Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Digitala fickkameror..en analys
- Trådstartare sagan
- Start datum
nylle
Medlem
Intressant tråd det här, hade i princip bestämt mig för en Panasonic Lumix DMC-FX7, men nu lutar det nog åt en Ricoh R1.
Visserligen verkar FX7-an ta bättre bilder med betydligt mindre CA, och den har en trevlig bildstabilisering, men den kostar mer än dubbelt så mycket...
Men jag undrar samma sak som Robert Hagenström gjort tidigare i tråden, finns det några utförliga tester på R1?
Visserligen verkar FX7-an ta bättre bilder med betydligt mindre CA, och den har en trevlig bildstabilisering, men den kostar mer än dubbelt så mycket...
Men jag undrar samma sak som Robert Hagenström gjort tidigare i tråden, finns det några utförliga tester på R1?
sagan
Avslutat medlemskap
Jag är rätt sugen på en FX7 oxå, men det finns flera saker som gör att den går bort:nylle skrev:
Dålig batteritid, ingen ordentlig vidvinkel, för långsam, priset är högt.
Fördelarna är attraktiva dock:
Mycket bra bildkvalitét, mycket välbyggd, bildstabilisator.
KVICK
Aktiv medlem
Andreas här finns en test http://www.letsgodigital.org/en/cam.../26/page_1.html
Och här är en bild tagen med R1an
Och här är en bild tagen med R1an
Bilagor
nylle
Medlem
Jo, jag såg den länkad tidigare i tråden, men tycker den är lite tunn med detaljer om själva bildkvaliteten. Jag saknar dpreviews detaljer om tex vinjettering och CA.
Tack för bilden dock, jag tankade hem de bilderna du lagt upp tidigare i tråden och det var intressant att se hur den klarar sig i "verkligheten".
KVICK
Aktiv medlem
Här finns en mycket utförlig norsk test med testbilder http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=49398&compare_to=&p=1 och här är en till med lite testbilder http://www.dinside.no/php/art.php?id=112531 /Göran
nylle
Medlem
KVICK skrev:
Här finns en mycket utförlig norsk test med testbilder http://www.digit.no/wip4/test_v2.epl?id=49398&compare_to=&p=1 och här är en till med lite testbilder http://www.dinside.no/php/art.php?id=112531 /Göran
Tack, testet på digit.no var riktigt bra, även om jag inte förstod alla fototermer på norska...
Jo, det blir nog en R1 i alla fall, då får jag mer pengar över till en DSLR att ersätta min EOS 50E.
Det enda jag kommer irritera mig på blir nog den kraftiga vinjetteringen, men man ska väl inte förvänta sig så mycket av en kompaktkamera med en 28-135 lins för under 2000.
sagan
Avslutat medlemskap
Särskilt inte när den är endast 2.5cm tjock, imponerande att man kan stoppa in en 4.8x zoom i ett sånt litet hus.nylle skrev:
Det enda jag kommer irritera mig på blir nog den kraftiga vinjetteringen, men man ska väl inte förvänta sig så mycket av en kompaktkamera med en 28-135 lins för under 2000.
KVICK
Aktiv medlem
nylle skrev:
Tack, testet på digit.no var riktigt bra, även om jag inte förstod alla fototermer på norska...
Jo, det blir nog en R1 i alla fall, då får jag mer pengar över till en DSLR att ersätta min EOS 50E.
Som du kanske såg i digit.no testet så följer det med en funktion i "CaplioViewer" som heter "Distorsion Correction" den fungerar väldigt smidigt och rättar till viss del bågnande horisonter och vinjetteringar. Korrektionen av vinjetteringen påverkar ju horisontlinjen så det blir att kompromissa i vissa fall. /Göran
Magnuz
Aktiv medlem
vet inte vad jag ska tycka om min Richo Capilio R1, jag tycker inte det blir bra bilder med den helt enkelt, tar mest innomhus med den och det blir brusigt tycker jag, jag jämför med min Canon IXUS 400 jag hade innan, den ger mycket bättre bilder tycker jag. Vad tror ni om det, är Canon så pass mycket bättre? Jag bifogar en bild från richon, Nån som upplevt samma?
ISO100, f-stop 3.3, innomhus + blixt, beskuren jpg hög...
ISO100, f-stop 3.3, innomhus + blixt, beskuren jpg hög...
Bilagor
Eveningstar
Aktiv medlem
http://www.blocket.se/view/4158883.htm?caller=bkl_s&l=0&c=1&city=0
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
det känns som en urhålkning av termen megapixels och "gångers zoom", men det är väl bra för då kan ju konsumenterna äntligen fatta att (efter att ha bränt sig då), att det är mer än bara dessa två storheter som spelar roll =)
(Ursäkta om jag postade detta här men jag var bara tvungen att uttrycka mig nånstans och ville inte starta en ny tråd.)
Kram från lilla mig =)
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga...
det känns som en urhålkning av termen megapixels och "gångers zoom", men det är väl bra för då kan ju konsumenterna äntligen fatta att (efter att ha bränt sig då), att det är mer än bara dessa två storheter som spelar roll =)
(Ursäkta om jag postade detta här men jag var bara tvungen att uttrycka mig nånstans och ville inte starta en ny tråd.)
Kram från lilla mig =)
maerklund
Aktiv medlem
Hmm, vad är Ricoh för konstigt fabrikat egentligen?
På DPReview finns varken R1 eller kommande nya modell R1v listad/testad (förutom i nyheterna). Och B&H säljer inte ens Ricoh, eller heter den nåt annat i USA?
Nån som känner till skillnader mellan R1 och R1v frånsett upplösning?
På DPReview finns varken R1 eller kommande nya modell R1v listad/testad (förutom i nyheterna). Och B&H säljer inte ens Ricoh, eller heter den nåt annat i USA?
Nån som känner till skillnader mellan R1 och R1v frånsett upplösning?
sagan
Avslutat medlemskap
Den kom till utlämningstället igår (17:de) så jag lär få avin idag så jag kan hämta ut den. *spännande*KVICK skrev:
Fantastiskt då kanske den dyker upp vilken vecka som helst! /Göran
Svart, givetvis