wfrank
Aktiv medlem
jag tror inget-jag undrar över vad det är som inte möjligen stämmer vad det gäller de kriterier som DXO mäter och publiserar
Klart det stämmer med vad dom publicerar. Vad menade du här?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jag tror inget-jag undrar över vad det är som inte möjligen stämmer vad det gäller de kriterier som DXO mäter och publiserar
I går rekommenderade jag en kollega att köpa en A350 (för jäkligt bra pris). Hoppas han aldrig läser trådar som denna, och tar dem på allvar ...
Var era (ex Fotos tester på -70 talet) har sina metoder (sanningar) som revideras med modernare mätningar (hasselblads) senare. Nu vill alla (och då menar jag alla) förlita sej på dessa nya DXO mätningar. Jag tvivlar på att praktiskt/teoretiska mätningar någonsin kan mäta sej med det som vi alla kan se... Alltså bilder.
/K
Fattar absolut inte varför det skulle göra att en A350 ägare inte kan läsa denna topic för..?
läs föregående sida, jag frågar i vad har DXO felaktigheter i sina mätningar, de stämmer utmärkt med mina egna fynd när jag har testat på en kamera- alltså de kriterier som DXO redovisarKlart det stämmer med vad dom publicerar. Vad menade du här?
Varför då.. För jag skrev lite ""lustiga saker som det kan bli"" om man läser Dxomarkt testresultat som det faktiskt påvisar.?
Fattar absolut inte varför det skulle göra att en A350 ägare inte kan läsa denna topic för..?
och jag skrev med lite garvet där liksom.. Tyckte det syns rätt väl...
läs föregående sida, jag frågar i vad har DXO felaktigheter i sina mätningar
resultatet är väl viktat efter de kriterier som de har mätt upp.De har väl inga felaktigheter i sina mätningar, de verkar vara mycket noga med det. Det intressanta är ju hur de viktar resultaten.
Läste du vad jag skrev? Jag skrev att jag rådde en kollega att köpa en Sony A350, i stället för diverse andra kameror. Det finns både bättre och sämre i samma prisklass, men den passade honom, och såldes för ett bra pris där han är just nu.
Läs vad du svarar på, innan du försöker göra dig lustig.
resultatet är väl viktat efter de kriterier som de har mätt upp.
och då menar du hur kamerans interna rendering är? eller med vilket rawprogram du räknar upp bildfilerna med?
skilj på vad DXO förmedlar med sin test och vad du får för resultat, resultatet kan jag bryta ner i delar och sedan peka på ett antal saker
Men då tycker jag du tolkar DXO fel, de ger dig bara vägledning i de kriterier som de redovisar.
Ingenting annat.
Du kan det. Men DXO har blivit "sanningen" som idag säljer kameror till höger och vänster!
Problemet enl mej är att folk köper enligt en (ny och enl mej oprövad) mätmetod. Jämför tex med ett bilköp.
Den subjektiva bedömningen har inte längre något värde..? Alltså skulle den bästa bilen vara den som fick högsta mätvärden. Oberoende av priset!
Och då med en metod som fan inte är äldre än ett spädbarn
/K
Vilka källor har du till att DXOMarks resultat bidrar till kameraförsäljningen?
Som jag förstår DXOMark visar deras siffror ett mer teoretiskt resultat av det sensorn maximalt kan prestera utifrån rawdata när inget objektiv påverkar. Det är väl därför de inte redovisar tex upplösningen, bländarvärden mm.
I praktiken har DXOMarks resultat bara ett indikativt värde för vad som kan uppnås när bästa tänkbara förhållanden råder vid både fotograferingen (bästa objektiv, optimal exponering osv) och rawkonverteringen (val av rawkonverterare och hur rawfilen tas fram).
Inte undra på att flera fotografer kommer fram till praktiska resultat i jämförelser av olika kameror som inte stämmer med DXOMarks värden.
Vad är DXO?
Förmodligen är det en mycket liten del av kameraköparna som överhuvudtaget hört talas om det - jag har inte det och jag är ändå rätt mycket ute på olika fotowebsidor och forum - så man ska nog inte överdriva dess betydelse.
Man kan läsa tester och åsikter hela dagarna och fundera på vad dom små skillnaderna i olika diagram och siffror betyder för ens foto ... eller så kan man fotografera.[/QUTE]
Man undrar ju om en del ägnar mer tid åt diagram o tester än åt själva fotograferingen. Bra bilder hänger ju sällan på kamereran utan på fotografen och att kameran inte ligger kvar hemma....