Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Drar Nikon ifrån?

Produkter
(logga in för att koppla)
I går rekommenderade jag en kollega att köpa en A350 (för jäkligt bra pris). Hoppas han aldrig läser trådar som denna, och tar dem på allvar ...

Varför då.. För jag skrev lite ""lustiga saker som det kan bli"" om man läser Dxomarkt testresultat som det faktiskt påvisar.?

Fattar absolut inte varför det skulle göra att en A350 ägare inte kan läsa denna topic för..?

och jag skrev med lite garvet där liksom.. Tyckte det syns rätt väl...

Var era (ex Fotos tester på -70 talet) har sina metoder (sanningar) som revideras med modernare mätningar (hasselblads) senare. Nu vill alla (och då menar jag alla) förlita sej på dessa nya DXO mätningar. Jag tvivlar på att praktiskt/teoretiska mätningar någonsin kan mäta sej med det som vi alla kan se... Alltså bilder.

/K

och då menar du hur kamerans interna rendering är? eller med vilket rawprogram du räknar upp bildfilerna med?

skilj på vad DXO förmedlar med sin test och vad du får för resultat, resultatet kan jag bryta ner i delar och sedan peka på ett antal saker

Varför då.. För jag skrev lite ""lustiga saker som det kan bli"" om man läser Dxomarkt testresultat som det faktiskt påvisar.?

Fattar absolut inte varför det skulle göra att en A350 ägare inte kan läsa denna topic för..?

och jag skrev med lite garvet där liksom.. Tyckte det syns rätt väl...

Läste du vad jag skrev? Jag skrev att jag rådde en kollega att köpa en Sony A350, i stället för diverse andra kameror. Det finns både bättre och sämre i samma prisklass, men den passade honom, och såldes för ett bra pris där han är just nu.

Läs vad du svarar på, innan du försöker göra dig lustig.

Läste du vad jag skrev? Jag skrev att jag rådde en kollega att köpa en Sony A350, i stället för diverse andra kameror. Det finns både bättre och sämre i samma prisklass, men den passade honom, och såldes för ett bra pris där han är just nu.

Läs vad du svarar på, innan du försöker göra dig lustig.

Jag gjorde mig inte lustig.. Cooola ner nu lite..

Jag däremot misstolkade dig och trodde du menade min lite skämtsamma text vara dum så din polare skulle anse mig dum.....Feltolkande enbart..

Så lugna puckar...

och då menar du hur kamerans interna rendering är? eller med vilket rawprogram du räknar upp bildfilerna med?

skilj på vad DXO förmedlar med sin test och vad du får för resultat, resultatet kan jag bryta ner i delar och sedan peka på ett antal saker

Du kan det. Men DXO har blivit "sanningen" som idag säljer kameror till höger och vänster!

Problemet enl mej är att folk köper enligt en (ny och enl mej oprövad) mätmetod. Jämför tex med ett bilköp.
Den subjektiva bedömningen har inte längre något värde..? Alltså skulle den bästa bilen vara den som fick högsta mätvärden. Oberoende av priset!

Och då med en metod som fan inte är äldre än ett spädbarn

/K

Men då tycker jag du tolkar DXO fel, de ger dig bara vägledning i de kriterier som de redovisar.
Ingenting annat.

Jag tror inte att kameraförsäljningen påverkas närmvärt av vilka resultat DXOmark visar. Finns det någon undersökning om detta? Kanske påverkar det bland de dyrare kamerorna men bland instegskamerorna är det nog snarare vad försäljaren mummlar än vilka resultat som en websida ger.

Du kan det. Men DXO har blivit "sanningen" som idag säljer kameror till höger och vänster!

Problemet enl mej är att folk köper enligt en (ny och enl mej oprövad) mätmetod. Jämför tex med ett bilköp.
Den subjektiva bedömningen har inte längre något värde..? Alltså skulle den bästa bilen vara den som fick högsta mätvärden. Oberoende av priset!

Och då med en metod som fan inte är äldre än ett spädbarn

/K

Vilka källor har du till att DXOMarks resultat bidrar till kameraförsäljningen?

Som jag förstår DXOMark visar deras siffror ett mer teoretiskt resultat av det sensorn maximalt kan prestera utifrån rawdata när inget objektiv påverkar. Det är väl därför de inte redovisar tex upplösningen, bländarvärden mm.

I praktiken har DXOMarks resultat bara ett indikativt värde för vad som kan uppnås när bästa tänkbara förhållanden råder vid både fotograferingen (bästa objektiv, optimal exponering osv) och rawkonverteringen (val av rawkonverterare och hur rawfilen tas fram).

Inte undra på att flera fotografer kommer fram till praktiska resultat i jämförelser av olika kameror som inte stämmer med DXOMarks värden.

Vad är DXO? :)

Förmodligen är det en mycket liten del av kameraköparna som överhuvudtaget hört talas om det - jag har inte det och jag är ändå rätt mycket ute på olika fotowebsidor och forum - så man ska nog inte överdriva dess betydelse.

Vilka källor har du till att DXOMarks resultat bidrar till kameraförsäljningen?

Som jag förstår DXOMark visar deras siffror ett mer teoretiskt resultat av det sensorn maximalt kan prestera utifrån rawdata när inget objektiv påverkar. Det är väl därför de inte redovisar tex upplösningen, bländarvärden mm.

I praktiken har DXOMarks resultat bara ett indikativt värde för vad som kan uppnås när bästa tänkbara förhållanden råder vid både fotograferingen (bästa objektiv, optimal exponering osv) och rawkonverteringen (val av rawkonverterare och hur rawfilen tas fram).

Inte undra på att flera fotografer kommer fram till praktiska resultat i jämförelser av olika kameror som inte stämmer med DXOMarks värden.

Jag har inga källor. Bara magkänsla.

I övrigt håller jag med.

/K

Vad är DXO? :)

Förmodligen är det en mycket liten del av kameraköparna som överhuvudtaget hört talas om det - jag har inte det och jag är ändå rätt mycket ute på olika fotowebsidor och forum - så man ska nog inte överdriva dess betydelse.

Ja, jag antar att personliga rekommendationer, tidigare erfarenheter, råd i tidningar och från fackfolk samt pris och lokala erbjudanden väger tyngre är de abstrakta och för de flesta svårbegripliga siffrorna som DXOMark presenterar.

Ja dom mätningarna tror jag är väldigt långt ner på listan över dom verkliga eller upplevda för- och nackdelar som styr kameraköp eller uppgraderingar. Flertalet lär välja utifrån dom stora dragen, inte utifrån sådana detaljer.

Bra svarat!

Man kan läsa tester och åsikter hela dagarna och fundera på vad dom små skillnaderna i olika diagram och siffror betyder för ens foto ... eller så kan man fotografera.[/QUTE]

Man undrar ju om en del ägnar mer tid åt diagram o tester än åt själva fotograferingen. Bra bilder hänger ju sällan på kamereran utan på fotografen och att kameran inte ligger kvar hemma....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar