** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Digitalfoto Varför

Produkter
(logga in för att koppla)
Den egna kontrollen att lätt kunna beskära och ändra.Arkiveringen att lätt kunna söka på en bild bland tusentals.
Överblicken att i datorn kunna snabbt se igenom mängder av bilder.
REDIGERINGEN!! underbart att kunna ha så mycket kontroll över bilden.
Att inget dåligt fotolab kan förstöra negativen.

PS! Jag måste säga att det jag står för med digitalt fotografi gäller DSLR (bra såna)

PIC-ke skrev:
PS! Jag måste säga att det jag står för med digitalt fotografi gäller DSLR (bra såna)

Du tror inte att vi med kompaktdigitaler har lika roligt o samma möjligheter (o dessutom ännu fler)?

bortsett från att byta glas...

PIC-ke skrev:
Den egna kontrollen att lätt kunna beskära och ändra.Arkiveringen att lätt kunna söka på en bild bland tusentals.
Överblicken att i datorn kunna snabbt se igenom mängder av bilder.
REDIGERINGEN!! underbart att kunna ha så mycket kontroll över bilden.
Att inget dåligt fotolab kan förstöra negativen.

Hmm, detta gäller ju även oss med analoga kameror. När väl bilden har skannats har vi också digitala bilder att tillgå som vi kan arkivera och söka efter. Visserligen tappar den digitaliserade bilden i kvalitet gentemot originalet, men ändå. Så kan vi ha kul med det fysiska originalet också..

Väntar naturligtvis på en "kontring" från någon digitalfrälst nu.. ;=)

forstheim skrev:
Hmm, detta gäller ju även oss med analoga kameror. När väl bilden har skannats har vi också digitala bilder att tillgå som vi kan arkivera och söka efter. Visserligen tappar den digitaliserade bilden i kvalitet gentemot originalet, men ändå. Så kan vi ha kul med det fysiska originalet också..

Vi slipper ett jävla jobb med märkning av dia OCH i datorn, sedan så måste man sätta in det i nån typ av arkiv o bla ;)

forstheim skrev:
Hmm, detta gäller ju även oss med analoga kameror. När väl bilden har skannats har vi också digitala bilder att tillgå...

Först säger du att du är analog, sen säger du att du är digital. Du får allt ta och bestämma dig.

forstheim skrev:

Snälla nån det är ju ett hästejobb att scanna in så många bilder dessutom blir mina dia inte så bra som mina 10D bilder i nscannade...jag har ändå använt en duktigt bra scanner.
Skulle titta på dina fina naturbilder som tagits analogt-scannatsin-redigerats-lagts ut men tyvärr hade du inga kritikbilder...synd.

MVH: Nicke .... ;-)

EdwardH skrev:
Först säger du att du är analog, sen säger du att du är digital. Du får allt ta och bestämma dig.

Nej, jag skrev att jag fotograferar med analog kamera och när bilden är skannad har jag en digital bild att tillgå. Du får nog läsa mitt inlägg igen, Edward!

forstheim skrev:
Nej, jag skrev att jag fotograferar med analog kamera och när bilden är skannad har jag en digital bild att tillgå. Du får nog läsa mitt inlägg igen, Edward!

Så du skannar in (läs: digitaliserar) dina bilder?

Vad är då meningen med att ta omvägen via film?

Verkar ganska oeffektivt.

oh jag kom på en grej till...!

Jag har en låda med ca 3500 diabilder som jag börjat att sortera tidsmässigt innan jag ska scanna in dom problemet är att jag har dåligt minne och vad gäller naturbilder tex är det omöjligt att placera dom rätt.Det slipper jag med mina digitala bilder då man har en speciell infofil som berättar datum,tid,slutare,bländare,iso,blixt..mm..mm samt att man kan skriva in egen info och sökord....mycket trevligt.

PIC-ke skrev:
Snälla nån det är ju ett hästejobb att scanna in så många bilder dessutom blir mina dia inte så bra som mina 10D bilder i nscannade...jag har ändå använt en duktigt bra scanner.
Skulle titta på dina fina naturbilder som tagits analogt-scannatsin-redigerats-lagts ut men tyvärr hade du inga kritikbilder...synd.

MVH: Nicke .... ;-)

Ja, vem har sagt att det inte skulle vara ett hästjobb att scanna bilder!? Inte jag..

Så skrev jag också att inlästa bilder tappar i kvalitet vid inscanningen. Det är en STOR fördel med digitalkameran. En av de största enligt mig.

Du har konstaterat rätt Nicke..jag har inga kritikbilder upplagda numera. Det lär dröja ett tag till innan du får se några från mig..men det kommer. Men jag ska ta mig en titt på dina fina bilder så länge.. ;=)

PIC-ke skrev:
Det slipper jag med mina digitala bilder då man har en speciell infofil som berättar datum,tid,slutare,bländare,iso,blixt..mm..mm samt att man kan skriva in egen info och sökord....mycket trevligt.

Men det finns små käcka databakstycken till analoga kameror som håller just de sakerna i minnet... men jag har alltid klurat på hur man parar ihop rätt uppgifter med rätt bild, men det är säkert nåt bra system för det med...

Patentförklaringen är naturligtvis den att det är status att vara digitalfotograf. Det viktigaste är antalet Megapixlar och att kameran aldrig är äldre än ett år.

På något vis käns ressonemanget igen, kan det vara från mobiltelefonerna...?

/Roland som väntar på en 2G kamera och vet att Viggenpiloterna sedan länge åker runt med 9G kameror.

EdwardH skrev:
Så du skannar in (läs: digitaliserar) dina bilder?

Vad är då meningen med att ta omvägen via film?

Verkar ganska oeffektivt.

Japp, om syftet enbart är att köra in bilderna i datorn så kan man se det som en omväg. Men jag har ju även möjligheten att projicera mina bilder på duk, vilket är trevligt. Jag har ju flera olika valmöjligheter med en bild från film.

RolandM skrev:
Patentförklaringen är naturligtvis den att det är status att vara digitalfotograf. Det viktigaste är antalet Megapixlar och att kameran aldrig är äldre än ett år.

På något vis käns ressonemanget igen, kan det vara från mobiltelefonerna...?

En mobiltelefon kan man ha hur länge som helst... men digitalkameran måste uppdateras... har haft samma mobil nu i snart... eh... ja... blev tvungen att byta i våras, men det var BARA för att den förra började glappa o ha sej...

/kg som sneglar på fotofoner...

PIC-ke skrev:
Det slipper jag med mina digitala bilder då man har en speciell infofil som berättar datum,tid,slutare,bländare,iso,blixt..mm..mm samt att man kan skriva in egen info och sökord....mycket trevligt.

Ähh..det kan jag också göra med min analoga. Bara att koppla upp mig mot datorn och läsa in all information från fototillfället. Får med precis allt som du nämner här ovan..och lite till naturligtvis.. :=)

RolandM skrev:
/Roland som väntar på en 2G kamera och vet att Viggenpiloterna sedan länge åker runt med 9G kameror.

Oj nu stack vi ut näsan ;-)

1. Det finns ingen patentlösning
2. Det går att vända på det och säga att det är prestige att använda analogt bara och helst storformat...helst gammal fin hasslare eller dragspelskamera..kanske glasfilm..?krutblixt.

:)

forstheim skrev:
Ähh..det kan jag också göra med min analoga. Bara att koppla upp mig mot datorn och läsa in all information från fototillfället. Får med precis allt som du nämner här ovan..och lite till naturligtvis.. :=)

KOM OCH HJÄLP MIG MED DIA SORTERINGEN!!!

;-)

PIC-ke skrev:
Det går att vända på det och säga att det är prestige att använda analogt bara och helst storformat...helst gammal fin hasslare eller dragspelskamera..kanske glasfilm..?krutblixt.
Eller Leica. Det är fiiiint.
Det finns statussymboler överallt, inom alla områden.

Calle S skrev:
Eller Leica. Det är fiiiint.
Det finns statussymboler överallt, inom alla områden.

Du är inne på en bra linje..

Om vi tänker bilar så kanske de avancerade-amatördigitalsemikompakterna med megapixelrace motsvarar diverse chipstrimmade japanare som sätter respekt med antalet hästar (megapixlar) under huven och hur fort de går eller hur högt de låter när man trampar på gasen

En Leica eller annan kvalitetskamera är mera som klassiska sportbilar som t ex Porsche 911. Stil, klass, elegans och respektingivande i sin upenbarelse. Folk vet vad de går för.

Nåja, det ovan sagda skall kanske tas med en skopa salt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar