Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Arctic skrev:
Exakt vad jag försöker säga. Svaret på frågan om ett framtidssäkert format ligger i att formatet är öppet. Alla andra format kan försvinna och alternativet då är att försöka bakåtkompilera (vete fn om det svenska ordet är bättre än det engelsa reverse engineer men jag försöker iaf försvenska mig ;-) ett existerande program eller på något annat sätt försöka knäcka formatet.
Så länge formatet är öppet så går det alltid att lösa problemet med att läsa filerna även om det innebär att ett nytt program måste skapas för detta. Även om detta naturligtvis inte är den väg man i första hand vill gå.
Att jag tog Linux/UNIX som exempel var inte för att föra fram dessa som ett bättre alternativ på skrivbordet för gemene man, vilket det inte är i dagsläget, utan på att acceptansen i det lägret är större för styrkan i öppna format och öppen källkod.
Världen är full av filer, band, disketter och annat som blivit obrukbara just för att det rör sig om propreitära format som det inte längre går att få support på.
Din "gamla svärmor" kommer knappast att behöva kompilera om programmet själv men hon kommer iaf ha möjligheten att låta någon annan göra det om behovet uppstår. Den vägen är stängd om fomatet är okänt.
Så, åter igen, den optimala lösningen på problemet med långtidslagring är inte att behöva skapa ett nytt program eller att kompilera om ett gammalt men det är den enda lösningen som garanterat kommer att fungera i all framtid och det även för filer som glömts bort och inte förs över till nya format när de gamla är på väg ut.
Enig, det är den teoretiska garantin för att man överhuvudtaget ska ha en prakisk chans om det helt går på röven men det är betydligt bättre om man kan få en så bred acceptans för ett öppet RAW-format (vare sig det är DNG eller Open RAW eller nåt annat öppet format det gäller) att ingen tillverkare av RAW-konverterare kommer att kunna gå förbi det ostraffat.
Världen är full av format som trots allt har överlevt otroligt länge. TIFF är väl ett av de bästa exemplen och TIFF är ju basen dessutom i DNG. JPG är väl ett annat även om det inte är ett RAW-format. Ingen går förbi JPG heller idag för att det finns som ju som alternativt format i praktiskt taget varenda digitalkamera.
Jag tror att ett formats kommersiella acceptans är det enda som på sikt garaterar dess fortlevnad. (och då menar jag att tillverkarna använder det i sina produkter - kameror såväl som mjukvara. TIFF har överlevt för att det dominerat på tryckerierna. Det stöds av flera tillverkare som alternativ direkt i mer proffsiga kameror även om det har det emot sig att det är enormt skrymmande. Annars hade det säkert dominerat även i konsumentmodellerna istället för det komprimerade JPG. Minne är fortfarande dyrt på marginalen för många. Det är ju inte bara en kamera man måste köpa.