Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digitala fickkameror..en analys

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som vet vilken av de små Canon kamerorna som är bäst bildkvalité på? Har funderat på Canon Ixus i eller Canon Ixus 430/500, Canon Ixus i har ju fast optik och bilden borde väl bli bra på den?

/Magnus

Magnuz skrev:
Någon som vet vilken av de små Canon kamerorna som är bäst bildkvalité på? Har funderat på Canon Ixus i eller Canon Ixus 430/500, Canon Ixus i har ju fast optik och bilden borde väl bli bra på den?

/Magnus

Jag var supernöjd med min Ixus 500 som jag sedan bytte ut mot S70. Hade aldrig problem med 500, men Ixus 40 borde nog vara ett intressant val idag...

Mitt exemplar vinjetterar i det vidvinkligaste läget (28mm). Enligt alla tester tycks detta vara så på alla exemplar. Jag har inte undersökt när vinjetteringen upphör. Jag får återkomma med detta. Som Kim skrev tidigare följer det med en programvara för korrigering av vinjettering och krökta horisonter.

Bilden nedan är tagen med ca 110mm.

/Göran

Bilagor

• mone_forum.jpg
    mone_forum.jpg
    42.4 KB · Visningar: 432
Att det förekommer vinjettering är jag helt på det klara med. Det jag klurar på är om den är olika stor i olika hörnen. I det norska testet var den _mycket_ värre i det övre vänstra hörnet än i det högra. Samma sak med skärpan.

Visst finns det vinjettering vid 28mm, men den är inte kraftig, iaf inte på min R1.

Övre vänsterhörn av en bild tagen med 28mm f/3.3 (full öppning):

Bilagor

• v1.jpg
    v1.jpg
    40.4 KB · Visningar: 406
Längst ut i hörnen blir skärpan mycket svag, japp.
I övrigt är skärpan mycket god.

100% utsnitt, övre vänstra hörn (28mm, full öppning):

Bilagor

• 28mm.jpg
    28mm.jpg
    41.5 KB · Visningar: 398
Den verkar trevlig.
Tycker inte om sökare på kompakter.. Fotar hellre vid benet utom vid nära porträtt.
Dessutom lite snabbare än R1v?
Återstår bara att se hur länge det dröjer till den börjar säljas av ex. Technikdirekt?
Verkar som att Laddare å acc ingår, bra att få med, bara inte prishöjningen är orimlig.
Är det säkert att den blir dyrare?

Att de tagit bort den optiska sökaren är knappast någon förlust, den är i princip oanvändbar.

Priset kan mycket väl hamna på samma som R1, om inte på en gång så strax efter.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar