Annons

Drar Nikon ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl ändå lite överdrivet eller? D300, A700 och 50D är väl ändå i samma klass som D90 om inte bättre i vissa avseenden?

Ja, det är väl ungefär så man bör reagera. Men tydligen håller DXOmark på att justera sina värden. Det sista jag sett var att någon sa att Canon 50D lyfts upp över 40D, så var det inte när siten lanserades. I övrigt så har dom börjat mörka, förut fanns "alla mot alla" bilden tillgänglig, där alltså tex Nikon D40x och Nikon D60 ansågs bättre än allt Canon byggt i XXD och XXXD serierna. Sist jag tittade kunde man bara titta kamera mot kamera. Vi får väl se hur det slutar...
 
Ja, det är väl ungefär så man bör reagera. Men tydligen håller DXOmark på att justera sina värden. Det sista jag sett var att någon sa att Canon 50D lyfts upp över 40D, så var det inte när siten lanserades. I övrigt så har dom börjat mörka, förut fanns "alla mot alla" bilden tillgänglig, där alltså tex Nikon D40x och Nikon D60 ansågs bättre än allt Canon byggt i XXD och XXXD serierna. Sist jag tittade kunde man bara titta kamera mot kamera. Vi får väl se hur det slutar...

Fattar faktiskt inte vad dom håller på med på DXOmark, varför mörka? Vad har de för intresse i det? Känner de kanske att de måste få fram resultat som motsvarar folks förväntningar?
 
Fattar faktiskt inte vad dom håller på med på DXOmark, varför mörka? Vad har de för intresse i det? Känner de kanske att de måste få fram resultat som motsvarar folks förväntningar?


Jag fattar inte varför folk lägger så stort värde på denna mätning!

DXO avslöjas till slut med sina brister. Det är bara en tidsfråga.

Det finns fan inga sanningar, bara subjektiva bedömningar. Sanningarna som DXO visar är inget annat än ett nytt sätt att "bevisa" samma skit som andra metoder försökt göra tidigare.

Bilderna visar ju trots alla mätningar ändå sanningen till slut!

/K
 
Jag kan se och jämföra på dxomarkt .. Och 50D är efter 40D .. Och D60 är före en bunt Canon´s..

Medans Nikon D300 ligger i stort på "samma" betyg som en Sony A350...

En kamera ur sonys startserie som fått skit för sin brusighet samt till och med i testen här på denna site rankades sämst mot en D60,, är enligt mätningar snudd lika bra som en hyllad dyr Nikon D300...Samt slog då D60 också.... Ironiskt detta..


Ja vart är världen på väg.. Vem har rätt o vem har fel. För alla kan rimligen inte ha rätt samtidigt i alla fall numera... Hehe
 
Jag fattar inte varför folk lägger så stort värde på denna mätning!

/K

Gör folk verkligen det? Kanske Nikonfolket då dom toppar listan, men de flesta skiter väl ändå i vad resultaten från DXOmark visar. Ingen lär väl köpa ett kamerahus baserat på deras resultat, men man vet aldrig.
Vore dock intressant att veta hur och varför de väger vissa egenskaper p åett visst sätt och andra på ett annat sätt.
 
Jag kan se och jämföra på dxomarkt .. Och 50D är efter 40D .. Och D60 är före en bunt Canon´s..

Medans Nikon D300 ligger i stort på "samma" betyg som en Sony A350...

En kamera ur sonys startserie som fått skit för sin brusighet samt till och med i testen här på denna site rankades sämst mot en D60,, är enligt mätningar snudd lika bra som en hyllad dyr Nikon D300...Samt slog då D60 också.... Ironiskt detta..


Ja vart är världen på väg.. Vem har rätt o vem har fel. För alla kan rimligen inte ha rätt samtidigt i alla fall numera... Hehe
har ni använt samma rawkonverter till dessa kameror ? jämfört?
eller är det den interna renderingen i jpg som ni sätter ERA betyg efter
 
Gör folk verkligen det? Kanske Nikonfolket då dom toppar listan, men de flesta skiter väl ändå i vad resultaten från DXOmark visar. Ingen lär väl köpa ett kamerahus baserat på deras resultat, men man vet aldrig.
Vore dock intressant att veta hur och varför de väger vissa egenskaper p åett visst sätt och andra på ett annat sätt.

läs igenom deras förklaring, mätmetoder
 
DXO mätningar stämmer bra med mina egna jämförelser, och jag garanterar, jag har gjort fler jämförelser av kameror än vad ni har.
 
I går rekommenderade jag en kollega att köpa en A350 (för jäkligt bra pris). Hoppas han aldrig läser trådar som denna, och tar dem på allvar ...
 
Var era (ex Fotos tester på -70 talet) har sina metoder (sanningar) som revideras med modernare mätningar (hasselblads) senare. Nu vill alla (och då menar jag alla) förlita sej på dessa nya DXO mätningar. Jag tvivlar på att praktiskt/teoretiska mätningar någonsin kan mäta sej med det som vi alla kan se... Alltså bilder.

/K
 
Grattis. Så Nikon D40X ger bättre bilder än Canon 40D/50D? Har du visat det, vardå, och varför skulle jag tro på dig?

då min käre vän skall du söka här på fotosidan när jag jämförde D40x med 5d och var mycket överraskad över det resultat 40x gav och även i jämförelse med en sensor som 2,5 gånger större.
jag känner tämligen väl till hur både 40d och 50d uppför sig i jämförelse med 5d
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.