Advertisement

Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis. Någon som sett den nya Polaroid X530 ?
Tydligen den första kompakten med foveon X3 processor.. Verkar somm att sensorn är på 1,8" /4,5 Mpxl. Hittade något om Bränvidden (7,3-21,9)men vet inte vad det blir omräknat till 135 film. Tycker den verkar riktigt lovande.. Enda direkt negativa jag läst är att den tar 5,5 s mellan varje bild.. Ricoh har gjort optiken och det kunde väl vart värre? Känner inte att snabbhet mellan bilder är det jag prioriterar mest så den verkar helt klart intressant. Återstår bara att se om det håller när det börjar komma ut tester.. Tyckte jag läste att den skulle komma ut på den Europeiska marknaden i mars. Säljs redan nu i USA ?

http://www.polaroid-digital.com/site.php?cid=14&lid=1&serid=5&pid=2
 
4,5Mp är ju inte riktigt sant, då den har 1.5Mp x 3 (i tre lager).
Upplösningen kommer knappast motsvara mer än max 3Mp.
 
Läste någonstans att det egentligen skulle motsvara mer än 5 mpxl. efter som att upplösningen skulle bli så hög.. På så sätt att man skulle få ut en högre upplösning på grund av den extrema detaljrikedommen.
Har man en sensor på ex 6 mpxl. som sen är för dålig optiskt så så att detaljer som skulle ta upp 1 pxl tar tre då blir det ju samma effekt som att ta en 2 mpxl bild och förstora den tre ggr. ?

Räknade troligen fel här.. men du förstår min tanke..
Det kan inte vara så att det blir så mycket renare pga. att man slipper interpoleringen?
 
FOTO bland andra har testat foveonsensorn och den har visat sig ge bättre upplösning i förhållande till de färdiga antalet pixlar.

SD 10 som ger en bild på 3.4Mp har en upplösning i klass med 6Mp kamerorna, men inte på långa vägar de 11Mp som sensorn (sensorerna) totalt har (3.4 x 3).
 
jo, just ja..låter bakant nu när jag läser det..
3 mpxl skulle lätt räcka för min behov..
Ingen aning om brännvidden? eller hur man räknar om den?
Skulle gärna se en vidvinkel ner mot 18-20 mm Men de skulle knappast sälja bra till den stora massan..
 
Det står ju inte storleken på sensorn, då kan man ju inte heller veta hur man ska räkna om.
 
Läste någonstans vilken det var.. det var samma storlek som sitter i Canons A serie mellan A70-A95

Tror den betecknas 1,8 " eller nått..


Kan varit DP-review jag läste det på btw.
 
Vilken Richo?

Kim, förstod det som som du har varit/är ägare till en Richo.
Funderar på att komplettera min 300D med en "fickkamera". Vilken Richo rekommenderas R1, R1v eller R2.
R2 säljs för 3.300 kr. Om man vill åt 28 mm läget, bör jag överväga någon annan modell i denna prisklass?
 
Har hört att många har haft stora problem med att Ricoh håller dålig kvalitet på sina kameror. Cyber fick...innan de slutade sälja dem, serva ca 50% av alla sålda....minst en gång. Vad är erat intryck?
Är sugen på en R2 för prestanda/pris. Annar kommer ju en dräpare snart, nämligen Panasonic DMC-LX1.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX1B

Fast den har ett helt annat prisläge.
 
Jag har en R1v och visst är det trevligt med en snabb kompakt kamera med motsvarande 28mm brännvidd men kameran har för många nackdelar för att jag ska tycka att det är ett bra köp. Flera mjukvarubuggar som Ricoh inte verkar vilja åtgärda är nog det jag tycker är mest allvarligt. I övrigt är det alltid jobbigt att ha en helmanuell kamera efterssom den inte alltid gör som man vill och det är då svårt att göra något åt det.

//Erik
 
Jag har en R1v sedan en tid tillbaka och det som stör mig mest är kamerans uppförande vid lâg batterispänning. Lâsningar, konstigt utseende pâ displayen mm o ändâ indikerar batterisymbolen att det är kraft kvar i batteriet.

Fördelarna är ju litet format, hârt skal coh snabb kamera.
För att ha med i fickan överallt är den helt OK, önskar bara en fix för beteendet vid batterislut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.