larsborg
Aktiv medlem
Hobbyfotograf sedan ca 10 år tillbaka, har i dagsläget en Sony A6000 som jag fotar hundar, natur och familj med. Är sugen på att ta steget vidare, lära mig mer och ambitionen är porträtt och bröllop.
Ni som sysslar med detta, vad rekomenderar ni för kamera och objektiv?
Jag är väldigt öppen för förslag och lyssnar lyhört på er som kan!
Tankarna jag har är:
- Fullformat
- Ej högsta prisklasserna, kan absolut köpa begagnat
- Spegel eller spegellöst, spelar det någon roll bortsett från storlek? Idag har jag spegellöst, kommer det vara väldigt krångligt för mig att byta tillbaka? hade en Canon 450D för ett antal år sen så helt främmande är det inte.
- Kollat en del på Sony A7 serien (har en separat tråd om denna) då jag har en tanke om att kunna börja med mitt objektiv jag har idag, 18-105/4 som funkar på FF. Är detta fel tänk? Kommer bländaren vara alldeles för liten för att ens börja med lite smått och sen byta upp sig?
- Är spontant mest intresserad av Nikon och sedan Canon efter sony om man bortser från att de inte är spegellösa. Vilka modeller rekomenderar ni där ?
Ni får gärna svara med ett exempel på "paket" som ni skulle rekomendera, inte bara huset utan vad jag bör satsa på för objektiv med.
Tackar ödmjukast i förhand för hjälpen!
Finns det en kamera, som är avsedd till porträtt och bröllop?
Vilken är det då, måste ha missat den modellen.
Sony A6000 bör väl kunna användas till allt, när rätt optik är monterad?
Du kommer att få tips på Nikon, av Nikon ägare, - detsamma gäller Canon!
På FS forum är det ständigt en märkeshysteri, det egna kameramärket är det bästa, finns inget annat val.
Du kommer att få mängder av råd, motsvarande nästan alla kameratillverkare på marknaden.
Gör det enkelt för dig, köp en 35mm optik till din Sony A6000, - utmärkt till porträtt och bröllop!
Har fotograferat många bröllop, med en Sony D-SLR / 35mm, 50mm och Sony RX100.
Fungerar utmärkt, med höga krav.
Det är du, inte kameran, i första hand, som står bakom utmärkta bilder