ANNONS
Annons

Drivrutiner 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

sa82

Medlem
Jag har windows vista och hittar inga drivrutiner för min canon 400D! Inte ens på canons hemsida finns det. Känns onödigt att behöva skaffa en kortläsare bara för att det inte finns drivrutiner. Några tips?

Men hur gör alla andra då? Kör de endast med kortläsare? Jag är väl knappast den enda som har både 400D och windows vista :p

Din kamera heter KISS Digital X i USA och Japan (det gör min iaf). Same shit, men different name.. Så leta på det istället

Programmen fungerar ju, det är bara själva drivrutinen för kameran som inte finns för vista. Tror du jag kan ladda in vanliga jpg-bilder från kameran till datorn om jag laddar ner den där plugin-en för raw-filer som finns på canons sida?

sa82 skrev:
Men hur gör alla andra då? Kör de endast med kortläsare? Jag är väl knappast den enda som har både 400D och windows vista :p

Vad är det du vill uppnå? Föra över filerna?

I så fall behövs inga drivrutiner alls, de finns inbyggda i Vista. Plugga in kamerans så dyker den upp automatiskt.

Mvh
Anders

AFJ skrev:
Vad är det du vill uppnå? Föra över filerna?

I så fall behövs inga drivrutiner alls, de finns inbyggda i Vista. Plugga in kamerans så dyker den upp automatiskt.

Mvh
Anders

Ja, precis, bara föra över filerna, inget annat.

Jo, det behövs, för då jag pluggar in kameran via usb så dyker det upp en ruta att drivrutinerna måste installeras, och då jag stoppar in cd:n så finns det inga tillgängliga drivrutiner på den....

roinek skrev:
hej
har du inte problem med att se RAW filer utan driver i Vista? Så är det i XP.

Roine

Därav min fråga vad syftet var.

Jag kollade nu och min Vista burk klarade att visa en raw från 400D. Jag har för mig att Vista installerade en codec "automatiskt" från Canons web-plats första gången jag pluggade in.

När det gäller enbart filöverföring, att komma åt minneskortet, så har jag provat med en hel del olika kameror på både XP och Vista och det fungerar alltid utan drivisar.

roinek skrev:
hej
har du installerat nått av canons program då?
Tex Zoombrowsern?

Yes, har installerat alla program som medföljde, men funktionerna i programmen som gäller att föra över bilder från kameran är ur funktion för att det saknas drivrutiner...

Hej
I XP funkar det inte att bara plugga i kameran o hitta RAW filer för kamror tidigare än 350D av DSLR, finns flera trådar här om det. JPG lär funka, men det har jag aldrig provat.

Funkar inte på 1D mk2 heller, har provar 300D, 350D men inte min 400D

Där måste man ha program, jag kör Breezesys.com:s Downloaderpro...

Hej
en tanke slog mig, men det borde inte gfe det felmeddelandet:
Kamerans usb port år inte stå i fel mode, man kan välja om den kör dator eller skrivare, kommer inte ihåg vad det heter, valen.

Men då borde det inte dyka upp det felmeddelandet om drivisar.

Roine

Nu har jag fått det att fungera iaf!

Installerade allt på min bärbara och det fungerade utan problem, så det måste varit mitt windows på den stationära datorn som krånglade av någon anledning. Skönt att det inte var kameran det var fel på iaf.

Tack för hjälpen iaf!

Jag vet att det kan vara problem med programvaran för överföring men jag brukar använda Windows utforskaren och leta upp själva minneskortet där det brukar finnas en mapp typ DCIM och 100CANON osv.

Då ser man filerna som de är på själva kortet och kan kopiera över dem, det brukar funka även för raw.

Kanske har jag bara haft tur.

problemet är att just RAW filer inte dyker upp, så du kan inte sett dem i XP, det är en begränsning i Canon vad jag förstår.
Du kan ju ha installerat nån 3 partdrivis av nått slag.

Kul det löste sig med den bärbara

I Vista hoppar i allting upp som det skall och jag har inte installerat något förutom en automatisk installation av raw-codec från Canon.

I XP burken har jag mindre koll, där har jag under årens lopp installerat en mänd olika saker.

Nåväl, huvudsaken är ju att trådskaparen fått det att funka!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar