Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Den kom till utlämningstället igår (17:de) så jag lär få avin idag så jag kan hämta ut den.

Grattis. Det är inte utan att vi som följt din väntan tycker lite synd om dig. Nu ska det bli mycket spännande att höra vad du tycker!
 
Tack! :D

Det kommer givetvis vara trasig när jag får den, haha! :D

Nä, det blir nog bra, jag ska ge ett omdöme som fort som möjligt och en mer utförlig rapport senare.
 
Ett första intryck:

Mycket, mycket snabb, precis som utlovat, inte minst autofokusen är imponerande snabb.
Man kan nästan tro att det är en systemkamera, ur den aspekten :D

Det är snygg, särskilt i svart då :D
Mycket god kvalitétskänsla, den känns avsevärt mycket dyrare än vad den är.

Den är riktigt liten och smidig, går utan problem ned i vilken ficka som helst.
Den är i storlek som en tjock mobiltelefon ungefär.

Det är mycket bra att information om bländare och slutartid visas i displayen innan man tar bilden, tydligen är det inte så på IXUS.

Informationen som syns i displayen är mycket bra med histogram och kan varieras, bl.a helt utan info, endast bild m.m.

Så hittils imponerar den ordentligt, nu ska jag ut och plåta med den oxå och som jag är lika imponerad efteråt :D
 
Det regnade och blåste, så det blev en mycket kort utflykt.
Skärpan på objektivet är mycket god.
Här några exempel i 100% utsnitt, blixt, ISO 100:
 

Bilagor

  • 3.jpg
    3.jpg
    41.5 KB · Visningar: 365
Kim: Kanske kunde vara intressant att se samma bild tagen med 20D, bara som referens.
Dvs, samma avstånd, samma brännvidd, ISO, bländare och tid.

Intressant om bilden kunde visa dels upplösning (fina detaljer), och brusnivå (några mörkare partier).
 
müsli skrev:
Kim: Kanske kunde vara intressant att se samma bild tagen med 20D, bara som referens.
Dvs, samma avstånd, samma brännvidd, ISO, bländare och tid.

Intressant om bilden kunde visa dels upplösning (fina detaljer), och brusnivå (några mörkare partier).
Det får bli när vädret blir bättre i så fall.

En annan trevlig sak är att den är fövånsvärt handvänlig för att vara så liten.
Det lilla greppet och de små piggarna för tummen gör verkligen skillnad.

edit: Ytterligare en bra grej är att kameran varnar om man ändrat inställningen när man slår på den.
Den behåller alltså den inställningen man hade senast innan man stängde av den.
 
Senast ändrad:
Det sämsta med kameran jag upptäckt hittils är att batterierna ofelbart åker ut när man ska plocka ur minneskortet.
Får lära mig att hålla emot med ett finger helt enkelt :D

Ingen vidare lösning.
 
Ytterligare en bild tagen vid 28mm, med stativ, ISO 64 (100% utsnitt):

Inget är ändrat i efterhand, skärpeinställningen på kameran är satt vid "normal", gäller samtliga bilder.
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    45.1 KB · Visningar: 504
Jag har testat ricohs programvara som ger möjligheten att justera vinjettering och distorsion bl.a. nu oxå.

Jag tycker det ger mycket bra resultat, programmet är dessutom mycket smidigt och enkelt att använda.

Utmärkt programvara för att justera exempelvis en böjd horisont.

Jag är nöjd oxå med programvaran m.a.o. :D
 
Tack Kim, nu kanske jag lättare får min såld, jag vill ha 2100kr för den och då skickar jag med ett 512mb SD kort sandisk i det priset, den är i absolut nyskick, min är i silver, originalkartong och kvitto ingår...

/Magnus
 
Magnuz skrev:
Tack Kim, nu kanske jag lättare får min såld, jag vill ha 2100kr för den och då skickar jag med ett 512mb SD kort sandisk i det priset, den är i absolut nyskick, min är i silver, originalkartong och kvitto ingår...

Jag kanske är intresserad, vad skulle frakten bli ungefär och var är den köpt? (med tanke på garantin)
 
Den är köpt från Tyskland i December, jag har kvitto från butiken så full garanti gäller, väl inpackad inom Sverige blir portot 115kr, med spårningsnummer och allt... Slå till innan jag ångrar mig kom på att det kanske var väl generöst att skicka med 512Mb kortet... Maila privat för mer info...

/Magnus
 
En annan fråga till Ricoh ägarna

Har någon av er löst problemet att SD-kortet spärras?
Har man väl fotat lite och skrivit några bilder till kortet kan man inte använda kortet som "vanlig" utbytbar minne.
Jag utgick ifrån att jag via minneskortläsare kunde radera fotona och kopiera dit annan data, men icke!!
Markus
 
Ja, jag formaterade kortet i kameran dels för att tömma det och dels för att testa om jag kunde häva spärra - NIX.
Nu brukar jag tömma kortet genom formateringen.
Hittade ingen info om det problemet i handboken heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.