Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
"Sony = väst/frihet. Andra kameramärken = kommunism/diktatur."

Det är det jag säger; Sony-ism handlar mer om religion, övertygelse, ideologi, propaganda och politik än något annat (iaf här på Fs).

"Men nu har vi rett ut det och det är alltså inte revolutionerande?", skriver du ovan, för säkerhets skull med ett frågetecken och sedan följer du upp med att du prövat själv men landat i att det är mycket mer bekvämt med AF-objektiv.

Man har alltså kunnat använda Nikon-objektiv på en Canon-kamera sen 30 år tillbaka, men förstås bara med manuellt fokus. Om man provar det så upptäcker man snart att det är bekvämare att använda Canonobjektiv med AF på Canonkameran.

Trots det lär det ha varit inte helt ovanligt att folk använde Nikon-vidvinklar på sina Canonhus eftersom Canon tog lång tid på sig att uppdatera sina vidvinklar så att de blev konkurrenskraftiga mot Nikons. Ibland går det ju rätt bra med manuellt fokus och det gäller oftare för vidvinklar än för längre brännvidder.

Det här med "smarta" adaptrar som gör att AF och andra finesser fungerar med "främmande" objektiv är fortfarande i sin linda, men det kommer väl kanske att fungera bättre med tiden. Men revolution? Njae ...

Finns massor med fler exempel. Precis som en del kört Leica M-objektiv på NEX-kameror, så finns det de som kört, och kör det på Fuji-kameror. Andra har kört sina Nikonobjektiv på Fuji-kameror. Etc.

Ja, trots vad propgandaminsiteriet vill proklamera, så är det inget unikt för Sony.

Har själv flera adaptrar från Leica M och Nikon F -> Fuji X och m43. Det är bra som kul test, eller användbart i vissa speciella fall. Absolut.

Själv föredrar jag dock, normalt, moderna AF-objektiv (som även kan enkelt kan köras MF, när jag så önskar) som är optimerade för respektive kamerafattning och sensorstorlek. Men det är jag det.

Man har alltså kunnat använda Nikon-objektiv på en Canon-kamera sen 30 år tillbaka, men förstås bara med manuellt fokus. Om man provar det så upptäcker man snart att det är bekvämare att använda Canonobjektiv med AF på Canonkameran.

Trots det lär det ha varit inte helt ovanligt att folk använde Nikon-vidvinklar på sina Canonhus eftersom Canon tog lång tid på sig att uppdatera sina vidvinklar så att de blev konkurrenskraftiga mot Nikons. Ibland går det ju rätt bra med manuellt fokus och det gäller oftare för vidvinklar än för längre brännvidder.

Det här med "smarta" adaptrar som gör att AF och andra finesser fungerar med "främmande" objektiv är fortfarande i sin linda, men det kommer väl kanske att fungera bättre med tiden. Men revolution? Njae ...

Och hur bra funkar automatisk CA-borttagning och andra korrektioner när LR/PS m fl inte vet vad det är för objektiv?

Och hur bra funkar automatisk CA-borttagning och andra korrektioner när LR/PS m fl inte vet vad det är för objektiv?
Ganska bra för CA-korrigering, tror jag. För det behövs inte så mycket information om objektivets egenskaper (även om det kanske hjälper). För distorsion och vinjettering är det svårare för programmet att gissa, men om man lägger in korrigeringsparametrar för objektivet i programmet tror jag att det går bättre.

Men jag har aldrig provat.

Ganska bra för CA-korrigering, tror jag. För det behövs inte så mycket information om objektivets egenskaper (även om det kanske hjälper). För distorsion och vinjettering är det svårare för programmet att gissa, men om man lägger in korrigeringsparametrar för objektivet i programmet tror jag att det går bättre.

Men jag har aldrig provat.

För min del blir det aldrig lika skarpt.

Sure, precis som dieselbilarna;)
(D850-köparna väntar otåligt på sina dödförklarade DSLR-kameror och nästan hälften (fortfarande) av alla bilar som säljs är dieslar)

/Stephan

Pga objektivkorrigeringen inte är tillräcklgt bra?

/Stefan

Jepp. Ta en bild där CA inte syns så bra, då är det svårt att göra några manuella CA-justeringar. Med en bra automatisk CA blir bilden skarpare eftersom raw-konverteraren känner till felet som den ska ta bort.

Det var i alla fall problem jag hade när jag fotade med teleförlängare som förstörde objektividentifieringen i CNX.

Jepp. Ta en bild där CA inte syns så bra, då är det svårt att göra några manuella CA-justeringar. Med en bra automatisk CA blir bilden skarpare eftersom raw-konverteraren känner till felet som den ska ta bort.

Det var i alla fall problem jag hade när jag fotade med teleförlängare som förstörde objektividentifieringen i CNX.

Är det inte bara att manuellt välja rätt objektiv i listan?

/Stefan

SPL är EVF? och betyder?

Spegellös är långt att skriva om man behöver upprepa det flera gånger även i en normallång text i bland. Så SPL är en förkortning för spegellös, mins ej nu direkt var jag skrev just som du nämner det, Men spegellös med EVF är en av dom större skillnaderna mot DSLR-OVF om det nu var skrivet i ett sådant sammanhang, annars är det mycket som är lika, egentligen så är det nog bara EVF som man upplever som annorlunda än OVF plus då lite annorlunda autofokus, men Nikon har 153 punkter nu mot tidigare 51 st.

Sure, precis som dieselbilarna;)
(D850-köparna väntar otåligt på sina dödförklarade DSLR-kameror och nästan hälften (fortfarande) av alla bilar som säljs är dieslar)
När fördelarna inte överväger mot nackdelarna, och alternativen uppfattas som bättre, så kommer användningen att minska. Det gäller både spegelreflexkameror och dieselbilar. Skillnaden är att för dieselbilar är det inte bara den tekniska utvecklingen som påverkar utan även politiska beslut. Det senare är kameramarknaden förskonad från (än så länge :).

Sedan vill jag säga vad sagt många gånger förut, att jag personligen tror att Digitala spegellösa och Digitala spegelreflexkameror kommer att finnas sida vid sida i många år framåt, Nu råkade det bli så att Sony släppte en Digital spegellös småbildskamera för 4,5 år sedan som var ungefär i samma prisklass som D800. jag hade gärna sett att Olympus, Panasonic, Fuji och Pentax också för 4-5 år sedan gjort det samma även om jag nu glömt något märke, och Pentax kom till slut med en småbild.

Det hade varit kul med många olika modeller, fast nu vinner halvformat allt mera vänner alla fall bland deltagare på våra fotosidor ser det ut som.

En kamera passar inte för alla och utbudet är inte dåligt på något sätt, även äldre modeller är fortfarande bra så det fins att välja på. Jämförelser med bilar är populärt, skulle vara tråkigt om det bara fans Volvo ( jag rullar på Latin ) och Folkvagn att välja på, Mercedes är det lite Nikon över och Canon är BMW, Sony är det lite El-bil över, inte riktigt färdigutvecklad.

en rörelse framåt

Vi vet "alla" här på denna forum att vi nu är mitt uppe i ett pågående teknikskifte inom området kameror och det på bred front. Ett skifte som absolut inte kommer att göra DSLR tekniken omodern över en natt. Inte ens sett under flera år. Kanske aldrig för speciella behov.

Har själv två kamerahus idag och troligen kommer jag att fortsätta ha det men hoppas och hoppas att det ena av dem kan ersättas med en spegellös variant i höst som i just mitt fall och för mina behov kan mäta sig med delar av D850:ans kapacitet.

När både Canon och Nikon släpper sina spegellösa alternativ inom APS-C och FF och vi upptäcker att de också kan mäta sig med de som redan finns kommer vår värld och intresseområde att koka. Det blir inte sig likt efter det.

Minns bl a pappas tvåögda spegelreflex och fnyset samt kroppsspråket när han på 60-talet vände och vred på min Voigtländer med småbildsformat. Det motsvarande fnyset kring spegellöst kan anas men är numer knappt hörbart. Tror faktiskt att det helt upphör under 2018. Ryktena om både Canons och Nikons intåg hösten 2018 tror jag personligen är på riktigt.

Dödförklaring kommer nog inte att ske på många år men en kommande marginalisering av DSLR tekniken kan faktiskt ta sin början 2018-2019.

Senast ändrad:

Jaa Nikon-objektiv på en Canon-kamera. Det är bra. Canon-objektiv på en Nikon-kamera?

Per bara för att du inte tyckte att dina manuella var praktiska på din MFT så är nog det ett väl litet underlag för att dra de slutsatser du drog ovan. Ola hade åtminstone en liten vidare referenspunkt i sina kompisar som alla körde Nikon. Han såg inte den info som finns där ute och risken är att du kommer fortsätta att ha blicken på just dina erfarenheter och jag ska inte störa.

Det finns en parallell tråd som går nu där en killa som köpte en A99 II när den kom och han lyfte just att det nästan inte fanns något intresse på nätet kring den kameran eftersom allt riktade sig mot A7 II då. Vad tror du det beror på att han tyckte så. Det var i det fallet inte jag som nämnde A7 utan den som skrev i A99 II tråden.

"Jag köpte också A99II när den kom ut. Nätet bjöd på massor med förstahandstittar och en hel del uppräknanden av dess specar. Ganska tråkig läsning i längden och jag ville hitta nåt annat från någon som visste mer i detalj om nåt dolt tillkortakommande eller nån skojig feature. Tomt som i graven... Så här ett år senare är jag ganska övertygad om att det naturligtvis beror på all uppmärksamhet runt A7-serien, men även för att det inte finns några konstigheter runt A99II. Den beter sig helt som man vill och förväntar sig av en kamera i den klassen. Den enda saken jag skulle vilja ändra på är att knappen för ögonfokus samtidigt även kunde ställa om till kontinuerlig fokus samtidigt. Annars levererar den toppresultat och är härlig att ratta. "

Varför är det inget intresse kring en sådan fantastisk kamera tro? Jag tror att det till stor del beror just på att den inte alls ses som något alternativ av Canon-fotografer och att A7 II var just ett sådant. Det finns ett antal skäl för det intresset och en del är nämnda och jag tror även att med A7 II-seien kom även IBIS och då kunde man även få stabilisering med en massa Canon-glas och manuella med för den delen som saknade sådan. Är det någon som tror att den diskussion som funnits om A-mounts vara eller inte vara skulle hänt om det varit samma Canon-intresse runt A-mount?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar