Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Din objektivdröm i idagsläget?

Produkter
(logga in för att koppla)
Chasid skrev:
Canon EF-S 12/2.8 USM skulle vara ett perfekt komplement i kameraväskan.

Jag tror att du har den mest omöjliga drömmen :) Canon skulle aldrig släppa en fast, ljusstark EF-S vidvinkel. Det skulle antagligen bildas en reva i tid-rymdväven med katastrofala påföljder för mänskligheten.
 
Tja... det skulle väl vara Canon EF 600/4L IS USM,
men det kostar för mycket, är för tungt och åbäkigt för att släpa runt i fält... så det lär väl aldrig inträffa men drömma kan man ju.
 
Ett EF 20-80mm 1.8L IS hade varit perfa för min Eos 5D. 20 mm är lagom vidvinkel. 80 mm är bra för porträtt. 1.8 för det där superkorta skärpedjupet och L för byggkvalla och fukttätheten. IS för det där långa slutartiderna i vintermörkret. Priset får gärna vara under 20 loppor.
 
på listan ligger just nu,

Sigma EX 24/1,8 DG
Sigma EX 50-150/2,8 DC
Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di

minst en av dom kommer inhandlas nästa år, Kan inte bestämma vilken som jag vill ha mest bara.

/ Ola
 
Har precis köpt mitt drömobjektiv, ett 600/4 L dock utan IS som blev för dyrt :0( Enda nackdelen är dess vikt...

Har också ett 70-200/2.8 L IS som jag tycker är helt suveränt till både porträtt & natur.

/ Mvh Peter
 
Hade hoppats på att tomten skulle komma med en Summicron 28/2,0 ASPH, men med en prislapp på dryga 26000:- lär den få vänta ett slag.
 
Har kånkat med 180mm 3,5 Tamron-macro och ett Canon 400mm 5,6 tillsammans med 20D och 5D på Filippinerna i en månad nu för fjärilar och fåglar.
Min dröm vore ett kamera-hus med 1,3crop....nästa 1D Mark II N..och dröm-objektivet blir ett 300mm 2,8.
Vad gött det skulle vara att bara behöva ha ett objektiv för min del även om det väger mycket.
God Jul alla från 35grader varmt Filippinerna.
Mvh Thomas
 
Fasta brännvidder:
EF 14mm f/2.8L USM
EF 50mm f/1.2L USM
EF 85mm f/1.2L II USM
EF 135mm f/2L USM
EF 300mm f/2.8L IS USM

Zoomobjektiv:
EF 16-35mm f/2.8L USM
EF 24-70mm f/2.8L USM
EF 70-200mm f/2.8L IS USM

TS-objektiv
TS-E 24mm f/3.5L

Makroobjektiv:
EF 100mm f/2.8 Macro USM

Björnkramar och en riktigt God Jul!

Mvh,
Michael Jönsson
 
En eos 5d och lite ljusstarka och skarpa fasta (utom 16-35 då förståss) objektiv...

ef 85 1.2 L II
ef 50 1.2 L
ef 135 2.0 L
ef 16-35 2.8 L
ef 300 2.8 L IS

...så klarar jag mej ganska länge :p hahaha
Men dessvärre kom inte tomten med några objektiv i år :(
 
Är det ingen av er som önskar att Canon's objektiv vore lika skarpa som Nikon's objektiv?
Det tycker jag vore en fin julklapp från Canon till er alla! Ja, OK det finns ju en adapter!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.