Ser man på Canon Eos 5D IV så kan du välja att få pixlarna hopslagna två och två, det är normalläget. Eller så spar du större råfiler med dem separerade, och då kan man som sagt efterjustera fokus en aning. Detta eftersom man i praktiken har sparat en svag 3D-information. I grunden samma tanke som i light-field-kameror (som Lytro-kamerorna), men inte lika extrem.
Enda egentliga problemet är nog faktiskt produktionskostnad, pixeltekniken finns där, men är dyr att implementera på stora ytor. Ta sensorerna i 1-kamerorna på 20 megapixel, skalar du upp den pixeltekniken till 24x36 mm så hamnar du på 145-150 megapixel ungefär. Skalar du upp pixeltekniken i en helt normal kompaktkamera så hamnar du på 400-500 megapixel i en småbildssensor. Så det är inte direkt okända marker, bara väldigt dyrt att producera. Canon har redan 2015 visat upp fungerande prototypsensorer i både APS-H och småbildsformat med 120 respektive 250 megapixel.
https://www.fotosidan.se/cldoc/tv/vi-kollar-in-canons-prototyper.htm
Skulle inte förvåna mig ett dugg om sådana sensorer redan används i forskningssammanhang eller i militära tillämpningar.
Jepp. Sensorn i Eos 5D IV har alltså 60 megapixel, även om den i normalläget ger filer på hälften så mycket.
Angående tekniken som sådan så används den idag i produktionskameror enbart av Canon och Samsung. Men de ursprungliga patenten kommer, som så ofta, från Fujifilm. Som också sitter på många av grundpatenten på den "vanliga" fasdetekteringstekniken i sensorer som de flesta använder idag.
Men jag skulle misstänka att i stort sett alla kameratillverkare tar höjd för att eventuellt kunna använda dual-pixel-tekniken - den är dyr att implementera, men ger många fördelar. Det noterades redan för ett knappt år sedan att i stort sett alla Nikon-patent de senaste åren som involverat sensorer tenderar att ha skrivningar som innebär att patenten skulle funka både med "vanliga" pixlar och dual-pixel-AF. Vilket inte innebär att de kommer att köra den tekniken, bara att de allvarligt funderat på saken. Skulle som sagt förvåna mig om de är ensamma om att tänka så med tanke på hur bra tekniken har visat sig fungera.