Makten
Aktiv medlem
Jag upplevde sökaren på D850 som större än på A7Rii men jag har tack vare posten inte fått möjlighet att jämföra A7Riii och D850 back-to-back som planerat denna vecka. Upplever också canonsökare som generellt större än nikonsökare. Återkommer.
Exempel på högre prisbild? 24-70/2.8. 70-200/2.8. Eller vad menar du?
De flesta grejerna på listan är inte subjektiva.
Handhavande, dvs att man under alla förhållanden kommer åt alla funktioner. Kyla. Mörker. Regn. Stress.
Ergonomi. Att man inte får "ont i fingrarna" av att ställa om ISO eller behöva gå in i menyer för att göra vanliga ändringar. Att ekipaget är välbalanserat, dvs vikten är väl fördelad mellan höger och vänster hand, speciellt med tyngre objektiv som tex 70-200. Bra balans ger som bonus mindre skak.
Robust. Det har pajat lite väl många Sony kameror runt mig och de som jag har haft kontakt med sista tiden. Och de flesta är nya. Ok, det kan vara subjektivt. Är Sonys grejer regnsäkra förresten?
Det mesta av vad du skriver har du ju inte annat än anekdotiskt stöd för. Jag säger inte att du har fel, men det verkar lite dumt att påstå att spegellösa kameror generellt är mindre robusta om ingen faktiskt provat det på ett vettigt sätt. Att slippa spegelskrället är ju finfint i det hänseendet; en sak mindre som kan pajja.
Sen är det ganska uppenbart att du ser saken ur en yrkesfotografs perspektiv, och då förstår jag dig. Men de flesta fotografer är inte yrkesfotografer Jag skulle inte ta i ett 24-70/2,8 eller 70-200/2,8 med tång, oavsett tillverkare. Maken till glädjedödande bazookas är svårt att hitta (ja, jag har ägt såna tidigare).
Ska vi prata generellt så finns det ingen som helst anledning till att en spegellös kamera skulle vara sämre i de flesta av de avseenden du nämner. Att sökaren aldrig kommer bli lika bra i vissa situationer är givet, men den är å andra sidan bättre i en del andra situationer. Robustheten har inget med spegel eller inte att göra. Nikon eller Canon kan såklart göra spegellösa kameror som är likvärdiga som deras spegelreflexkameror, men de har ju helt missat utvecklingen. Kommer nog ta rätt många år innan de är ifatt och förbi Sony (vilket de kommer, om de inte går omkull innan dess).
Det finns mycket jag avskyr med Sonys kameror, men det är inget som är kopplat till att de är spegellösa. Det beror på att Sony inte är ett "kameraföretag" utan en elektroniktillverkare. De vet helt enkelt inte ännu riktigt hur fotografer vill ha sina kameror, men de kommer närmare för varje modell. Att de sen inte lyckas tillfredsställa vissa yrkesfotografer är inget som lär spela så stor roll sett till all kameraförsäljning.
Canon 16-35 2.8 L III = 22'000
Sony 16-35 2.8 GM = 27'000
Canon 85 1.4 L = 16'000
Sony 85 1.4 GM = 20'000
Canon 70-200 2.8 L II = 20'000
Sony 70-200 2.8 GM = 28'000
Canon 100-400 4.5-5.6 L II= 21'000
Sony 100-400 4.5-5.6 GM = 29'000
Se där! Men, hur står de sig optiskt mot varandra? Är Sonyobjektiven bättre eller är de likvärdiga?