Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Diffraktion va e de för något???

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack till Mikael och alla andra här på Fs som delar med sig av sina kunskaper.
Mera sådant,det är mycket man inte vet
 
OK, nu undrar jag som kör Nikon.

Är resultatet det samma även här.
Nån nämner "Finns det kameror som visar effektiv bländare?"

Svaret blir:
"Ja, t ex Nikon.
Det är lite kul, för det brukar leda till att många nybörjare med Nikon blir besvikna när de köper sitt första makro och upptäcker att det har "variabel bländare"."

Påverkar det här resultatet på nått sätt med Nikon kontra Canon?
Och vad innebär "Effektiv bländare"?

Och om man kan säga att det inte är en skillnad mot Nikon, vad är den teoretiska bästa bländare för min D70?
 
Den enda skillnaden är informationen man får i sökaren. Den informationen är användbar t ex om man använder lös ljusmätare, för att räkna på skärpedjup eller som här bedöma när diffraktionseffekterna blir för stora.

Rent handhavandemässigt gör det ingen skillnad om man använder kamerans mätare. Mätningen sker ju ändå genom objektivet och ljuset som faller in kan inte ljuga.
 
Till Mikael Risedal:

Gäller det som du säger om bästa bländare även Nikon?

Det är ingen skillnade på "kameror som visar effektiv bländare" och de som visar relativ?

Så om jag har en Nikon D70 där enligt uppgift storleken på pixlarna är 7 micron, skulle bländaren ge bäst resultat kring bländare 8?
 
Två kameror med samma pixelstorlek i mikrometer kommer att lida på samma sätt av diffraktionen, ja.

Skillnaden jag skriver om ovanför är helt enkelt att det då kommer att stå f/11 i Nikonkamerans sökare medan det står f/8 i Canonkamerans. Men i verkligheten är samma bländare inställd.
 
Det här med effektiv bländare behöver nog förklaras lite.

Vi approximerar objektivet med en enkel (tunn) lins.
Linsen har två brännpunkter, en främre och en bakre.
Den bakre brännpunkten ligger i bildplanet (filmen eller bildsensorn) och den främre brännpunkten ligger i motivet som man har fokuserat på.

Vid fokusering på oändligt ligger den främre brännpunkten på oändligt avstånd. Avståndet från linsen till den bakre brännpunkten är då som minst (och kallas linsens brännvidd).

När man fokuserar närmare flyttar man linsen framåt så att avståndet till den bakre brännpunkten ökar och avståndet till den främre brännpunkten minskar.

A1 = avståndet från linsen till den bakre brännpunkten.
A2 = avståndet från linsen till den främre brännpunkten.
f = brännvidden.
Källkod:
1   1   1
- = - + -
f   A1  A2

Den nominella relativa bländaröppningen, som vi oftast helt enkelt kallar bländaren, är den absoluta bländaröppningen (dvs bländarhålets storlek) dividerat med f (brännvidden).

Den effektiva bländaren är den absoluta bländaröppningen dividerat med A1.

Vi kan nu notera att den effektiva bländaren blir mindre ju närmare vi fokuserar. Vid fotografering på "normala" avstånd är skillnaden så liten att det inte spelar någon roll, men vid närbildsfotografering, och definitivt vid makrofotografering, blir skillnaden märkbar.

Med ljusmätare som mäter ljuset som går genom objektivet märks inte detta, men om man använder en lös ljusmätare så vet ju denna inte om hur nära man har fokuserat, så man måste kompensera för fokuseringsutdraget.

På gamla klassiska kameror kan man bara se vilken nominell bländare man har ställt in eftersom det står på skalan på objektivets bländarring, och den ändras ju inte när man ändrar fokus.

En del moderna kameror (åtminstone Nikon enligt Jim) kan kompensera för fokuseringsutdraget och visa den effektiva bländare istället för den nominella. Detta kan den göra eftersom objektivet signalerar inställt avstånd till kameran.

(Ovanstående är en förenkling, men den stämmer rätt bra med verkligheten. För s.k. internfokuserade objektiv blir det lite krångligare. Dessa ändrar faktisk brännvidd (f) när man fokuserar om jag har förstått rätt, men det är lite för magiskt för att jag ska ha begripit det ordentligt).

PD
 
Gammal tråd, jag vet men lika aktuellt för mig.
Jag har en Canon EOS 7D Mk 2 och Canon EF-S 15-85.
Vad gäller där? Var presterar 7D2 bäst med det objektivet och var börjar det bli sämre?
 
Gammal tråd, jag vet men lika aktuellt för mig.
Jag har en Canon EOS 7D Mk 2 och Canon EF-S 15-85.
Vad gäller där? Var presterar 7D2 bäst med det objektivet och var börjar det bli sämre?

Varför inte bara experimentera själv?

Första Google-resultatet för objektivet:
"At 15mm and f/3.5, the resolution of this lens is acceptable enough to please many. However close the aperture down just one third of a stop and the resolution increases to excellent levels in the centre and is still very good towards the edges of the frame. Diffraction starts to reduce sharpness from about f/8 onwards."
https://www.ephotozine.com/article/canon-ef-s-15-85mm-f-3-5-5-6-is-usm-lens-review-13347
 
Varför inte bara experimentera själv?

Första Google-resultatet för objektivet:
"At 15mm and f/3.5, the resolution of this lens is acceptable enough to please many. However close the aperture down just one third of a stop and the resolution increases to excellent levels in the centre and is still very good towards the edges of the frame. Diffraction starts to reduce sharpness from about f/8 onwards."
https://www.ephotozine.com/article/canon-ef-s-15-85mm-f-3-5-5-6-is-usm-lens-review-13347

Hej !

Koppla upp kameran så du får en live bild på datorn, konstant ljushet, förstora gärna, ändra
bländaren, det brukar synas tydligt när det försämras.

//MW
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.