Varför köra det ena eller det andra. själv kör jag båda och är nöjd med det, måste dock införskaffa en diaprojektor så jag får se dians storhet i egen hög person istället för bara via scannern.
Men dataprojektoerna är på frammars och med DLP tekniken så är svartpunkten klart mycket trevligare, dock krävs fortfarande en bra duk och ett mörkt rum, men det är samma för dia. Men innan HDTV projektorerna gjort sitt intåg är dia hästlängder bättre. Men faktum är att 1920x1080 pixlar räcker gansla långt ändå för gemene man. Speciellt om den redan sitter i taket i hemmabion.
Jag tror ändå att tillgänglighet är en viktig faktor, har man alltid en diaprojektor uppställd används den, annars kan många nog dra sig för att dra fram den tror jag. Men en hemmabio projektor finns i regel alltid där. Men som sagt, än så länge är dom inte bra nog.
Andra fördelar med digitalt är direktheten, och för mig, det faktum att jag sitter länge och väl i photoshop och tänker över kompsition, vilket får till följd att jag kan testa olika beskärningar enkelt och på så sätt komponera bättre nästa gång. Vilket också hjälper mitt analoga fotande en hel del där jag inte vill slösa film då den ändå kostar en del.
Men i regel har jag med mig båda kamerorna ut så fort jag ska ut om det inte är rena snapshots jag är ute efter.
Och om man vill ha det på skärm är digitalt överlägset, alla som scannat dia eller negativ har väl svurit i evigheter åt allt detta damm som på något sätt lyckats komma med. Men för dom bilder man verkligen vill göra nåt av så går det ju att ordna.
Samtidigt tror jag att den digitala tekniken har gjort att folk blivit mer intresserade foto i stort, oavsett tekniken. Dom kanske börjar med att köpa sig en digital, och sedan går över till film då dom vill känna på "hantverket". Men faktum är att alla inte har tillgång till mörkrum och då är en scanner och bildbehandlingsprogram en superb sak så folk kan trixa själv och få ut på a4 eller a3 från labben.
Ne, varför allt detta tjabbel, tacka vet jag all teknik. Båda är bra och båda är dåliga. Varför det ena eller det andra. Så gott som all utveckling är bra utveckling. Man använder det man känner för, sen skiter man i vad andra gör. Det är upp till dom.