessa entusiastiska Leica-fotografer som jag stötte på för kanske 5 år sedan på Sony Center köpa NEX 7_kameror? Jo de gjorde det för att NEX 7 då med sin nya 24 MP sensor i en del fall tydligen gav bättre bildkvalitet i sämre ljus än Leicas dåvarande CCD FF som inte var gjord med senare CMOS-teknik och det till en kostnad av kanske en fjärdedel eller mindre mot vad ett motsvarande Leica-hus kostade. Senare fick de än större skäl när peakingen kom.
Har du helt missat den migration som skett av Canon-fotografer som köpt Sony-hus till sina objektiv?? Tror du verkligen Sony skulle gått från Minoltas ytterst blygsamma marknadsandelar på 0% av DSLR-marknaden före 2005 och kanske 2-3-4% man max hade med KonicaMinolta till att detronisera Nikon från sin andraplats i år. Det stora lyftet kom på med A7 II-serien i slutet 2014. A7 II var den första modellen och den kom för bara tre år sedan Per.
När A7r II kom så fick den ett ännu bättre stöd för tredjepartsobjektiv med stöd för användning av fokuspunkterna på huvudsensorn och hybrid-AF även för dessa objektiv via smarta adapters och samma stöd fick senare även A7 II med ny FW. Effekten av det kan knappast underskattas för det var själva huvudskälet till att Canon-användare som upplevde att det hände för lite i Canon-lådan när det gällde framförallt sensortekniken. Vi som var med då vet ju att det slog ner som en bomb här på FS när Micke Risedal tog den debatt som då väckts på amerikanska siter om Canons sämre DR. Han visade ju med övertydliga exempel hus den då nya APS-C -sensor som just kommit först i Sonys A580 och senare i Nikons A7000 (som hade två hela steg bättre DR än Canons dåvarande sensorer) åkte cirklar runt Canons då mycket uppskattade FF 5D MK II. När han lyfte 4-steg underexponerade bilder från en Canon 5D MK II sparck de sönder totalt i en gräslig bandning och våldsamt brus medan bilderna från D7000 höll för det. På toppen av det avslöjade samma man de problem många upplevde sig ha med AF-systemet på denna modell.
Sony hade inte varit annat än en fortsatt marginell tillverkare om det inte varit för den låga migrationströskel som funnits mot Canon-användarna. Man kan som tidigare fullständigt marginaliserad Sony-användare inte nog tacka det korta registeravståndet och det intresse det skapat hos framförallt Canon-användarna för det har helt förändrat våra möjligheter och fullständigt ändrat Sonys ställning på systemkameramarknaden. Andra som vet hur det var före 2014 då A7 II kom vet vad jag talar om. Det legitimerade framförallt Sonys A7
r på ett sätt som aldrig skulle skett annars. Det täppte även till en stor del av det hål som många pratat om när det gällt Sonys egen E-mountobjektivutbud. För dessa användare blev det en icke-fråga för de hade ju redan objektiven - Canon-objektiv eller Leica-objektiv eller vad annat som helst av manuella sådana.
Nu och i framtiden kommer Sony alltmer att stå på egna ben och sälja alltmer kamerahus och objektiv på helt egna meriter men jag kan inte nog betona denna totala öppenhet för alla tillverkares periferiutrustning som skäl för framgång. Den gäller ju även exv. blixtarna som ända fram till NEX 7 hade proprietära blixtskor som inte passade någonting annat. Genom detta har vi fått mängder av tredjepartstillverkade blixtsystem och annat.
Du pratar alltid om statistik och vill att jag och andra ska styrka våra uttalanden med det men ibland är tecknen uttryckta mer kvalitativt också och avtecknar sig inte bara i siffror. Jag har sett bevis många gånger i exv. Amazons användar kommentarer under Sonys respektiv A-serie- och A6xxx-kamerahus. Det är bl.a. där man kan läsa i klartext exempel på denna migration och varför den sker och skett (om man vill).
"Men nu har vi rett ut det och det är alltså inte revolutionerande?", skriver du ovan, för säkerhets skull med ett frågetecken och sedan följer du upp med att du prövat själv men landat i att det är mycket mer bekvämt med AF-objektiv. Visst och jag har ju just beskrivit att man nu nått så pass långt att man med Canon-origilnal just har stöd för allt man haft i sina Canon-hus för AF och ovanpå det de AF-metoder och den peaking som Canon-husen inte har fått ännu eftersom det varit Sony som varit först med att lansera både peaking (vad jag vet) och både Eye Focus och senare följande Eye Focus i stillbildskameror. Den senare funktionen är en "killer feature" för alla som sett potentialen i den såsom många event och bröllopsfotografer. Även hierarkiskt styrd Face Detection uppskattas av samma målgrupp och har säkert även det fått en del att migrera helt eller delvis.