Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Digital Dynax 7 Officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Hur fungerar AS?

tormig skrev:
Är det ngn som vet hur AS fungerar, rent tekniskt alltså?

Det jag funderar på är hur bra det kommer att fungera på en kamera där man kan byta objektiven dvs ändra den totala massan som jag inbillar mig spelar en stor roll när man skall dimensionera ett anti-skak system.

Men jag har som sagt ingen aning om hur det fungerar ....

Det visas här hur det fungerar:

http://www2.konicaminolta.jp/english/products/consumer/digital_camera/dimage/dimage-a1/03_1.html
 
Re: Hur fungerar AS?

tormig skrev:
Det jag funderar på är hur bra det kommer att fungera på en kamera där man kan byta objektiven dvs ändra den totala massan som jag inbillar mig spelar en stor roll när man skall dimensionera ett anti-skak system.
Objektivet skickar info till kameran om dess massa (om nödvändigt), brännvidd, avstånd etc. Algoritmer i kameran justerar förstås AS-funktionen med stöd av bl.a. dessa uppgifter. Svårare än så är det inte...
För övrigt en funktion att vara rejält avundsjuk på för oss som har andra system. Det vore smaskigt med AS med alla mina kompakta, fasta, ljusstarka Canon-gluggar.
Hoppas Canon släpper en DSLR med liknande funktion.
 
Priset blir nog 10000 första veckan, sen sänker man priset med 30% efter 14 dagar o därefter 10% i veckan nån månad...

Kan man använda displayen som sökare eller har Minolta gjort en lika taskig digitalare som alla andra? fast med AS förstås... det e ju rätt suveränt, men helt väntat.
 
Hur skulle man kunna använda displayen som sökare? Strålgången grån objektivet går ju via en spegel Upp i prismat. Då lär det väl inte bli så mycket till bildsensorn (om inte spegeln är halvtransparent). Finns det en ridåslutare framför sensorn?
 
Äntligen!

Har väntat länge på en sådan kamera från Minolta.
Har en 800si som jag tycker är suverän; hoppas att denna kamera håller lika hög klass som 800:an.
Liknar som sagt mycket deras Dynax 7.
 
"Konica Minolta is committed to develop additional digital SLR camera bodies, more interchangeable lenses, and other accessories to grow with both users' needs and the progress of technology."


Kanske nåt i prisklassen Dynax 4-5?

Skulle vilja ha min Dynax 4 fast digital. :D
 
Tänk dig en korsning mellan mellanformatskamerornas filmmagasin och en Minolta XM motor med film- resp. digitalbakstycke. Vore fantastiskt! Då slapp man dessutom autofocus.
 
Ja vad säger man, roligt att dom kommit med en DSLR.. äntligen..
Är dock lite besviken på de specs man vet..
6mp, det funkar.. men, lite fler hade inte skadat. AS i huset, SUVERÄNT! Men rätt väntat. Inte överdrivet stor sensor, och inget sätt att slippa cropfaktorn som det spekulerats i. Jag hade önskat ett bättre chassi, typ i magnesium.

Ska bli spännande att se hur den kommer att prestera, iso, brus osv..
Man kan ju alltid hoppas på att VC7 passar på den, slipper man köpa ett nytt ;)


Jag gillar btw att dom har flyttat AF-modeknappen.
 
Senast ändrad:
hoppas kan man ju alltid, har man minolta vill man ju gärna att de ser till att hävda sig i konkurrensen och då borde de väl hosta upp ett proffshus också!
 
Senast ändrad:
Det finns en del, men det är svårt att hitta de bra objektiven begagnat. Det är ofta billiga konsumetgluggar med dåliga prestanda som återfinns.

/Maverick
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.