Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitalfoto Varför

Produkter
(logga in för att koppla)
larsaz skrev:
jag börjar dock undra hur mycket dia ni egentligen sett?

Menar du att dia skulle vara bättre än att kasta in en hembränd DVD-skiva o köra upp härligheten på en äkta TV?!?

/kg som sett dia... o hoppas att ironi funkar
 
KGS skrev:
Menar du att dia skulle vara bättre än att kasta in en hembränd DVD-skiva o köra upp härligheten på en äkta TV?!?

/kg som sett dia... o hoppas att ironi funkar

KG jag vet att du är vettig så vet du vad jag asflabbar ljust nu ;)
 
seamaster skrev:
När kameran är full(går rätt fort) lägger han upp bilderna i mac:en.
Där ligger de sedan bland 100000 tals andra helt kass bilder av vilka kanske 5% eller så kan ha affektionsvärde eftersom de visar hur familjen såg ut just då.
Det är en sakerna som jag tycker om med ''trögheten'' som finns inbyggd i den traditionella tekniken. Eftersom varje bild kräver mer tid så gör man ett urval och jag tror att många gör det urvalet med mer eftertanke om man fotograferar traditionellt än med en digitalkamera. Visst, man kan använda samma urvalsprocess med en digitalkamera men det faller sig inte lika naturligt.
 
Är denna omtalade "tröghet" en rent ekonomsik fråga (film kostar) eller är det tiden från exponering till färdig bild ni syftar på ? Vill minnas att det säljs "analoga" kameror med motorer vilka klarar massor av bilder per sekund och bakstycken som rymmer flera hundra exponeringar - det är väl i så fall bara att slanta upp om man vill exponera i mängd ?

Funderar också på hur många bilder (med dubbla kopior) som ligger och skräpar i lådorna i väntan på att sättas in i album - om någon bara kom ihåg när och var dom togs....

Visst är det sant att digitalkameran inte ger dessa begränsingar - annat än att minneskortet blir fullt och har man då inte datorn eller en fotohandlare med "digitalautomat" till hands så....

Sökte jag verkligen "trögheten" skulle jag satsa på en mellanformatskamera med en film som kräver stativ. Har några gånger allvarligt kollat vad en Seagull kostar hos Photax...
 
Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

EdwardH skrev:
Förklara för mig vad en digitalkamera inte skulle "orka" med.

Hej Edward, välkommen tillbaka efter avstängningen!

Vi har - poänglöst - varit runt flaggstången ett par vändor redan varför jag ser det som meningslöst att ens försöka ett varv till.
Vi kan ta diskussionen när du mognat så till den grad att du kan erkänna att andra tekniker än just din har ett berättigande!
 
Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

Johan Okker skrev:
Vi har - poänglöst - varit runt flaggstången ett par vändor redan varför jag ser det som meningslöst att ens försöka ett varv till.
Vi kan ta diskussionen när du mognat!

Nej, Johan, nu är du inte riktigt schysst! Visst har det påpekats att det finns saker som en digitalare inte klarar. Det har åtminstone påståtts att så är fallet. Men hittills har ingen - trots direkta uppmaningar - kunnat konkret säga vad de inte klarar. Jag är ärligt nyfiken och hoppas på ett rakare svar.

Det jag av min fotohandlare hört är att det är lättare att pressa fram detaljer ut starkt över- eller underexponerade områden ur silverbaserad film. Det verkar logiskt, men finns det fler? Kom gärna med exempel är du snäll. Annars är det snarare du som framstår som omogen...

mvh Janne
 
Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

Johan Okker skrev:
Hej Edward, välkommen tillbaka efter avstängningen!

Vi har - poänglöst - varit runt flaggstången ett par vändor redan varför jag ser det som meningslöst att ens försöka ett varv till.
Vi kan ta diskussionen när du mognat så till den grad att du kan erkänna att andra tekniker än just din har ett berättigande!

Ad hominem attacker ägnar sig folk åt som inte har argument.

Svara nu på min urspringliga fråga, om du kan.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

Loj skrev:
Nej, Johan, nu är du inte riktigt schysst! Visst har det påpekats att det finns saker som en digitalare inte klarar. Det har åtminstone påståtts att så är fallet. Men hittills har ingen - trots direkta uppmaningar - kunnat konkret säga vad de inte klarar. Jag är ärligt nyfiken och hoppas på ett rakare svar.

Det jag av min fotohandlare hört är att det är lättare att pressa fram detaljer ut starkt över- eller underexponerade områden ur silverbaserad film. Det verkar logiskt, men finns det fler? Kom gärna med exempel är du snäll.


Är jag inte schysst Janne?
När det finns de som inte är öppna för att kunna själva ha fel...då är debatten snart nere i sandlådan och i praktiken meningslös. Den som inte kan inse att digitalt och analogt är två av varandra oberoende storheter som har sina unika för- och nackdelar är, enkelt sagt, ute och cyklar.


Jag tror mycket är sagt, framförallt finns det ett svar längre upp i tråden där jag svarar på varför jag fotar analogt. Där finner du flera svar.



Du har rätt i det du säger, dagens bildsensorer (varken billiga eller dyra (PhaseOne-bakstycken etc)) har helt enkelt inte samma exponeringslatitud som den negativa filmen. Dia och digitalsensor ligger ganska nära i exponeringslatitud, men går inte att jämföra när de visas på duk.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

EdwardH skrev:
Ad hominem attacker ägnar sig folk åt som inte har argument.

Svara nu på min urspringliga fråga, om du kan.


Läs genom tråden, där hittar du svar på din fråga.
Ganska tidigt, varför fota analogt.

Se även mitt svar till Janne
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

Johan Okker skrev:
Läs genom tråden, där hittar du svar på din fråga.
Ganska tidigt, varför fota analogt.

Se även mitt svar till Janne

Det enda jag ser från dig är en lista där det, sammanfattat, beskrivs att olika filmtyper har olika karakteristik.

Om det är ett svar på vad digitalkameror inte "orkar", så får jag faktiskt erkänna att jag inte ser sambandet.

Är det filmtyperna som var svaret?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

EdwardH skrev:
Det enda jag ser från dig är en lista där det, sammanfattat, beskrivs att olika filmtyper har olika karakteristik.

Om det är ett svar på vad digitalkameror inte "orkar", så får jag faktiskt erkänna att jag inte ser sambandet.

Är det filmtyperna som var svaret?


Du sammanfattar lustigt!


Om du sedan också läser svaret till Jan så ser du att även ordet exponeringslatitud finns omnämnt i min lista.

Någonstans där finner du en del i vad en digitalare av idag per definition inte orkar med.

Givetvis finns det även en högst subjektiv variabel i spel, precis som det digitala är för dig.
 
Re: Digital fördel

Kanadabalsam skrev:
Största fördelen jag ser med digitalbilder är att dom är så lätta att dra till papperskorgen.

Behöver du ofta kasta dina bilder?

(Äh, förlåt Peter, den var ful! Men det var så lockande... No hard feelings!)

mvh Janne
 
janc skrev:
Sökte jag verkligen "trögheten" skulle jag satsa på en mellanformatskamera med en film som kräver stativ.
Kalla mig fetischist men jag tycker om att anstränga mig, att få utmaningar, att lära mig nya saker. Då spelar ''trögheten'' en viktig roll för mig som entusiastisk amatörfotograf. Däremot så vill jag inte veta av någon ''tröghet'' när jag utför ett jobb. Då ska det vara strömlinjeformat och effektivt men som sagt; det ger mig inte så mycket privat.

Visst, det är ingen som tvingar en till att hålla ett högt tempo med en digitalkamera. Inte heller är det någon som tvingar en att fotografera långsamt med en storformatskamera. Ändå kan jag dra de parallellerna när jag ser bilder från digital- och storformatsfotografer. speciellt hos nybörjare.
 
KGS skrev:
Menar du att dia skulle vara bättre än att kasta in en hembränd DVD-skiva o köra upp härligheten på en äkta TV?!?

/kg som sett dia... o hoppas att ironi funkar

*He,he. Själv så brukar jag ha familjeförevisning på kamerans skärm, blir sån intim familjekontakt då...*

Larsa/som bara ville påvisa den enorma skillnad som är mellan Dia & dataprojje men gärna vill ha en Barco ändå...
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

Johan Okker skrev:
Är jag inte schysst Janne?

Jodå... Helt OK... ;-)

Johan Okker skrev:

När det finns de som inte är öppna för att kunna själva ha fel...då är debatten snart nere i sandlådan och i praktiken meningslös. Den som inte kan inse att digitalt och analogt är två av varandra oberoende storheter som har sina unika för- och nackdelar är, enkelt sagt, ute och cyklar.

Helt ense med dig. Men med vinklingen att "digitalt och analogt är två av varandra oberoende storheter som har sina unika för- och nackdelar" kan man ju tolka det du skrev tidigare i tråden som att du använder digitalt när det analoga inte orkar med...?

De skäl du anför för ditt digitala fotande är mestadels subjektiva - vilket är helt OK! - och berör i ganska liten utsträckning reella begränsningar hos det ena eller andra systemet...

mvh
Janne, som plåtar digitalt av subjektiva skäl...
 
jpersson skrev:
Ändå kan jag dra de parallellerna när jag ser bilder från digital- och storformatsfotografer. speciellt hos nybörjare.

Hur många nybörjare plåtar i storformat? däremot är det nog så att den stora mängden digitala kameror kommer att generera åtskilliga duktiga fotografer i framtiden. En hygglig digitalkamera inbjuder till att prova, testa o fundera. Vem vet, en o annan kanske t o m vill prova analog teknik o blir biten av det.

/kg som en gång kunde skriva med penna
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Digitalfoto Varför

Loj skrev:
Helt ense med dig. Men med vinklingen att "digitalt och analogt är två av varandra oberoende storheter som har sina unika för- och nackdelar" kan man ju tolka det du skrev tidigare i tråden som att du använder digitalt när det analoga inte orkar med...?

Absolut.
Som jag skrev som svar på ursprungsfrågan så skulle jag som pressfotograf på heltid tveklöst överväga digital utrustning, kompletterad med analog.
Det digitala har sina fördelar vad gäller snabbhet etc. Där orkar det analoga inte med.

Det är verktyg...
 
Senast ändrad:
KGS skrev:
En hygglig digitalkamera inbjuder till att prova, testa o fundera.
Digitalkameror är utmärkta för att testa idéer eftersom man får snabb återkoppling. Däremot så tycker jag att trögheten i den traditionella tekniken inbjuder till mer funderingar än vad den digitala tekniken inbjuder till. Nåja, klockan är sen och jag känner att jag gått i loop. Ni klarar säkert av ert krig utan min hjälp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.