Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DSLR-tekniken dödförklarad 2018?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det får du gärna utveckla hur du menar. Varje pixel är tudelad, ja, men när man tar en bild så fungerar de tu som ett.

Nej, det blir som vanligt. Varje pixel genererar 12 eller 14, eller vad nu bitdjupet råkar vara, bitar.

....

Så pixlarna adderas redan på sensorn, det är inte processorn som behöver addera dem?

Jag har inte hittat någon säker källa på det, men så tolkar jag beskrivningarna jag har läst. Att addera signalerna från de båda pixelhalvorna i den analoga delen av elektroniken är väl också det vettigaste sättet att göra det.

Det får du gärna utveckla hur du menar. Varje pixel är tudelad, ja, men när man tar en bild så fungerar de tu som ett.

Men det är väl en dubbel uppsättning pixlar?? Man kan ju utnyttja det för mindre skärpejusteringar om jag inte är felinformerad och då måste man väl lagra dubbelt så mycket data än om man inte har dubbla pixlar - eller? FS-Magnus skrev om detta har jag för mig.

Om man då tänker sig med det resonemanget, som någon gärna får vederlägga om det är fel, att man vill hetsa upp en FF till 100 Mpixel så skulle man med duallösningen som jag fattat den (om det nu är så) tvingas göra en sensor med i praktiken dubbla packningstätheten eller motsvarande 200 Mpixel där man bara kan använda hälften i färdig bild. Då skulle ju i så fall det kunna bli ett framtida problem om man tvingas följa med i ett nytt stort pixelrace.

Jag vet att det bara blir en bild i praktiken Per, men det jag undrar är hur det faktiskt påverkar den fysiska designen med dual pixel. Krävs det dubbelt så många fysiska receptorer eller inte i förhållande till den lösning som exv. Sony har?

Men det är väl en dubbel uppsättning pixlar?? Man kan ju utnyttja det för mindre skärpejusteringar om jag inte är felinformerad och då måste man väl lagra dubbelt så mycket data än om man inte har dubbla pixlar - eller? FS-Magnus skrev om detta har jag för mig.

Ser man på Canon Eos 5D IV så kan du välja att få pixlarna hopslagna två och två, det är normalläget. Eller så spar du större råfiler med dem separerade, och då kan man som sagt efterjustera fokus en aning. Detta eftersom man i praktiken har sparat en svag 3D-information. I grunden samma tanke som i light-field-kameror (som Lytro-kamerorna), men inte lika extrem.

Om man då tänker sig med det resonemanget, som någon gärna får vederlägga om det är fel, att man vill hetsa upp en FF till 100 Mpixel så skulle man med duallösningen som jag fattat den (om det nu är så) tvingas göra en sensor med i praktiken dubbla packningstätheten eller motsvarande 200 Mpixel där man bara kan använda hälften i färdig bild. Då skulle ju i så fall det kunna bli ett framtida problem om man tvingas följa med i ett nytt stort pixelrace.

Enda egentliga problemet är nog faktiskt produktionskostnad, pixeltekniken finns där, men är dyr att implementera på stora ytor. Ta sensorerna i 1-kamerorna på 20 megapixel, skalar du upp den pixeltekniken till 24x36 mm så hamnar du på 145-150 megapixel ungefär. Skalar du upp pixeltekniken i en helt normal kompaktkamera så hamnar du på 400-500 megapixel i en småbildssensor. Så det är inte direkt okända marker, bara väldigt dyrt att producera. Canon har redan 2015 visat upp fungerande prototypsensorer i både APS-H och småbildsformat med 120 respektive 250 megapixel.
https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/vi-kollar-in-canons-prototyper.htm
Skulle inte förvåna mig ett dugg om sådana sensorer redan används i forskningssammanhang eller i militära tillämpningar.

Jag vet att det bara blir en bild i praktiken Per, men det jag undrar är hur det faktiskt påverkar den fysiska designen med dual pixel. Krävs det dubbelt så många fysiska receptorer eller inte i förhållande till den lösning som exv. Sony har?

Jepp. Sensorn i Eos 5D IV har alltså 60 megapixel, även om den i normalläget ger filer på hälften så mycket.

Angående tekniken som sådan så används den idag i produktionskameror enbart av Canon och Samsung. Men de ursprungliga patenten kommer, som så ofta, från Fujifilm. Som också sitter på många av grundpatenten på den "vanliga" fasdetekteringstekniken i sensorer som de flesta använder idag.

Men jag skulle misstänka att i stort sett alla kameratillverkare tar höjd för att eventuellt kunna använda dual-pixel-tekniken - den är dyr att implementera, men ger många fördelar. Det noterades redan för ett knappt år sedan att i stort sett alla Nikon-patent de senaste åren som involverat sensorer tenderar att ha skrivningar som innebär att patenten skulle funka både med "vanliga" pixlar och dual-pixel-AF. Vilket inte innebär att de kommer att köra den tekniken, bara att de allvarligt funderat på saken. Skulle som sagt förvåna mig om de är ensamma om att tänka så med tanke på hur bra tekniken har visat sig fungera.

Det är nog inga problem att få till. Är nog bara en fråga om inställningar.

DMF, och för den delen även fokuspeaking, är inget nytt på spegellösa hus som kommit först nu (trots att vissa Sonynister felaktigt håller sig med den tron/åsikten), utan har funnits sedan många år tillbaka på alla spegellösa system som jag har använt.

Däremot så måste man oftast gå in i några menyer, både för "DMF" och Fokusassist/peaking, för att slå på det. Att det inte finns "out of the box" betyder inte att det inte finns. Gäller många funktioner, oavsett om det står Fujifilm, Sony, Panasonic eller Olympus på kameran.

Leta lite i menyerna eller manualen så hittar du det nog hyfsat enkelt.

Nu är det Sony-snurrsnurrfobi igen.

Jag har påpekat att DMF redan fanns i KonicaMinoltas första DSLR 2005 så det är inget nytt alls och ingen har hävdat det heller och där var det först en mekanisk lamellkoppling i fokusmotorn med A-mount som även gav den funktionen med generation 1 AF-objektiven som saknade inbyggd fokusmotor. Det som tillkommit i E-mount med de spegellösa är Focusing Aid som är integrerad med DMF. Men förstoring är ju meningslös i DSLR:ers OVF så där finns inget sånt av helt naturliga skäl. Att jag tog upp DMF berodde på att de flesta faktiskt inte har en aning om att den funktionen är en av de som inte stöds exv. av Sigmas MC-11-adapter och inte ens med Sigmas Global Vision-objektiv. Den funktionen är en av de få som är inaktiverad med MC-11.

Peaking hörde jag talas om först när det kom i Sony-husen för länge sedan. Var tror du att det först kom ifrån? Även Zebra-funktionen vi har för överexponeringskoll är ju från videosidan. Vi hade en diskussion om detta när det kom i Sony-husen med Joakim vår dåvarande sensorexpert bl.a. Vad jag vet hade det över huvud taget aldrig varit uppe tidigare.

Fokusassist (tid) och peaking (färg och intensitet) måste slås på och konfigureras, det är nog riktigt även i de nyare modellerna. DMF ska funka direkt om man väljer det i Fn under Fn-knappen (Focus Mode) och har AF på objektiven om det finns en brytare på dessa. Det finns fyra Focus Mode att välja mellan och de är AF-S, AF-C, DMF och MF, så DMF ska nog finnas rakt ur lådan. Så Ola behöver slå på detta och konfigurera om han inte ska gå miste som många tyvärr göt i ren okunnighet om en de av de funktioner och finesser som faktiskt finns. Det här är just en sådan sak som irriterat en del Sony-fotografer vid exv. tester där man kan dissa en kamera utan att faktiskt förstått riktigt hur den kunnat användas.

Var faktiskt inne i en butik igår. Frågade en senior kille där om de hade några vanligt kommande problem idag med deras sortiment. Det enda han tyckte stack ut nu var Sigma Art-objektivens lätt varierande fokusprecision. .... "men folk köper dem ändå för att de är så pass prisvärda och bra optiskt". Väldigt lite problem med Sony-sortimentet som svar på direkt fråga men vi som har Sony vet ju att de finns.

Det finns problem med en del av objektiven och många har exv. vittnat om centreringsproblem. Luminous Landscape verkar tydligen beställa tre ex. inför tester och så även inför test av Sony 24-105mm/4-objektivet och de ex. de fick diffade märkbart i prestanda. Så jag har testat mitt eget, som jag tycker funkat hyfsat på korta avstånd och fullt öppet men som jag däremot har inte varit fullt nöjd med på distans eftersom jag inte tycker det löser upp detaljer riktigt bra. Kollar jag Luminous eller främst Ken Rockwells bilder så är ju främst de senare väldigt vassa i förhållande till mina trots att de visas på webb i dålig upplösning.

http://www.kenrockwell.com/sony/lenses/24-105mm-f4.htm

Jag har även testat mot testark och sett en del variationer efter zoomspannet som inte borde förekomma som de faktiskt gör med de AF-system som jag har idag. Jag kommer få ett nytt ex. i sinom tid men det är en sådan efterfrågan att ingen har några objektiv idag och de kommer förmodligen inte få några innan mitten på februari. Det finns ju inget längre någon mikrojustering (annat än med gamla A-mount och adapter) så man kan inte göra något som helst för att justera eller påverka och det är ju logiskt med system som har återkoppling. Jag har ju inga fokusproblem annars med mina andra AF-objektiv så husen är jag säker på är OK. Det jag faktiskt undrar över är om det finns justeringsmöjligheter i objektiven som i Sigmas och om övriga systemet utnyttjar dessa referenser som fasdetektsystemen gör, för det verkar ju inte logiskt att det skulle göra det i system med återkoppling.

Ser man på Canon Eos 5D IV så kan du välja att få pixlarna hopslagna två och två, det är normalläget. Eller så spar du större råfiler med dem separerade, och då kan man som sagt efterjustera fokus en aning. Detta eftersom man i praktiken har sparat en svag 3D-information. I grunden samma tanke som i light-field-kameror (som Lytro-kamerorna), men inte lika extrem.

Enda egentliga problemet är nog faktiskt produktionskostnad, pixeltekniken finns där, men är dyr att implementera på stora ytor. Ta sensorerna i 1-kamerorna på 20 megapixel, skalar du upp den pixeltekniken till 24x36 mm så hamnar du på 145-150 megapixel ungefär. Skalar du upp pixeltekniken i en helt normal kompaktkamera så hamnar du på 400-500 megapixel i en småbildssensor. Så det är inte direkt okända marker, bara väldigt dyrt att producera. Canon har redan 2015 visat upp fungerande prototypsensorer i både APS-H och småbildsformat med 120 respektive 250 megapixel.
https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/vi-kollar-in-canons-prototyper.htm
Skulle inte förvåna mig ett dugg om sådana sensorer redan används i forskningssammanhang eller i militära tillämpningar.

Jepp. Sensorn i Eos 5D IV har alltså 60 megapixel, även om den i normalläget ger filer på hälften så mycket.

Angående tekniken som sådan så används den idag i produktionskameror enbart av Canon och Samsung. Men de ursprungliga patenten kommer, som så ofta, från Fujifilm. Som också sitter på många av grundpatenten på den "vanliga" fasdetekteringstekniken i sensorer som de flesta använder idag.

Men jag skulle misstänka att i stort sett alla kameratillverkare tar höjd för att eventuellt kunna använda dual-pixel-tekniken - den är dyr att implementera, men ger många fördelar. Det noterades redan för ett knappt år sedan att i stort sett alla Nikon-patent de senaste åren som involverat sensorer tenderar att ha skrivningar som innebär att patenten skulle funka både med "vanliga" pixlar och dual-pixel-AF. Vilket inte innebär att de kommer att köra den tekniken, bara att de allvarligt funderat på saken. Skulle som sagt förvåna mig om de är ensamma om att tänka så med tanke på hur bra tekniken har visat sig fungera.

Toppenbra svar! Ska bli verkligt spännande att se vart detta tar vägen. Dual Pixel måste ju vara det optimala för AF. Då har man det ju över hela ytan men frågan är väl om det är optimalt dataprocessmässsigt? Ska man köra verkligt fort kanske det är onödig overkill. Idag täcker väl Canon AF bara centralt i OVF-sökaren så om man kan utnyttja detta fullt ut i exv. spegellösa FF-modeller så kommer ju det att verkligen tillföra något för Canon, men det kommer ju ge större krav på processningen idag antar jag. De har ju batterier i alla fall :). Värre är det väl med Sony.

. Att jag tog upp DMF berodde på att de flesta faktiskt inte har en aning om att den funktionen är en av de som inte stöds exv. av Sigmas MC-11-adapter och inte ens med Sigmas Global Vision-objektiv. Den funktionen är en av de få som är inaktiverad med MC-11.

Funkar bra på Sony A7R2 och alla Art jag testat.
Förutom då att den inte zoomar in. Sätta den på M-läget på objektivet löser problemet dock.

/Stefan

Toppenbra svar! Ska bli verkligt spännande att se vart detta tar vägen. Dual Pixel måste ju vara det optimala för AF. Då har man det ju över hela ytan men frågan är väl om det är optimalt dataprocessmässsigt? Ska man köra verkligt fort kanske det är onödig overkill.

Att mäta fokus med alla tillgängliga pixlar är nog inte aktuellt. Det går ju bevisligen att bygga rätt bra följande fokus med ca 50-100 fokuspunkter, att då använda 10-20-30 miljoner mätpunkter känns definitivt som overkill :)

Det är ju flera saker som gör dual-pixel-AF intressant jämfört med konventionell fasdetektering i sensorn. Dels det uppenbara att man ju helt slipper blocka bort bildpixlar i sensorn som måste interpoleras fram sedan när bilden skapas. Och det i sin tur öppnar ju upp för att man framöver möjligen kan jobba inte bara med själva pixelparen, utan med större ytor - kombinationer av många pixelpar - och därmed få en ljuskänsligare AF och en med en större fasvinkel (vilket gör den snabbare och möjligen också exaktare).

Idag täcker väl Canon AF bara centralt i OVF-sökaren så om man kan utnyttja detta fullt ut i exv. spegellösa FF-modeller så kommer ju det att verkligen tillföra något för Canon, men det kommer ju ge större krav på processningen idag antar jag. De har ju batterier i alla fall :). Värre är det väl med Sony.

AF i OVF-läge kommer ju med nödvändighet även i fortsättningen skötas via separata AF-sensorer utanför sensorn, så där tillför inte dual-pixel-AF-tekniken något. Att AF i en OVF-kamera täcker en så liten den av bilden beror ju på begränsningar i hur stora subspeglar man kan ha på baksidan av huvudspegeln.

Canon kör ju redan dual-pixel-AF i några av sina spegelfria, och i SLR-kamerorna när de körs i live view/video. Och där har de AF-mätning över en stor del av bildytan, även om de långt ifrån använder alla pixlar för AF. Att gå upp i småbildsformat lär inte öka kraven (från autofokusen) på processorkapacitet nämnvärt, det handlar nog om ungefär samma antal mätpunkter som i en APS-C-sensor, bara mer utspridda.

Att mäta fokus med alla tillgängliga pixlar är nog inte aktuellt. Det går ju bevisligen att bygga rätt bra följande fokus med ca 50-100 fokuspunkter, att då använda 10-20-30 miljoner mätpunkter känns definitivt som overkill :)

...

Men då kan ju undra varför man dubblerar allihop om man nu ändå inte tänkt använda alla paren? Lytro-aktiga featuren som använder alla paren är väl ändå ganska sekundär?

Jag har nu uppdaterat mina Sigma-objektivs firmware. De har nu "full time manual focus override" aktiverad. I alla AF lägen direkt ta kontrollen över fokuseringen och den zoomar nu in direkt.

/Stefan

Men då kan ju undra varför man dubblerar allihop om man nu ändå inte tänkt använda alla paren? Lytro-aktiga featuren som använder alla paren är väl ändå ganska sekundär?

Skall du tillverka en sensor med dual-pixel-AF så är det både enklaste och effektivaste att tillverka alla pixlar dubbla - att börja blanda pixelteknik över ytan blir bara krångligt och därmed ännu dyrare.

Jopp. Provade också med originalobjektiv utan adapter.

Ok, Läste bara att du testat Metabones. Men det funkar kalas med Sigmaobjektiv iaf. Originalobjektiv gäller DMF om du kör både AF och M samtidigt.

Tillägg: En här i forumet har testat Metabones IV. AF funkar bra med hans EF 70-200/2.8L II utom just så servo AF vid kontinuerlig foto. AF stannar vid fösta fotot, precis som min Sigma MC-11 och A7R2 med samma objektiv. Men hans A7R3 har Eye-focus, medan A7R2 fick nöja sig med ansiktsföljning.

/Stefan

Ok, Läste bara att du testat Metabones. Men det funkar kalas med Sigmaobjektiv iaf. Originalobjektiv gäller DMF om du kör både AF och M samtidigt.

Tillägg: En här i forumet har testat Metabones IV. AF funkar bra med hans EF 70-200/2.8L II utom just så servo AF vid kontinuerlig foto. AF stannar vid fösta fotot, precis som min Sigma MC-11 och A7R2 med samma objektiv. Men hans A7R3 har Eye-focus, medan A7R2 fick nöja sig med ansiktsföljning.

/Stefan

Det var canonobjektiv med MC-11 samt Sony orginalobjektiv på A7riii. Det gick inte att overrida fokus med reservation mot inställning som vi inte hittade. Inte out of the box i alla fall.

Det var canonobjektiv med MC-11 samt Sony orginalobjektiv på A7riii. Det gick inte att overrida fokus med reservation mot inställning som vi inte hittade. Inte out of the box i alla fall.

Canon är ju inte i Sigmas kompatibilitetslista. Kolla Metabones istället. Originalobjektiv är väl rätt out of the box. Det är bara att välja rätt autofokusläge. Själv har jag jag AF-lägena som en knapp på huset och sen har jag programmerat ett av mina objektiv at aktivera DMF direk på en knapp.
Det första man måste göra är att programmera kameran så den uppför sig som du vill att den ska göra. Det är ett proffhus, ingen amatörkamera. Ex välja hur den ska spara bilder, format, kompression. Lägga till copyright info och ägare. Ställa klockan. Etc

/stefan

Canon är ju inte i Sigmas kompatibilitetslista. Kolla Metabones istället. Originalobjektiv är väl out of the box. Det är bara att välja rätt autofokusläge. Själv har jag jag AF-lägena som en knapp på huset och sen har jag programmerat ett av mina objektiv at aktivera DMF direk på en knapp.

/stefan
Outofthebox=utan inställningar.

Poängen med vanlig override är just att den alltid funkar utan att behöva ändra varken inställningar eller knappar. Det här har jag m fl redan förklarat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar