ANNONS
Annons

Diascanner

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej !

Så tänkte jag med, tills förra veckan, då jag försökte testa LR4, fungerar ej på XP
så det blev test av CaptureOne6 i stället, med ett MNja, inget fel, men
expressversionen (ca 600 kr) är lite för begränsad, och fullversionen ca 2500-3000
lite onödigt , nog bättre att satsa på w7 och LR4 ca 1300 i st.

//MW
Jag har inget behov av Lightroom, har PS CS4 på datorn och f.n. inga kameror som fordrar uppdatering av ACR. Problemet är som jag ser det att jag eventuellt måste hålla mej med två fasta datorer under den tid jag anser mej behöva min skanner. Laptopen jag skriver på nu är annars tillräckligt kraftfull för att jag ska kunna installera w7 enligt MS. Det har bara inte blivit av.

Men kan man använda ett gammalt scsi-kort med tex win7

Oftast inte. Det finns liksom ingen motivation för att ta fram sådana drivrutiner. Vissa kort funkar utmärkt, exempelvis Adaptec 29320. Vissa kan man "lura" igång genom att fulhacka Vista-drivare, men det är ju inte direkt användarvänligt.

Oftast inte. Det finns liksom ingen motivation för att ta fram sådana drivrutiner. Vissa kort funkar utmärkt, exempelvis Adaptec 29320. Vissa kan man "lura" igång genom att fulhacka Vista-drivare, men det är ju inte direkt användarvänligt.

Det var vad jag misstänkte.

Kollade efter Ratoc adaptrar, men de har lagt ner tillverkningen. Förstod på diskussionerna på en del forum att de som säljs har stigit väldigt i pris.
Jag får väl hålla utkik efter begagnade.

Men så länge min desktop fungerar så är det inga problem, i varje fall inte så länge Ms uppdaterar Xp.

Till slut får man mer ut för pengarna att köpa nytt. En Plustek är inte dödligt dyr. Finns säkert också begagnat.

Win 7 proffessional (och högre) har xp-läge just för att gamla program skall kunna köras i nya datorer.
Jag kör Nikons gamla skannermjukvara utan problem.

Det är inte mjukvaran som är problemet. Det är hårdvaran.

Virtual PC (som XP Mode bygger på) har inte PCI-passthrough, alltså kan du inte installera SCSI-drivrutiner och tro att de skall kunna prata med en SCSI-controller.

Till slut får man mer ut för pengarna att köpa nytt. En Plustek är inte dödligt dyr. Finns säkert också begagnat.

Om jag är riktigt flitig med att skanna mina dia och neg så kanske jag inte behöver filmskannern om några år och då är problemet löst.

Det är främst färgnegativ som jag behöver filmskannern till då den fixar färgerna direkt och så ett litet antal dia som jag vill ha i högre kvalite än vad jag kan få med avfotografering. Men det tar tid att leta fram de diabilder som ska skannas.

Har en Minoltanegscanner men tänker strax prova med att plåta av negativen mot ett ljusbord och med ett makroobjektiv. Tar man flera exponeringar (HDR) borde resultatet kunna bli riktigt, riktigt bra - enligt min teori åtminstone. Återstår att se om det är the way to go i fortsättningen.

Har en Minoltanegscanner men tänker strax prova med att plåta av negativen mot ett ljusbord och med ett makroobjektiv. Tar man flera exponeringar (HDR) borde resultatet kunna bli riktigt, riktigt bra - enligt min teori åtminstone. Återstår att se om det är the way to go i fortsättningen.

Crimson fotograferar med en Nikon D3X. Sensorn i en systemkamera är oftast dyrare och bättre än i en konsumentskanner (Hasselblad-skannrar är en annan sak). Det kluriga är att få filmen parallell med sensorn.

Crimson fotograferar med en Nikon D3X. Sensorn i en systemkamera är oftast dyrare och bättre än i en konsumentskanner (Hasselblad-skannrar är en annan sak). Det kluriga är att få filmen parallell med sensorn.

Jag fotograferar småbildsdia och neg med bälg och diareprotillsats och då är parallelliteten inget problem.
De gånger jag fotar mellanformatsneg eller dia på ljusbord syns det rätt bra om sidorna på neget eller diat är parallella med alla fyra sökarkanterna.

Jag började fotografera mellanformatsnegativ/dia med digitalkamera för snart tio år sedan eftersom min dåvarande flatbäddsskanner inte kunde ta dia och neg. För bilder som bara skulle visas på nätet eller i enklare och mindre tryck dög det utmärkt.

Jag köpte mig en gammal koperingsmaskin, slopade allt väsentligt och behöll stativet och vips fick jag ett helt paralellet reprostativ för en hundring.

Jag köpte mig en gammal koperingsmaskin, slopade allt väsentligt och behöll stativet och vips fick jag ett helt paralellet reprostativ för en hundring.

Det är en utmärkt lösning.
Jag har redan ett riktigt reprostativ, det är till sin konstruktion rätt likt ett stativ till en förstoringsapparat. Jag har en gammal förstoringsapparat också, och när jag får tid ska jag bygga om det till ett reprostativ och antingenm sälja det eller ta det till sommarstugan. Eventuellt ska jag modifiera det så att jag kan använda det horisontellt, det blir bättre arbetsställning då. En slags optiskt bänk av enklare slag alltså.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto