Annons

Digital Dynax 7 Officiell!

Produkter
(logga in för att koppla)
KGS skrev:
Det är precis det någon kameratillverkare ska lösa för att locka till "uppgradering". Vi som är vana vid riktiga digitalkameror går inte på såna där b-lösningar.

Däremot kan de förstås locka analogdynaxare till digitalt med ett sånt här hus. Vi andra avvaktar lugnt o ser vem som blir först med en riktig digital systemkamera.

Hoppas för alla köpares skull att man åtminstone gör okularet vinklingsbart som på D7 o A1... det är nåt jag aldrig mer vill vara utan.

Du ser på bilderna att okularet, tyvärr, inte är vinklingsbart.
Men visst hade det varit trevligt om de satte en liten sensor i okularet som kunde visa bilden på displayen?
Eller ännu bättre, fast det är väl en utopi, kan ta bort spegeln helt och hållet utan att det påverkar bildkvalitet och ljusstyrka. Så slipper man oroa sig för att spegeluppfällningen ställer till problem.
Men en sak i taget! Minolta har iaf visat vartåt de siktar i framtiden, och det bådar mycket gott!
 
Visst, jag erkänner det fanns några luckor i mitt inlägg, men jag lade bara upp en jämförelse mellan hur lätt det ändå är att hålla jämn takt med utvecklingen inom det analoga.
Det analoga, skall inte tas upp bland det digitala, tyckte Björn.
Varför inte, det är ju det media vi nu har att jämföra med, så här långt i utvecklingen?
Du behöver inte byta till det senaste, tyckte Kim, med all rätt!
Visst är det så, jag håller med!
Minoltas Aette (A1) kommer att fungera lika bra i framtiden, tyckte KG, visst säkert!
Liksom även Canons Darling (300D)!
Men den analoga världen ger dig lätt möjlighet till att köpa det senaste i mjukvara (filmen), men så länge du måste inom den digitala världen, starta med ett helt nytt khus, blir förutsättningarna annorlunda!
För att hårddra det hela, med viss tvekan, den digitala kameran är en engångskamera, med en teknologi som inte går att förändra så mycket.
Gör det möjligt att byta bildsensorn till det senaste i utvecklingen, då faller den digitala
kameran bättre in hos konsumenten.
Hasselblad har den möjligheten redan, inte billigt, men bara det att ha den möjligheten, kanske banar vägen för idén ner i bildformaten.
Vem blir först?
 
Ja, de har gjort (ska göra?) en begränsad A1 fast med gänga ;-), förstår att alla som sitter med Minoltaoptik blir glada. Bara att gratulera!

Klart man måste kunna fixa så att även systemkameror kan dra nytta av displayen som sökare o därmed också få vinklingsbara o vridbara sådana. Det är guld värt i många lägen. Visserligen slänger sej "riktiga" fotografer gärna på mage i fågelspillningen för att fånga "bilden" men jag föredrar att gå ner på huk ;-)

/kg som inte e nån riktig fotograf
 
Kul och äntligen för alla Minoltafans som väntat ett tag.
Jag bytte ut min Dynax mot Canon 300D eftersom kameran lät vänta på sig väldigt länge.
För en amatör så är det väl rimligt att "skriva av" en sån här kamera på ca 5 år. Sen får vi se hur kamerorna ser ut.
Ska bli intressant att se vilka nya objektiv som kommer nu. Rimligtvis bör Minolta hänga på en standardzoom typ 18-55 eller vad det nu blir för brännvidd. Det har funnits ett stort utbud på Minoltas begagnade grejor ett tag men nu kanske det blir ändring.
Börja samla redan nu?!....
 
Lars, jag tänkte främst så att det räcker med de trådar som just nu pågår där digitalt vs. analogt tas upp. Känner olust inför tanken på att precis alla trådar här på FS verkar falla in i de banorna.

Hursomhelst, jag håller fullständigt med dig om det du säger.
Förr eller senare kommer jag dock byta till en DSLR, och då verkar Dynax7D vara ett mycket bra alternativ.
Och nu när jag vet att minolta behåller kompatibliteten så står inget ivägen för mitt planerade köp av en analog Dynax7'a.
Ser med spänning fram tills när Minolta släpper mer information om D7D! Enligt informationen så skulle de komma med mer information inom de närmsta veckorna. Spännande!
 
KGS skrev:
Det är precis det någon kameratillverkare ska lösa för att locka till "uppgradering". Vi som är vana vid riktiga digitalkameror går inte på såna där b-lösningar.

Däremot kan de förstås locka analogdynaxare till digitalt med ett sånt här hus. Vi andra avvaktar lugnt o ser vem som blir först med en riktig digital systemkamera.

Varför skall man vänta på en kamera med en usel sökare och en sub-optimal sensor? Det är väl stillbilder det handlar om eller? Då vill man väl att sensorn skall optimeras för detta inte för att kunna skicka rörliga bilder till en display.
 
KGS skrev:

Klart man måste kunna fixa så att även systemkameror kan dra nytta av displayen som sökare o därmed också få vinklingsbara o vridbara sådana.
Det är inte 'klart' helt automatiskt. Det krävs nya tekniskt smarta lösningar för att fixa det.
För det första sitter det speglar och slutare framför sensorn. För det andra finns det inga stora sensorer som klarar att visa 'video' i realtid liksom de små CCD-sensorer i kompaktkameror. De bygger på en helt annan princip. Den nöten tål att fundera på...
Å andra sidan kanske man kan tänka sig en slags videokamera som 'tittar' på mattskivan för att visa den på displayen baktill Det kanske är en vettigare lösning.
Det allra vettigaste är kanske en elektronisk sökare med riktigt hög kvalitet samt extremt strömsnål plus att de fixar det här med sensorn.
 
Förresten...det blev ingen 4/3-kamera från Minolta heller, åtminstone inte för den här gången. Canon, Nikon, Fuji, Minolta har alla 'riktiga' gamla bajonetter. Bara Olympus har hoppat ¨på 4/3 tåget. Vad säger man?
 
Linmajon skrev:
Å andra sidan kanske man kan tänka sig en slags videokamera som 'tittar' på mattskivan för att visa den på displayen baktill Det kanske är en vettigare lösning.
Det allra vettigaste är kanske en elektronisk sökare med riktigt hög kvalitet samt extremt strömsnål plus att de fixar det här med sensorn.

Ja du ser, det är inte sååå svårt att fundera ut nån lösning, o kan man kläcka ett sådant Columbi Ägg som inbyggd AS så kan man nog lösa det här också. Jag har full förtröstan. Dessutom behöver inte EVF = dålig för all framtid... A2 ska ha 3 ggr bättre upplösning än Aette, det bådar gott... o nästa generation kanske har 10ggr så hög som A2... osv...
 
Linmajon skrev:
Förresten...det blev ingen 4/3-kamera från Minolta heller, åtminstone inte för den här gången. Canon, Nikon, Fuji, Minolta har alla 'riktiga' gamla bajonetter. Bara Olympus har hoppat ¨på 4/3 tåget. Vad säger man?

Nejdå, Matsushita (Panasonic), Sanyo, och Sigma har hoppat på 4:3 tåget också, nu börjar det likna något ;-)
 
ja ja Kim, du vet hur de överdriver i reklam ;-), men nog lär den sökaren bli intressant. Vem tror inte att EVF blir standard så småningom?
 
KGS skrev:

Klart man måste kunna fixa så att även systemkameror kan dra nytta av displayen som sökare o därmed också få vinklingsbara o vridbara sådana. Det är guld värt i många lägen. Visserligen slänger sej "riktiga" fotografer gärna på mage i fågelspillningen för att fånga "bilden" men jag föredrar att gå ner på huk ;-)

Har inte Minolta någon motsvarighet till Canons vinkelsökare C? För med en sån så kanske man slipper kräla i fågelträck? :)

/Anders - som gärna skulle ha en vinkelsökare C men tycker den är i dyraste laget..
 
Det har de säkert, men varför inte bygga in den, de kan, det har de visat på en lång rad kameror redan.
 
Hoppar på tåget och jublar. jag som seriöst börjat fundera på att sälja min 7a och köpa en 300D, puh det var nära. Så det e bara att ställa in sig på att bli fattig i höst då...

Jag undrar om Dynax7ans vertikalgrepp passar till denna dslr, eller tänker de skinna oss på ett nytt grep till fantasipris ;)

Någon såg inte pc-kontakten, den sitter där den alltid har suttit på Dynax7 på vänster sida (sätt bakifrån)

/M
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.