wfrank
Aktiv medlem
AF-hastighet innefattar så otroligt mycket att även en tekno-fjant som jag hellre lyssnar till erfarna fotografers allmänintryck än tittar på enskilda mätningar.
Sen får man ju välja vilka och vems erfarenheter man ser som "ofärgade" osv, men ändå...!
Skål för det. Men det finns flera som hasplar ur sig åsikter om XXD's AFs förträfflighet jämfört med andra kameror. Mätningen här är från halvpress till fokusbeep - alltså tills kameran låst fokus. Sen vilken AF-metod, vilket objektiv nämns inte. Säkert är det standardfokus på autoläget e.dyl. Skulle det ex.vis vara mittpunkt så borde tiderna vara mkt nära varandra eftersom processor och mittpunkts-AF i övrigt är väldigt lika.
Jag tror däremot inte att ens en erfaren fotograf kan känna skillnad på 330ms eller 380 ms. Jag tror andra saker spelar större roll då, som tex kamerans pris och status. Däremot kan han säkert utnyttja möjligheterna med fler korspunkter etc, jämfört med amatörer som tex jag. Och jag är helt säker på att ex.vis Brutus Östling kan berätta om en kameras AF är tillräcklig eller inte för fågelfotografi. Men en del här uttrycker sig illa, har kassa bilder eller inga bilder alls, och tycks veta väldigt mycket om fotografi och kamerateknik. Såna litar jag inte alls på. Med ngt enstaka undantag.