maxzomborszki
Aktiv medlem
olofforsberg skrev:
Hur som helst, är det någon skillnad att ha filerna i RAW, DNG eller TIFF?
Ja, det är olika filformat som lagrar informationen på olika sätt. DNG kan antingen bete sig som RAW eller TIFF. Mer om detta snart.
Exponeringen är låst, den gör du när du exponerar bilden, däremot kan man lätta upp/mörka ned mer eller mindre beroende på hur mycket information man har. TIFF kan lagra informationen i 8 eller 16 bitar (eller 1 bit om man vill ha strikt svartvita bilder). De flesta digitalsensorer ger ifrån sig 12 bitars data, alltså kan man inte lagra det i vanliga bildformat som JPEG utan att slänga viss information då de bara lagrar 8 bitar. TIFF låter dig spara fulla datamängden på 12 bitar genom att lagra det som 16 bitar (och nolla de övriga 4 bitarna) så denna typ av justeringar bör för de flesta praktiska ändamål gå att göra lika bra i TIFF som i RAW. Dock så görs ju ofta denna typ av justeringar i RAW-konverteraren och om dessa klarar TIFF låter jag vara osagt. DNG är ett standardiserat RAW-format så i denna apekt skiljer det sig inte mycket bortsett från på en punkt...Jag är nybörjar på detta med RAW men vad jag förstått kan man påverka exponeringen inkl vitbalansen när man öppnar filen. Kan man göra detta med lika bra i efterhand med en DNG eller TIFF-bild?
För att det är två olika format.Varför köra DNG när TIFF finns?
För att förstå hur RAW i de flesta digitalkameror funkar måste man veta att sensorn i grund och botten är svartvit. Genom att lägga ett färgfilter ovanpå med en mosaik av rött, grönt och blått kan man få pixlarna att "se" olika färger. Detta kallas för Bayerfilter (http://en.wikipedia.org/wiki/Bayer_filter). Men det betyder också att av dina 8 megapixels i den fina kameran är 2 megapixels röda, 4 gröna och 2 blå.
Bilderna skulle se väldigt tråkiga ut om du tog dem direkt från sensorn. Varje pixel ska ju ha alla tre färgkomponenterna. Då gör man en interpolering (uppräkning brukar också användas). genom att titta på pixlarna intill som har annan färg kan man gissa vad den aktuella pixeln borde ha för slutgiltig färg.
Det finns flera sätt, algoritmer, för att göra denna interpolering, som ger lite olika resultat. Det är därför vissa RAW-konverterare ger bättre resultat än andra.
När man väl gjort denna omräkning kan man inte gå tillbaka, i alla fall inte på ett entydigt sätt. Det finns ju flera algoritmer och även om man vet vilken som användes så är det inte nödvändigtvis sant att man kan vända den baklänges på ett entydigt sätt. Man kan få en RAW-fil som är ganska lik originalet, men om man kan få en exakt likadan går inte att säga i det generella fallet.
Det innebär att den framräknade/interpolerade TIFF eller JPEG-filen inte är "originalet" och normalt vill man ju ha datat från så tidigt i behandlingskedjan som möjligt om man vill gå tillbaka och "skapa om" en bild.
DNG kan antingen lagra om en RAW-fil i sitt eget standardiserade format, eller som interpolerat bilddata. Den kan även bädda in en RAW-fil i sig utifall att man vill göra om interpoleringen. DNG har uppenbara fördelar men alla formaten har sin vits.