Betacam_SP
Aktiv medlem
Jag har en Canon FS4000US scanner, dne är helt okey, men tycker att den har ett för snvävt kontrastomfång, främst för diafilm. Vet ni av någon bra scannermodell som är mkt bättre på det området?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...negativskanners/plustek-opticfilm-7400-p91838Jag har en Canon FS4000US scanner, dne är helt okey, men tycker att den har ett för snvävt kontrastomfång, främst för diafilm. Vet ni av någon bra scannermodell som är mkt bättre på det området?
Har du några belägg för det? Jag är lite tveksam faktiskt. Jag misstänker starkt att optiken i den är sämre i alla fall, även om det ju är en av de vettiga billiga filma/diaskannrarna som finns.
(FS4000US är alltså en riktig film/diaskanner och inte en flatbädd, bara så att det inte uppstår några missförstånd.)
Handla en scanner på kjell o co. Knappast..
Aj fasen, my bad. Trodde det var en flatbädd, och då är ju Plusteken bättre.(FS4000US är alltså en riktig film/diaskanner och inte en flatbädd, bara så att det inte uppstår några missförstånd.)
Varför inte, Plusteken är helt ok för det priset. Snart är de på gång med en riktigt mellanformatsscanner också som jag är intresserad av.Handla en scanner på kjell o co. Knappast..
Vad skannar du? Diafilm kan vara svår att klara av, men negfilm ska inte vara några problem. Har du problem är det snarare programmet som inte hanterar neg på ett bra sätt. Testa att skanna dina neg som diafilm pch invertera dem sedan. Då ser du hur stort omfång din skanner kan hantera.Jag har en Canon FS4000US scanner, dne är helt okey, men tycker att den har ett för snvävt kontrastomfång, främst för diafilm. Vet ni av någon bra scannermodell som är mkt bättre på det området?
Många gånger kan det räcka med att byta skannerprogramvara. bara att byta till siverfast eller eventuellt VueScan kanske kan lösa problemen. Båda går att ladda hem som testversioner.
Finns det gratisprogram att ladda ner. Fullversioner som är helt gratis.
Utbuder på skannrar är dåligt idag. Plustek är en av de få. Ett alternativ är att fotografera av diorna/filmerna. En skanner är ju en slags digitalkamera. Den vanliga kameran du har är kanske ännu bättre?
Jag har använt Canon 4000U i många år. Jag har hela tiden använt VueScan för att få ut max av skannerna. Tyvärr har jag insett att skannern ger en del bandning i bilderna ibland. Jag trodde det var ränder på filmerna under många år.
Idag kör jag med en begagnad Nikon Coolscan 4000. Kär också VueScan. När jag jobbade som pressfotograf hade vi också en Coolskan 4000 på jobbet. Då körde vi Silverfast för att få ut allt ur skannern. Bäst blev det i dialäge. Vuescan också tar också fram allt ur skannern, men silverfast är lättare att ställa in och kräver lite mindre efterbehandling.
Enklast är kanske att skanna från Vueskan till en råfil som sedan öppnas i Adobe Camera Raw, Lighroom, Aperture eller liknande.
Vet inte om det är möjligt att konvertera SCSI till Firewire. Kanske värt att kolla?
Om någon kan svara på om det är möjligt att köra mitt gamla scsi-kort under tex win 7 så vore det bra.
Tack.
Då får jag fortsätta med xp i min gamla dator från 2007. Den gör väl i från sej fortfarande.