Spegelfria kameror med mätsökare, som t.ex. en M-Leica, är också mycket trevliga att fokusera med.
Verkligen! Bland det trevligaste som finns måste jag säga. Men, det finns en del problem. Dels ser man inte skärpedjupet, dels kan man inte flytta fokuspunkten (vilket ger problem om avståndet är kort) och sist men inte minst så kan fokus hamna helt fel om objektivet lider av fokusförskjutning vid nedbländning, skapat av sfärisk aberration. Det gäller för övrigt även spegelreflexkameror.
Edit: Och förstås den lilla detaljen att man inte kan komponera exakt och man får därtill ett parallaxfel;-)
Har du provat en spegelreflexsökare med snittbild och/eller mikroprismor, t.ex en Leicaflex? Sådana sökare kan vara helt fantastiskt trevliga för manuellt fokuserande.
Jag har drösvis med analoga kameror med snittbild eller prismor (eller både och), och det funkar när det är hyfsat ljust. Så fort det börjar bli mörkt är det nästan helt omöjligt att fokusera rätt. Till och med med gigantiska MF-sökare såsom Hasselblads 45°-prisma med 1,0x förstoring.
Har även haft olika mattskivor i min gamla D700 och det var samma visa där. Helt okej i dagsljus, värdelöst när det mörknar.
Vi har även problemet jag nämnde ovan med fokusförskjutning. Prismat "ser" bara vinkeln för en viss bländaröppning och om fokus är annorlunda vid större eller mindre bländaröppningar så blir det fel.
EVF:en är helt överlägsen för manuell fokus, men den har vissa problem. När det är riktigt mörkt så sänks uppdateringsfrekvensen för att bilden ska bli rimligt skarp, och handhåller man kameran så kan det vara bökigt att se var fokus hamnar. Dock är det då så mörkt att det hade varit komplett omöjligt att fokusera manuellt med en spegelreflexkamera. Sen kan skuggorna sota igen så det blir svårt att komponera exakt i mörker, och där är spegelreflexkameran bättre (åtminstone med modern mattskiva).
Ytterligare en fördel med EVF är att man kan ställa in den så att du ser en bild som motsvarar exakt vad du får vid avtryck, om man fotar i JPG. Man ser alltså direkt om högdagrarna kommer klippa. Tyvärr gäller inte det råformat, men det blir ändå betydligt färre felexponerade bilder. Ett histogram i ena hörnet kan hjälpa mycket det med.