Photocon
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Jag har haft en 85/1.8 hemma över helgen för test.
Varför betala mer, eller rättare sagt varför en 85/1,2 ?
Mycket bra glugg till 5d med snygg bakgrundsoskärpa och billig.
Mikael
Har kikat på 85/1.8 och tycker om den. Verkar ha en fin bokeh. Det får bli en sådan. Å andra sidan testade jag en (ursäkta lite OT) Nikon D200 tillsammans med en Sigma 50mm/2.8 macro och blev lite "blåst av stolen". Det var något av det skarpaste och bästa jag sett på länge. Påminner mycket om EF 50/2.5 macro. Men Nikon som jag övergav för 4 år sedan verkar ju ha skärpt sig betydligt vad gäller det mesta. NEF-filerna behövde knappt efterbehandlas.
När jag ser sådana resultat blir jag bara ännu mer övertygad om att den som inte anser att upplösning och antal pixlar i en 1DsMkII räcker borde skaffa en Bladare mid största möjliga digitalbakstycke.
Nåväl, tillbaks till 85/1.8. Håller med om att resultaten är ganska lika 100/2.8 macro. Kankse något mjukare, men helt okej för mig. Har beställt en.
Den stora faran för mig annars är att jag kommer kanske att börja köra på 2 system igen. Den där D200 var inte dum alls och verkar faktiskt kunna täcka in de flesta behov. Klart imponerad.
Har du Mikael någon erfarenhet av den kameran?
Fortfarande, trots viss OT, jag kommer inte att skaffa ngn 1DsMIII. Kommer istället att framledes håll mig till kameror i prissegmentet 30D, D200 då de verkar ge mest valuta för pengarna. Och det går faktiskt att krama ut 60x90 förstoringar i mycket god kvalitet ur dem.
Tack för infon om 85/1.8. Det styrkte vad jag själv trodde när jag testade för 1½ vecka sedan. Har dock inte haft möjlighet att kolla ngn 85/1.2.
Lennart