Annons

Fuji X-Pro1 bra vs. Sony NEX-objektiven dåliga

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt riktigt men TS har väl pratat mest om kantskärpa om jag inte helt läst fel. Leica kanske klarar sig hyfsat där med :).

Ja, fast kanterna med framför allt en del vidvinklar från Leica blir inte så roliga på en NEX-7, med ett rätt extremt färgstick. Fungerar av någon anledning mycket bättre på NEX-5N.

Sen vete tusan om det är ett argument för Sony att det går att köra Leicaobjektiv på den, eftersom det går på Fujin också (fast inte ännu) :)

Konica gjorde säkert en del bra objektiv på sin tid (och framför allt gjorde det Hexar-kompakten som var riktigt bra), men de liksom Ricoh såg åtminstone jag lite snett på när det begav sig - kamerahusen var allt annat än roliga.

För min del var New F1 drömkameran på 80-talet - Nikon F3 var inte alls i min smak med sin lilla fåniga display i sökaren och batteriberoende (däremot tyckte jag mycket om F2 som jag använde rätt mycket när jag började jobba som fotograf). Olympus kameror var också helt OK, och de hade ett stort system med i princip samma utbyggnadsmöjligheter som Canon och Nikon (fast få köpte dessa specialprylar). Minolta var trista ända tills de släppte 7000 med AF :)

Det finns ett antal andra Hexanon som också är riktigt bra.
Är det något jag annars generellt varit lite skeptisk till är just det objektivutlåtanden i tidningar och på testsiter och ännu värre är det där allmänheten lämnat omdömen om olika objektiv. Speciellt när det gäller modernare AF-objektiv. De kan ju ha fått både kanonpress och lyriska användarutlåtanden från vissa, men när man sedan möter verkligheten med en AF som i värsta fall inte funkar så spelar det ju ingen som helst roll om objektiven i fråga så skulle haft 5 i betyg. Även jag har fått några sådan riktiga citroner själv och tidvis helt övervägt att lägga ner allt vad foto heter p.g.a. allt kamerastrul med speciellt AF. Jag har haft mer kamerastrul under perioden från 2005 till idag än jag haft mellan 1965 till 2005 med mina gamla analoga kameror.

Lennart Aspman skrev just imail om en Zeiss zoom som varit inne fyra ggr på justering (2 i Sverige och två i Frankrike) men trots det var fullständigt olinjär och måste kompenseras hela 7 snäpp med microjustering innan den blev OK på en enda brännvidd. Så brandnames betyder inte nödvändigt vis ett skit när man står där.

Jag har emellertid nyligen testat ett 15-tal Konica Hexanon och det är väl endast ett par av dessa exv. 52mm/1,8 som väl inte kunde mäta sig med de övriga. Sedan finns det ju andra brister som kan dra ned betyget som exv. känslighet för ströljus och i en del fall CA m.m. Men mitt bestående intryck är att de ofta är bättre än de A-mountobjektiv jag har sedan tidigare och som sagt, bara det faktum att man med MF och de fokushjälpmedel man har i alla NEX i högre grad får verklig kontroll över skärpeplanet med objektiv som är gjorda för MF är obetalbart. Fokusera för hand med AF-objektiv som inte är gjorda för uppgiften är betydligt svårare, särskilt när man blivit äldre och ser sämre speciellt i sämre ljus.

Även om automatik är inte alltid att föredra så är det det enda praktiska alternativet med många DSLR. De små mörka sökarna har ju ofta gjort MF till ett icke val.

En annan kvalitetsaspekt är ju den fina mekaniska kvaliteten som om den jämförs med dagens ofta är förbluffande bra. Hur många moderna objektiv (billiga som dyra) har jag inte sett med "dinglande" sladdriga linselement utan vidare precision. Den andra faktorn (som jag tycker betyder ganska mycket i detta sammanhang) är att dessa äldre manuella objektiv, i princip utan undantag är betydligt mer kompakta är dagens. Inte minst Sonys egna och deras Zeiss är ofta groteskt stora i en jämförelse och det har långtifrån alltid att göra med att de skulle vara ljusstarkare.

Jag tror att fler och fler som kör NEX kommer upptäcka hur väl dessa manuella gamla godingar (oavsett tillverkare) passar ihop med just NEX och de inbyggda fokushjälpmedel som finns i just dessa kameror. Som jag ser det är just dessa hjälpmedel och möjligheten att inte vara begränsad till Sonys E-mountobjektiv, några av de viktigaste orsakerna till att jag köpte en NEX.

Har sprungit runt på lunchen idag med en Konica Hexanon 40mm f1.8 på min NEX-7 och är klart imponerad, även om jag inte tankat in bilderna i datorn än verkar den prestera ganska ok även på vidöppen glugg där bakgrundsoskärpan är som störst (och krämigast).

Här är dock ännu en recension på Sigma 30mm f2.8 som, precis som bilderna i Mike Kobals blogginlägg, visar att den verkar vara skarp från hörn till hörn på NEX-7 även på f2.8, så det är nog gluggen som känns intressantast för mig för tillfället. Känns som att Sigma kan ha en riktig vinnare där.
http://www.dpreview.com/articles/4560015991/sigma-30mm-f28-on-the-nex-7

(det som Thore postade tidigare var ett test på m43-fattningen, men SLRgear verkar gilla gluggen även där)

Konica gjorde säkert en del bra objektiv på sin tid (och framför allt gjorde det Hexar-kompakten som var riktigt bra), men de liksom Ricoh såg åtminstone jag lite snett på när det begav sig - kamerahusen var allt annat än roliga.

För min del var New F1 drömkameran på 80-talet - Nikon F3 var inte alls i min smak med sin lilla fåniga display i sökaren och batteriberoende (däremot tyckte jag mycket om F2 som jag använde rätt mycket när jag började jobba som fotograf). Olympus kameror var också helt OK, och de hade ett stort system med i princip samma utbyggnadsmöjligheter som Canon och Nikon (fast få köpte dessa specialprylar). Minolta var trista ända tills de släppte 7000 med AF :)

Kan bara hålla med. Konica fanns bara inte på kartan för mig heller, men jag har ändrat uppfattning om deras objektiv efter att ha testat ordentligt själv. Olympus var alltid varit min favorit annars men jag fattade inte det själv innan jag hade gått och köpt en Pentax istället av något dunkelt skäl och blev med den för den var fullständigt oförstörbar.

Ricoh samma sak men jag har faktiskt haft två digitalkompakter som varit fantastiskt fina. Så jag har inget emot Ricoh Ricoh är annars innovativa och lite som Sony i det att de ofta går sina egna vägar. Numera kan man ju dessutom koppla på Leicaobjektiv även på en Ricoh-systemkamera med adapter och det är väl inte så dåligt.

När det gäller Konica och Hexanon så är det ju så att väldigt få idag verkar ta Hexanon-objektiven på riktigt allvar och det gör väl inte många här heller trots att det är lite kul att det inte var Canon och Nikon som hamnade i topp i denna lilla MTF-statistik som jag refererade - trots att vi ju alla vet att det inte är möjligt utan att det blivit fel någonstans... Det gjorde man väl heller inte på 80-talet när systemkameratillverkningen gick i graven och kanske inte tidigare heller. Det som är bra med det är att det just nu är oöverträffat billigt att köpa på sig de modeller som är riktigt bra, så folk får gärna fortsätta att vara skeptiska mot Konica-grejor för min del.

Så jag slutar med att understryka att Konica Hexanon ska ni veta är verkligen inget för er men det finns en massa Pentax-M, Minolta Rokkor, Olympus Zuiko, Zeiss, Leica och andra som är mycket bättre :). ...men ni köper säkert inget det inte står Nikon eller Canon på i alla fall så då slipper vi ju garanterat att buda på samma grejor och alla blir glada..

Ja, fast kanterna med framför allt en del vidvinklar från Leica blir inte så roliga på en NEX-7, med ett rätt extremt färgstick. Fungerar av någon anledning mycket bättre på NEX-5N.

Sen vete tusan om det är ett argument för Sony att det går att köra Leicaobjektiv på den, eftersom det går på Fujin också (fast inte ännu) :)

Just nu har NEX 7 rykte om sig att ha kamervärldens bästa APS-C-sensor. Det är bara därför det är ett argument för NEX men det ändrar säkert på sig imorgon. En estet skulle säkert köpa en Fuji istället för den är ju bara snyggare.

Har också sett att en del Leica-objektiv med korta brännvidder inte verkar trivas ihop med NEX. En del passade väl inte ens rent fysiskt för de hade utstickande delar som inte heller funkade ihop med huset. Trots det är intresset mycet stort för den kombon Leica-NEX och man lär sig säkert vilka grejor som är kompatibla.

Upptäckarglädje med antika manuella objektiv

Intill att vi ser en spegellös FF135 kamera (Leica M9 räknas inte, har ju ingen Live View pga CCDn), så torde Canon EOS-5D vara den kamera som bäst utnyttjar de antika manuella objektiven från film-eran. Med en 24x36mm sensor, så bibehålles ju objektivens bildvinkel. Visserligen behövs adaptrar, sådanna med chip finns ju till ett flertal, t.ex. Olympus OM, Nikon,...

Ännu har jag inte sett några chip-försedda adaptrar till NEX, MFT?

APS-C är annars en rimlig kompromiss tillsammans med gamla småbildsobjektiv, där framför allt NEX-7 utmärkt sig med populära funktioner för att optimera dessa möjligheter.

(Micro) Four Thirds är tristast att använda med antika objektiv, då alla gamla vidvinkelobjektiv blir normaler eller korta teleobjektiv, till skillnad mot ursprungligen film.

Kanske är den mindre APS-C sensorn i relation till 24x36mm också lämpligare map. telecentricitet. Kikar man t.ex. på det populära Konica Hexanon AR 40 mm / F1.8, så ser man att även det bakre linselementet har en förhållandevis stor diameter, vilket torde ge en generös ljuskon även in mot en bildsensor.

Jag har själv bl.a.ett Hexanon 40mm/F1.8 och ett OM Zuiko 21mm/F3.5, som väntar på att nån gång användas med en spegellös APS-C eller FF135. Inte lika kul idag på en MFT-sensor.

http://www.buhla.de/Foto/Konica/Objektive/e40_18.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Lens_mount
http://en.wikipedia.org/wiki/Dandelion_chip

Intill att vi ser en spegellös FF135 kamera (Leica M9 räknas inte, har ju ingen Live View pga CCDn), så torde Canon EOS-5D vara den kamera som bäst utnyttjar de antika manuella objektiven från film-eran. Med en 24x36mm sensor, så bibehålles ju objektivens bildvinkel. Visserligen behövs adaptrar, sådanna med chip finns ju till ett flertal, t.ex. Olympus OM, Nikon,...

tja, jag kör minolta och t2 till 5DmkII för närvarande.

Men Minolta adaptern innehåller en lins som gör något konstigt med bilderna. T2->Minolta->EF ger mörk ring runt 400mm tele, med T2->EF blir det en riktig bild. Med 28mm Minolta blir det istället rena lensbaby effekten istället för mörka hörn.

För övrigt är 400mm 6.3 helt underbar, ett svart rör med optik i. Inget extra, bara precis det man behöver. Känns helt underbart och tämligen lätt trotts att det är enormt.

Just nu har NEX 7 rykte om sig att ha kamervärldens bästa APS-C-sensor. Det är bara därför det är ett argument för NEX men det ändrar säkert på sig imorgon. En estet skulle säkert köpa en Fuji istället för den är ju bara snyggare.

Jag har sett recensioner som säger att Fujin har den bästa APS-C:n - och det från folk som gillar NEX också. Sonyn har 50% fler pixlar, men i och med att Fujin saknar AA-filter kompenserar det i viss mån upplösningsmässigt. Det verkar också som om Fuji lyckats bra med sitt knasiga färgfilter, men tyvärr medför det också att det ännu inte går att konvertera råfilerna i Lightroom/ACR.

Jag tycker inte Fujin är så jättesnygg - X100 är klart snyggare. X-Pro1 är så väldans ... umm... svart.

Möjligheten att använda optisk sökare med vissa brännvidder är klart trevligt med Fujin, men avsaknaden av focus peaking kommer att göra den betydligt långsammare i hanteringen av manuella objektiv.

Bra vidvinkel?

För ca 6000sek så tycker jag personligen inte att Fujifilm XF18mmF2 R är så mycket till en juvel...ingen direkt imponerande kantskärpa,lider av kraftig CA ut mot kanterna och väldigt känslig för flare.

XF60mmF2.4 R Macro verkar däremot riktigt bra förutom att den verkar lida av interna reflektioner vilket kan vara ett stort problem under vissa förhållanden.

Men visst jag håller med om att Sony imponerar inte med utbudet av optik till Nex-systemet...det enda objektivet som riktigt matchar Nex-7an är Zeiss 24mm/f1,8 men den är samtidigt väldigt dyr....Sony 50mm/f1,8 är riktigt bra förutom att kantskärpan inte är på topp vid dom största bländarna.

Flare verkar vara ett jätteproblem även för 23mm i X-100. Man måste nog alltid köra med motljusskydd.
Man blir besviken på att kantskärpan hos 18mm inte förbättras tydligare från f/2 till f/5.6. Fördelen med en spegellös systemkamera är ju framför allt att vidvinklarna kan bli små. Någon annan vidvinkel som är både liten och bra?

Jätteproblem med flare?

Flare verkar vara ett jätteproblem även för 23mm i X-100. Man måste nog alltid köra med motljusskydd.
Man blir besviken på att kantskärpan hos 18mm inte förbättras tydligare från f/2 till f/5.6. Fördelen med en spegellös systemkamera är ju framför allt att vidvinklarna kan bli små. Någon annan vidvinkel som är både liten och bra?

-Men väl knappast värre än på en extrem vidvinkelzoom som ju i sammanhanget har en vida större och mer sfäriskt utformad frontlins, se t.ex. Nikkor AF-S 14-24/F2.8 G ED, Olympus ZDED 7-14mm/F4 eller Panasonic Lumix G 7-14mm/F4. Trots deras visserligen diminutiva fast monterade solskydd, så är det ändå nästan lönlöst att undvika att solens strålar träffar frontlinsen, med ströljus som ett brev på posten. Först då kan man snacka om jätteproblem...

Ref:
http://www.dslrmagazine.com/images/...7-X-Pro1/Graf-X-Pro1-up/XF-18-02-reso-550.jpg

Jag har sett recensioner som säger att Fujin har den bästa APS-C:n - och det från folk som gillar NEX också. Sonyn har 50% fler pixlar, men i och med att Fujin saknar AA-filter kompenserar det i viss mån upplösningsmässigt. Det verkar också som om Fuji lyckats bra med sitt knasiga färgfilter, men tyvärr medför det också att det ännu inte går att konvertera råfilerna i Lightroom/ACR.

Jag tycker inte Fujin är så jättesnygg - X100 är klart snyggare. X-Pro1 är så väldans ... umm... svart.

Möjligheten att använda optisk sökare med vissa brännvidder är klart trevligt med Fujin, men avsaknaden av focus peaking kommer att göra den betydligt långsammare i hanteringen av manuella objektiv.

Det är en massa gungor och karuseller :). Jag har en kompis som har en X100 och jag visste att jag inte ville ha något sådant för det är längesedan jag vande mig av med min Zeiss Icon Contina som jag hade på 60-talet.

I övrigt med alla dessa adapters så är ju valet ganska fritt så länge vi pratar APS-C stora sensorer för min del. Att jag råkat köpa på mig 5 Hexanon är Mats fel som lät mig testa en hel hög av dessa. Ett antal är som sagt bra och fördelen med Konica Hexanon är att det är ett av de system som har absolut kortast avstånd mellan objektivfattning och filmplan/sensorplan vilket gör att adaptern inte behöver bli så stor. Det är ju en fördel om hela längden adapter+objektiv inte blir alltför lång. Med de korta kompakta Hexanon-objektiven så blir helheten hyfsat kompakt.

En NEX blev det för sensorn och Tri Navi-systemet, som gör hanteringen mycket bättre än jag någonsin upplevt någon av mina tjockkamerors hantering. Fokuspeakingen förstod jag nog inte fullt ut hur bra den var innan jag prövat den på allvar med helt manuella objektiv. Jag hade med mig NEX:en på min semster i Tanzania i januari men då hade jag inte ens peakingen påslagen utan körde helt med Sony-adaptern och mitt Sigma 17-70mm i AF-läge.

Absolut så, och Konica har definitivt inte gjort bättre objektiv än sina japanska konkurrenter gjorde, de hade några enstaka som utmärkte sig, precis som de andra tillverkarna.

Japan står det på alla mina Konica objektiv och kameror, så de är väl också japanska.
tycker det är fantastiskt att de presterar så bra, fint byggda är de också och passar perfekt till NEX tack vare formfaktorn, det korta rregisteravståndet och bländarinställningen.

/Mats

Japan står det på alla mina Konica objektiv och kameror, så de är väl också japanska.
tycker det är fantastiskt att de presterar så bra, fint byggda är de också och passar perfekt till NEX tack vare formfaktorn, det korta rregisteravståndet och bländarinställningen.

/Mats

Behöver du att man skriver extra tydligt för att du ska förstå? Undantog tyskarna genom att skriva så, var det fel?

Bättre objektiv i sikte?

- Är det någon som sett en Sony 'lens roadmap'?
- En 'wide angle zoom' ser ut att vara först ut på tur, vilket är förståeligt, då över huvudtaget inget vidvinkligt finns tillgängligt för NEX, om man undantar pannkakan.

Beträffande Fujifilms läckta 'lens roadmap' med tre fasta och tre zoomar, men dementerats har den visserligen inte gjorts:

Fujifilm 2012:
■14mm f/2.8
■18-72mm f/4.0 with Image Stabilization

Fujifilm 2013:
■28mm f/2.8 pancake
■23mm f/2.0
■72-200mm f/4.0 Image Stabilization
■12-24mm f/4.0 Image Stabilization

Även Samsung jobbar energiskt på, framför allt med ytterligare några fasta objektiv och zoomar i premium-klassen.

Med ovanstående satsningar på nya objektiv verkar det tydligt att Fujifilm, Samsung & Sony, alla tre har ögonen på entusiast-segmentet för APS-C. Det skall bli intressant att se vilken utmaning främst den här APS-C trion så småningom kommer att ge Canons & Nikons fortsatta utbud av klassiska DSLR? Tveklöst är en CSC billigare att tillverka, men är en sådan ännu tillräckligt bra relativt en motsvarande DSLR för entusiastsegmentet?

Ref:

Ja och många andra också, vet jag svarar ja på den frågan redan idag. Jag har nog bestämt mig för att aldrig mer köpa en fetkamera. Tycker den håller mycket bra NEX 7:an på alla plan som är viktiga för mig. Bildkvaliteten är det få APS-C-kameror som matchar idag. Den är t.o.m. en aning bättre än Sonys fetkamera A77 om man kör med rakt blås till sensorn genom att använda E-mountobjektiv eller manuella äldre objektiv med adapter (i mitt fall Konica Hexanon och i andra fall Leica, Zeiss, Olympus Zuiko, SMC Pentax-M eller Minolta Rokkor eller för den delen Sonys första A-mountadapter utan fast spegel.)

Med den nyaste Sony-adaptern med fast spegel i så får man dessutom snabb fasdetekt AF och microjustering och då har man det bästa av båda världar och nästan en A77 om man nödvändigt måste ha ett större ekipage. Kniper det så har man den vägen tillgång till alla A-mountobjektiv (dock i de flesta fall utom med en del Sigma-modeller, så har man ingen bildstabilisering).

Så när det gäller objektivfrågan, så går den att hantera på olika sätt tills Sony fyllt E-mounthålen. För oss som är allergiska mot AF-problem och till största delen prioriterar optiskt kvalitet och kontroll över var skärpan hamnar istället för som brukligt bara fokushastigheten, så behöver inte heller fler nya högpresterande E-mountobjektiv nödvändigtvis vara av större intresse, om de inte kommer till priser som gör att konsumenterna har råd att efterfråga dem.

De ska ju ge så stora mervärden att de kan rättfärdiga ett byte från optiskt jämförbara manuella alternativ till en bråkdel av kostnaderna för vad dessa nya objektiv kostar. I många fall har ju folk dessutom dessa gamla fina objektiv sedan tidigare och räknar ingen kostnad alls som alternativkostnad eller möjligen några hundralappar för en adapter. Det blir svårt att toppa detta särskilt kombinerat med den fina innovativa fokushjälpen i NEX-husen som helt omdefinierat förutsättningarna för fotografering med manuell fokusering.

Min NEX har jag alltid med mig. Jag hade däremot inte alltid med mig mina fetkameror tidigare.

Bättre att min bästa kamera alltid är med dig än att den värmer bokhyllan! Det är en stor befrielse att slippa släpa på "fetutrustning" som dessutom inte ens ger ett bättre resultat rent tekniskt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar