Annons

Digital Dynax 7 Officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vadå Dynax 7?
Den finns ju redan!
Är det inte en digital version, bör väl då heta
7D!

Äntligen säger säkert många!

Men det som har förvånat mig nu i flera månader, efter att ha läst och bidragit med inlägg, är ändå
att så många har varit rädda för att den nya Minolta D-SLR INTE SKULLE ANVÄNDA SIG AV DEN TIDIGARE DYNAX OBJEKTIV FATTNINGEN?
Nu blev det inte så!
Hur kan man bara tro detta, skulle Minolta vilja gräva sin egen grav?
Säkert är oxå, inom en snar framtid kommer det billigare versioner, som någon nämnde tidigare,
5-4-3, Minolta har tidigare lanserat sina kamera modeller på det sättet!
6Mp kan tyckas lite, men är det inte signalbehandlingen inne i kamerahuset som bidrar till om bilden blir godkänd eller perfekt?
Inom ett år är säkert bild-sensorn ännu kraftfullare!
AS är verkligen en smart idé, blir nog plankad av de övriga!
Med en glimt i ögat och samtidigt tar jag skydd,
- nu kommer säkert Canon och Nikon ägare sälja sina utrustningar, för att köpa något ännu bättre .....,ha-ha!
 
KGS skrev:
sätter min femma på ett pris på runt 10.000 för huset... kanske mindre...

Ooo.. hoppas att du har rätt! ush vad fattig jag skulle bli då. Älskar min nuvarande dynax har med den överallt! Och datanörd som man är så skulle ju ett digitalhus passa superbra! *hoppas* Det skulle vara jobbigt om det glider in runt 15-20000 som dom andra gjorde när dom va nya. (10D D100 och dom)
 
Någon som vet i detalj hur AS fungerar?
I A1/A2 så används ju ett prisma, så sensorn kan kompensera sin position i realtid. I en spegelreflexkamera går ju inte det.
Så, tänk om Dynax7D har ett prisma istället för spegel?
Eller, kan det t.om. bli så att AS aldrig syns igenom sökaren utan bara är aktiverat när ett kort tas?
Någon?
 
http://forums.dpreview.com/forums/r...message=7629966
Läs den alla, den var tänkvärd!
Minoltas marknadsavdelning kanske tog en inte riktigt färdig kamera, hos utvecklingsavdelningen, utan deras godkännande, vem vet?
Den digitala världen verkar hysterisk och uppskruvad!
Utvecklingen går rasande fort, till konsumentens bästa, fasen heller!
Du måste byta till ett komplett nytt khus, när bild-sensorn är föråldrad, efter en kortare tid (1år)!
Digitalt är billigare att använda, säger tillverkarna!
Hur går det ihop, när du måste investera i nytt khus vid varje ny utveckling av det digitala khuset?
Ditt tidigare föråldrade khus har rasat i pris,
ekonomisk idioti för amatör fotografen, inte för yrkes fotografen, han betalar som bekant INTE SIN UTRUSTNING SJÄLV!
Om så är fallet, kommer gällande avskrivningsregler naturligtvis att gälla, dvs. kameran är nödvändig för verksamheten, helt OK!
Varför får vi inte, snarast möjligt, ett khus med utbytbar bildsensor, från någon av de stora tillverkarna?
De närmaste åren kommer tillverkarna att göra goda affärer på sina digitala khus, men sedan, efter säg fem år, då är konsumenten så mätt på att ständigt byta khus, försäljningen går mycket trögt!
Så var det i data världen, hetsjakt på snabbare processorer en tid, därefter en svacka i försäljningen, många företag gick därför på knäna, faktiskt!
Jämför det analoga khuset!
En släkting till mig, köpte sin Leica M-modell redan, 1950, (M-modellen har funnits längre än så tillbaka, blivit förbättrad till den senaste modellen idag 2004!), detta khus är det enda khus och några objektiv han har köpt!
Khuset fungerar fortfarande alldeles utmärkt, med den senaste teknologin på filmbasen, det du kan köpa idag 54 år senare!
Leican var svindyr vid inköpet, visserligen, engångskostnad, men det digitala khuset efter alla byten i framtiden, lär bli mera än svindyr!
Vågar du då, efter några år, titta tillbaka på hur mycket du egentligen har lagt ner på alla byten av khus?
Jag är inte emot den digitala kamera världen, tvärtom, en strålande idé, direkt en följd av datautvecklingen, men kom med ett khus, som du kan använda i flera år, bara byta det som ändrar sig i takt med utvecklingen!
 
larsborg skrev:
Du måste byta till ett komplett nytt khus, när bild-sensorn är föråldrad, efter en kortare tid (1år)!

Varför måste du det?

Det behövs givetvis inte..många som fortfarande plåtar med D30 (3mp) och D60/10D/D100/S2-pro (6mp) lär det vara många som behåller i ett antal år..flera kommer behålla dem tills de är helt utslitna t.o.m

Jag skulle inte kalla D30:s bildsensor för föråldrad (trots det låga antalet pixlar) bildkvaliten är mycket hög och närmast brusfri.

Vill man ha det senaste så får man betala..men det är knappast ett måste!

Angående jämförelsen med PC så hade jag min första i 4 år, den andra i 3½ år..och denna jag har nu kommer jag ha minst i 3 år.

Anledningen att det blir just 3 år är för att det kommer ny "personal-PC" vart tredje år...annars hade jag nog väntat något år till.
 
Senast ändrad:
En from förhoppning... alla trådar verkar leda in på analog vs digital...

Men inte måste man byta hus varje år bara för att det kommer nya som är bättre. De som sitter med 10D lär inte hetsa upp sej särskilt mycket över vare sej 300D, D70 eller Minoltas D7 (eh? finns inte den redan) de kan lugnt sitta under sin korkek o sniffa på sina fina objektiv. De husen kommer att producera liiiika fina bilder år 2030 som de gjorde år 2003... precis som den omtalade Leican har gjort...

Ja, jag tror t o m att Aette kommer att producera bilder om 10-12 år, även om hon då är adopterad av nån annan...
 
De husen kommer att producera liiiika fina bilder år 2030 som de gjorde år 2003... precis som den omtalade Leican har gjort...
Tveksamt när det gäller så lång livslängd. Elektronik åldras inte alltid med charm och alla kameror är inte byggda som "stridsvagnar". Hur mycket "stryk" tål bildstabilisatorn i D7? Finns det reservdelar efter 10 år? Kameran kan ju få andra ålderkrämpor som påverkar bildresultatet negativt.
 
masur skrev:
Tveksamt när det gäller så lång livslängd.

Du kan mycket väl ha rätt, en Leica är ändå en Leica, men även de har prånglat ut nya modeller utan att den gamla blivit dålig. Sannolikt kan en mycket väl omskött helmanuell mekanisk kamera hålla hur länge som helst, speciellt när det finns entusiaster som det gör kring Leica.

Minolta är inte lika kultigt, men tusan vet om inte Canons första DSLR kameror kommer att få folk att bilda små obskyra sekter i framtiden, där man samlas i fullmånen o byter reservdelar med varandra. Om de inte redan gjort det ;-)

/kg som känner respekt för märket Leica
 
KGS skrev:
/kg som känner respekt för märket Leica

Leica är väl inget märkligt...tillverka/sälja svindyra grejer som håller länge är väl inget att bli imponerad av?

Att kunna tillverka/sälja billiga grejer som håller länge skulle vara imponerande därimot.

/Kim som ser Leica som vilket annat märke som helst...fast dyrare
 
Njae, på nåt vis e ändå Leica kamerornas Rolls Royce i min värld, men jag kan ha blivit påverkad av min fotolärare på högstadiet som alltid sa Leica med darr på rösten och tårar i ögonen. En sån skulle han köpa när han fick råd. Undrar om han fick det...
 
bjornt skrev:
Någon som vet i detalj hur AS fungerar?
I A1/A2 så används ju ett prisma, så sensorn kan kompensera sin position i realtid. I en spegelreflexkamera går ju inte det.
Så, tänk om Dynax7D har ett prisma istället för spegel?
Eller, kan det t.om. bli så att AS aldrig syns igenom sökaren utan bara är aktiverat när ett kort tas?
Någon?
Sensorn i D7 har flytande upphängning och flyttas alltså i ett plan med skakningarna. Det syns förstås inte alls i sökaren eftersom den är helt optisk.
 
Ok, det låter rimligt.
Vi får hoppas att AS'en fungerar lika bra som hos A1'an.. Rimligtvis så borde det väl krävas större justeringar av sensorn (då den är större), vilket ställer helt andra krav på drivmekaniken.
Fast jag hade varit glad även om den bara presterar 1 steg. Ljusstark optik finns ju i överflöd nu =)
 
Michael Johansson skrev:
Hur skulle man kunna använda displayen som sökare?

Det är precis det någon kameratillverkare ska lösa för att locka till "uppgradering". Vi som är vana vid riktiga digitalkameror går inte på såna där b-lösningar.

Däremot kan de förstås locka analogdynaxare till digitalt med ett sånt här hus. Vi andra avvaktar lugnt o ser vem som blir först med en riktig digital systemkamera.

Hoppas för alla köpares skull att man åtminstone gör okularet vinklingsbart som på D7 o A1... det är nåt jag aldrig mer vill vara utan.

Det märks att Minolta vill vara som de stora pojkarna i branschen, fantasilösa namn där det är viktigt på vilken sida man placerar sitt D, D7 = Dimage 7 och 7D = den nya systemdigitalaren, eller?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.