Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Continous-läget på R1:an tar ett antal pyttesmå bilder som sätts ihop till en enda stor. Antar att R1V gör samma sak...
 
Trist, hade ju varit en sensationellt trevlig funktion annars.

Så det är väl bara ett modifierat film-läge då som lagrar som ett kollage istället för filmsekvens.
 
Intressant tråd det här, hade i princip bestämt mig för en Panasonic Lumix DMC-FX7, men nu lutar det nog åt en Ricoh R1.

Visserligen verkar FX7-an ta bättre bilder med betydligt mindre CA, och den har en trevlig bildstabilisering, men den kostar mer än dubbelt så mycket...

Men jag undrar samma sak som Robert Hagenström gjort tidigare i tråden, finns det några utförliga tester på R1?
 
nylle skrev:
Visserligen verkar FX7-an ta bättre bilder med betydligt mindre CA, och den har en trevlig bildstabilisering, men den kostar mer än dubbelt så mycket...
Jag är rätt sugen på en FX7 oxå, men det finns flera saker som gör att den går bort:
Dålig batteritid, ingen ordentlig vidvinkel, för långsam, priset är högt.

Fördelarna är attraktiva dock:
Mycket bra bildkvalitét, mycket välbyggd, bildstabilisator.
 
KVICK skrev:
Här finns en mycket utförlig norsk test med testbilder http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=49398&compare_to=&p=1 och här är en till med lite testbilder http://www.dinside.no/php/art.php?id=112531 /Göran

Tack, testet på digit.no var riktigt bra, även om jag inte förstod alla fototermer på norska... ;)

Jo, det blir nog en R1 i alla fall, då får jag mer pengar över till en DSLR att ersätta min EOS 50E.

Det enda jag kommer irritera mig på blir nog den kraftiga vinjetteringen, men man ska väl inte förvänta sig så mycket av en kompaktkamera med en 28-135 lins för under 2000.
 
nylle skrev:
Det enda jag kommer irritera mig på blir nog den kraftiga vinjetteringen, men man ska väl inte förvänta sig så mycket av en kompaktkamera med en 28-135 lins för under 2000.
Särskilt inte när den är endast 2.5cm tjock, imponerande att man kan stoppa in en 4.8x zoom i ett sånt litet hus.
 
nylle skrev:
Tack, testet på digit.no var riktigt bra, även om jag inte förstod alla fototermer på norska... ;)

Jo, det blir nog en R1 i alla fall, då får jag mer pengar över till en DSLR att ersätta min EOS 50E.

Det enda jag kommer irritera mig på blir nog den kraftiga vinjetteringen, men man ska väl inte förvänta sig så mycket av en kompaktkamera med en 28-135 lins för under 2000.

Som du kanske såg i digit.no testet så följer det med en funktion i "CaplioViewer" som heter "Distorsion Correction" den fungerar väldigt smidigt och rättar till viss del bågnande horisonter och vinjetteringar. Korrektionen av vinjetteringen påverkar ju horisontlinjen så det blir att kompromissa i vissa fall. /Göran
 
vet inte vad jag ska tycka om min Richo Capilio R1, jag tycker inte det blir bra bilder med den helt enkelt, tar mest innomhus med den och det blir brusigt tycker jag, jag jämför med min Canon IXUS 400 jag hade innan, den ger mycket bättre bilder tycker jag. Vad tror ni om det, är Canon så pass mycket bättre? Jag bifogar en bild från richon, Nån som upplevt samma?

ISO100, f-stop 3.3, innomhus + blixt, beskuren jpg hög...
 

Bilagor

  • r0010158.jpg
    r0010158.jpg
    31.8 KB · Visningar: 665
Jag tänkte sälja min Ricoh Capilio R1 silverfärgad med 512Mb minneskort SD, om någon är intresserad så hör av dig. Den är ca 1 månad gammal, har gått ca 50 bilder och är i absolut nyskick, pris med 512Mb kort 2290kr + frakt..

/Magnus
 
http://www.blocket.se/view/4158883.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
det känns som en urhålkning av termen megapixels och "gångers zoom", men det är väl bra för då kan ju konsumenterna äntligen fatta att (efter att ha bränt sig då), att det är mer än bara dessa två storheter som spelar roll =)

(Ursäkta om jag postade detta här men jag var bara tvungen att uttrycka mig nånstans och ville inte starta en ny tråd.)

Kram från lilla mig =)
 
Hmm, vad är Ricoh för konstigt fabrikat egentligen?
På DPReview finns varken R1 eller kommande nya modell R1v listad/testad (förutom i nyheterna). Och B&H säljer inte ens Ricoh, eller heter den nåt annat i USA?
Nån som känner till skillnader mellan R1 och R1v frånsett upplösning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.