iSolen.se
Guest
Det vore askorkat att ha kvar samma bajonettfattning och registeravstånd om man plockade bort spegeln. ....
Sonys 24-70/2.8 är ju större än konkurrenternas så att byta fattning har nackdelar också.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det vore askorkat att ha kvar samma bajonettfattning och registeravstånd om man plockade bort spegeln. ....
Det var inte så konstigt. Med så liten sensor känns det rätt meningslöst att ha utbytbara objektiv, tycker jag. Man kan ju få in en ihopfällbar normalzoom med ganska hög ljusstyrka (se Sony RX100 eller Panasonic LX100 (som har större sensor)).
.
Sonys 24-70/2.8 är ju större än konkurrenternas så att byta fattning har nackdelar också.
Vet inte det. Med 70-300 och ett v1 eller v2 hus får man en ganska hyfsad lättransporterad fågelkamera med bra autofokus.
Själv bryr jag mig inte så mycket om det är spegellöst eller inte så länge länge sökaren saknar lagg och kan vara igång kontinuerligt en hel dag eller två utan att det resulterar i brus, överhettning eller tomma batterier samt att de har bra ergonomi för normalstora händer. Global slutare som kunde hantera blixt hade inte varit fel det heller. Vi kommer säkert att se sådana kameror en dag, men jag tvivlar starkt på att det händer 2018 tyvärr.
Nej.
Visa bilaga 145149
Visa bilaga 145150
http://camerasize.com/compact/#724.515,682.286,718.479,ga,t
Edit: Men visst, ett sånt jätteobjektiv kanske inte är det optimala på en dylik kamera. Har man flera olika att välja mellan så kan det ju ändå finnas massor av fördelar vid de tillfällen då man inte måste ha en normalzoom.
Intressant, jag såg en annan bild där sonyobjektivet var större.
Edit: Sonyobjektivet är ju större än canonobjektivet. Lika mycket större än kameran är mindre så ekipagen är lika stora.
Förlåt, men hur kan du anse att ekipagen är lika stora??? Det är ju solklart att Sonykombinationen är betydligt mindre. ...
Förlåt, men hur kan du anse att ekipagen är lika stora??? Det är ju solklart att Sonykombinationen är betydligt mindre. Jämför vi vikten blir det ännu mer uppenbart.
Sony: 657 + 886 = 1543 gram
Canon: 890 + 805 = 1695 gram
Nikon: 1005 + 1070 = 2075 gram
Sen kan man förstås anse att skillnaden är försumbar, men det är en annan femma.
Själv är jag av den åsikten att ett kamerahus kan vara hur bra som helst, men så länge kamerahuset känns för litet för mina händer så är det ointressant för min del. Ska kameran vara kompakt måste den i så fall vara så pass kompakt att den utan problem går ner i en byxficka eller liknande.
Nu har jag nästan ingen erfarenhet av spegellösa kameror, men jag har i alla fall hållit i en Olympus E-M1 Mark II den senaste tiden. Storleken på den skulle jag kanske kunna acceptera då den inte kändes "pluttig", men däremot var sökaren allt annat än trivsam. Förvånande nog såg jag precis att Cyberphoto gett sökaren högsta betyg efter sin test av den. Men det måste väl ändå vara i relation till andra elektroniska sökare tänker jag eftersom jag upplevde den som klart sämre än sökarna i t.ex. Canon 6D eller Canon 7D Mark II?!
Ja, jag skrev ju "Hur mycket mindre och lättare hela utrustningen blir beror till stor del på hur många objektiv man har med sig".Det kan visst vara huvudskälet. Kamerorna är såpass mycket lättare och mindre att även med lika tunga objektiv blir helheten mycket smidigare. Själv har jag aldrig mer än två objektiv med mig så det gör en enorm skillnad.
Ja, jag skrev ju "Hur mycket mindre och lättare hela utrustningen blir beror till stor del på hur många objektiv man har med sig".
Alternativet till en Sony A7R III är knappast en Nikon D5. Någonting likt en Canon EOS 6D II är väl lämpligare att jämföra med? Det skiljer drygt 100g. Sen kan det förstås finnas andra anledningar att välja Sonyn eftersom den har bättre prestanda på en del punkter och är lite mindre, men viktmässigt är det hugget som stucket, tycker jag. 100g är inte mycket att bråka om.
Ja skiljer det bara på några få punkter mellan dom och 6D2 som också är 14000 kr billigare, ja då fins ingen tvekan över vad man skall/borde köpa, och tänk vad mycket lättare den är än D850 som just nu jämförs med A7R3.
Det är just det som är av intresse, vi har olika behov. Har inte 6D2 bara en kortplats? 26 megapixel ingen 4k filmning m.m. vilket inte är ett alternativ för mig, så för mig hade alternativet varit d850:an vilken jag funderade länge på. Jag har ofta kameran med mig med någon normalzoom och kunde då konstatera att skiljer ca 1,25 ipad mini 4 att bära omkring på i kameraremmen och det är stor skillnad, fördel Sony. En annan fördel jag märkt gäller faktiskt handhavande och det är när jag växlar mellan liveview (filmning) och evf (foto) och då jämför jag med d750:an som behöver göra något (fälla upp spegeln kanske) och där försvinner en hel del tid. Med Sonyn är det inget problem utan växlingen behöver man inte bry sig om.
Varför är läget svårt för Canon?Ryktet att Canon kommer släppa tre olika spegellösa hus är bara på Cr1-nivå men skulle lösa storleksproblemen som blivit temat i denna tråd och Canons svåra läge.