iSolen.se
Guest
Nej. Jag bara tycker det är trist när ni förstör trådar
Specificera, jag skrev #post2192038
#212 summerar min hållning.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nej. Jag bara tycker det är trist när ni förstör trådar
Det kan man redan nu (och samma sak gäller för Nikon).Den korta flänsvidden gör att "spegelreflex-objektiv" kommer att fortsatt kan användas även för spegellösa kamerahus (du kommer säkert att t.ex. kunna använda dina dyrt investerade Canon-objektiv med Canons spegellösa kamerahus med full funktion inom en någorlunda förutsägbar framtid).
Blir ju dessutom nästan rent komiskt när vissa hypar alla avancerade ögonfokusfinnesser och andra nya avancerade AF-funktioner som finnes i det fantastiska kamerahuset, men sedan fokuserar på att köra gamla objektiv som varken utnyttjar AF alls, eller inte kan använda dessa nya AF-funktioner som "hypas" som så avgörande (och dessutom objektiv som optiskt inte heller kanske alltid är helt optimala för moderna högupplösta sensorer och/eller kamerafattningen/formatet i fråga).
Med A7R3 så funkar ögonfokus bra för Canonobjektiv. Har hört att även AF som förr var slö på Canon kan vara snabbare på A7R3.
/Stefan
Jag tror inte på adaptrar, de jag sett för Canon-Sony har inte imponerat direkt och till Nikon finns det väl inte ens någon teoretisk som kan vara bra.
Det blir i så fall med orginalobjektiv någon normalzoom.
Avser du Sigmas Canonobjektiv eller Canons Canonobjektiv, eller båda?
(Annars så tänkte jag inte på dig, utan andra i tråden som i samma andetag som de förespråkar ögonfokus-AF och andra avancerade AF-funktioner, talar om att det inte finns någon som helst objektivbrist, för att det finns så gott om MF-objektiv att använda.)
Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114
De flesta är inte i lager...
Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114
Fast detta är väl antalet olika objektiv med resp fattning och säger inget om antalet som ger AF och full kompatibilitet. Hade man listat de med full funktionalitet lika med originalet skulle ffa Sony och m43 minska. För Nikon blir det vilseledande eftersom de billigare kamerahusen endast ger full funktionalitet med AF-S objektiven. Sitter man på t ex en D3400 är listan nog kortare.
Största problemet med SLR är att man inte kan se hur bilden blir, men bara ser motivet genom sökaren/objektivet och får hoppas att ljus och vitbalans står rätt. Att måste titta på bilden EFTER att den har tagits är ganska gammaldags eftersom det tekniskt är fullt möjligt att visa bilden innan den exponeras. Och allt fler fotografer har växst upp med att en kamera är spegelfri och visar bilden på en skärm.
Vi kan väl räkna de som passar nyaste kameran av varje märke tex A7Riii och D850.
Kan det verkligen ha så stor betydelse, vid valet av kamerahus?Antalet olika objektiv kan ju ha en stor betydelse för val av kamerahus. Så här ser det ut hos Cyberphoto:
Canon EF = 255
Canon EF-M = 31
Nikon F = 244
Nikon 1 = 17
Sony A = 93
Sony E = 121
Pentax = 86
Micro-4/3 = 114
Kan det verkligen ha så stor betydelse, vid valet av kamerahus?
Hur många reagerar på möjligheten, att köpa hela 255 stycken olika objektiv, just från Canon?
Kan det verkligen ha så stor betydelse, vid valet av kamerahus?
Hur många reagerar på möjligheten, att köpa hela 255 stycken olika objektiv, just från Canon?
Så var der förrut, men numera har Sony och Olympus jättefina sökare, der man ser bilden precis som den sparas på minneskortet - innan man har expnerad.Lustigt nog brukar just att man ser bilden som den är framhållas som en fördel med SLR.
Och det betyder 255 st som passar Sony .... och att alla fotografer förr eller senare, ändå faller för möjligheterna med ett kamerahus från Sony.Och det betyder 255st som passar Sony....
Tror inte det har betydelse vid valet av en kamera. Det viktigaste är att det finns kringutrustning som passar ens syfte.
/stefan
Så var der förrut, men numera har Sony och Olympus jättefina sökare, der man ser bilden precis som den sparas på minneskortet - innan man har expnerad.